Jag hade inte bemödat mig med fördyrande speciallösningar, behöver du vatten finns det säkert en hygglig granne att ta från.
Lägg pengarna på en hygglig värmepump före solceller och krafs och sänk årsförbrukningen istället, tycker ert nuvarande hus verkar ha en ganska hög förbrukning för att vara så nytt och litet.
 
L Lösvirkeshuset skrev:
Lite som en bilaffär😉
Hade det funnits ett komplett, relativt ekonomiskt och effektivt system skulle nog rätt många klyftiga redan applicerat detta. Nu finns det såklart sådana system (i princip). Men vore kul att jobba fram ett ”självförsörjande” system, med lite valmöjligheter.

Som tidigare nämnt är jag lite skeptisk till framtidens stabilitet på elnätet samt kostnaden generellt. Känns som att det är såpass svajigt bland de som styr detta för stunden. Men det är en helt annan disskusion som tillhör ett annat forum.
Själv har jag skaffat ett elverk, så jag ska klara mig några dagar om det blir kris. Jag har ju vedeldad panna, så jag behöver ju bara lite ström för att driva alla cirkulationspumpar. Men de 3kW jag har tillgång till då, räcker till de flesta 1-fasförbrukarna.
Så här i efterhand ångrar jag dock att jag inte valde ett 3-faselverk. Då hade jag enkelt kunnat koppla om inkommande el mot elverket, och därmed haft tillgång till all el, som vanligt.
 
Vi bor på en gammal gård. Har inget vattenburet system, utan allt är eldrivet, inkl eget vatten från brunn. Dvs utan ström så fungerar absolut ingenting. Har dessutom en luftlina som elförsörjning. Det tog Eon ca 15 år efter Gudrun att ordna en någorlunda stabil elförsörjning... :( Efter Gudrun var vi utan el i 17 dgr, dvs utan rinnande vatten, värme och ljus. Vattnet klarade sig bra tack vara en grävd brunn och att vattenståndet var max. Behövde bara lyfta på locket och sänka en hink under ytan för att få upp vatten till hushållsbruk och wc. En hederlig gammal rickepump hade varit ännu bättre.

Så, med grävd brunn och gärna en rickepump så är vatten inget nämnvärt problem när elen går.

(Har man sedan också ett litet gasoldrivet campingkök eller trianga spritkök så klarar man kaffet också. :) Man kan tom laga mat.)
 
Vill man sikta på att bli självförsörjande, i varje fall under strömavbrott, borde ett lågtempererad golvvärme som får värme via bergvärme och går elen har man en vedeldad kökspanna som är inkopplad på värmeslingan och ett batteri för att pumpa runt. Bra kombo med värme och kunna laga mat.
 
L Lösvirkeshuset skrev:
Skulle det gå att magasinera vatten inom hushållet (säg en 1kubik) för att säkra upp en par dagars användning eller medför detta bara en risk för att vattnet ...
TS kan ju kasta ett getöga på SVT's program "där ingen skulle tro att någon skulle bo" (tror det är programmet från Dönnesfjord ngn stans på en ö vid Lofoten ?) där man bl a lagrar 6 kbm vatten för hushåll och boskap under vintermånaderna. I övrigt intressant norsk programserie om tuffa levnadsförhållande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.