Hej!
Jag har precis flyttat in i ett hem som är från 67.
Det har upptäckts en hel del aktivitet i form av ohyra såsom silverfiskar, spindlar och liknande.

Har köpt rödceder trä men funkar inte alls bra...
Jag fundera på att täta listen på något sätt så de inte kan ta sig ut på golvet. Är det en tokig idé? Annars är jag jätte tacksam att ta emot förslag på vad jag kan göra för att få bort all ohyra :):) vill gärna fråga er som är mer erfarna och kloka så jag inte gör något dumt.
 
4774
J Jens.lif skrev:
Hej!
Jag har precis flyttat in i ett hem som är från 67.
Det har upptäckts en hel del aktivitet i form av ohyra såsom silverfiskar, spindlar och liknande.

Har köpt rödceder trä men funkar inte alls bra...
Jag fundera på att täta listen på något sätt så de inte kan ta sig ut på golvet. Är det en tokig idé? Annars är jag jätte tacksam att ta emot förslag på vad jag kan göra för att få bort all ohyra :):) vill gärna fråga er som är mer erfarna och kloka så jag inte gör något dumt.
Vart ligger huset? Centralt eller ute på landet?
Spindlar kommer du aldrig slippa utan dem ska du vara tacksam för då de äter upp silverfiskar och annan ohyra.
Men på din beskrivning låter det som du har lite väl mycket så kolla din hemförsäkring där det brukar ingå att få hemmet "sanerat" av ex Anticimex. I övrigt städa ordentligt med jämna mellanrum så minskar nog ohyran men vad gäller silverfiskarna så behöver du kanske kolla så att du inte har en pågående fuktskada.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Lämplig åtgärd beror på vilken huskonstruktion det är.
Principiellt är det olämpligt att ha fukttäta socklar pga risk för fuktskador.

Både silverfiskar och spindlar tycker om skyddade ställen och det måste vara tillräckligt fuktigt. Typexempel är väl betongplatta (oisolerad) med ovangolv (flytande eller uppreglat).
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
MultiMan
Spindlar är bra då de äter ohyran.

Det bästa jag använt vid lister är en gel som Anticimex har i spruta. Man lägger någon sträng här och var och det brukar hålla insekterna borta i flera år. Sist de var här lyckades jag tigga till mig en spruta, så nu kan jag göra det själv nästa gång det behövs. Ingår för övrigt i min Folksamförsäkring.

Jag bor i gammalt hus och de enda ställen jag tätar är de större där möss kan ta sig in. Eftersom det är självcirkulation och huset är friskt efter snart 100 år vill jag inte chansa och täta.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
BASF Mythic gel, lite klickar här och där, sen ser du inga fler silverfiskar 👍🏼
 
H
K kelegris skrev:
BASF Mythic gel, lite klickar här och där, sen ser du inga fler silverfiskar 👍🏼
Var finns det att köpa i Sverige?
 
Det gör man nog inte. Tror jag beställde från eBay eller amazon.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
MultiMan
Sverige gillar att omyndigförklara sina invånare, så det mesta är förbjudet för privatpersoner numera. Som tidigare sagt, vänd dig till länder som inte spårat ur än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.