Jag har för ett år sedan köpt loss en nockåsstuga från mitten av 1700-talet som i princip stått orörd ett 30-tal år. Alla inre ytskikt är från 70-tal och vi vill renovera så vi kan bruka den som gäststuga. Problemet jag står inför är en dålig lukt, jag var säker på att det var grunden och golvet som var boven. Jag gjorde därför ett par nerslag genom golvet ner till grunden i den del av huset jag bedömde lukten som värst. Golvplanken var ca 45 mm med årsringar som inte ens var möjliga att räkna, både golvens undersida och syllarna var hur friska som helst. Syllarna ligger direkt i kolstybb (jord blandat med kol?)

Jag ska även kolla grunden i andra rum, idag är det reglat 75 mm och isolerat ovanpå det ursprungliga golvet, även väggarna är tilläggsisolerade 75 mm. Samtliga ställen i väggar och tak jag öppnat är fulla med musskit, getingbo, hummlebon och de har verkligen varit överallt.

Jag överväger därför riva allt innifrån hela vägen till timmerstommen och därefter regla upp mustätt och isolera på nytt. Idag är det plast i både väggar och tak mellan isolering och spånskiva, är det rätt att göra på detta sätt eller ska jag skippa plast??

Hur orolig ska man vara för grunden? Jag trodde det var en grund med trossbotten och jag i värsta fall skulle få bygga upp den men denna typ av grund är jag helt okunnig kring. Vad brukar vara problemet med denna typ av husgrund?

Stugan är fantastisk med en 8 meter synlig stock i taket, säkert 40 cm i ena änden, tanken är att skapa en storstuga av större delen och ett sovrum och lite toalett i andra änden. Jag inser att jag saknar vettiga bilder både på stugan exteriört och vad jag rivit upp, ska försöka komplettera

Min fru är av åsikten att man antingen renoverar eller river, jag har lagt mitt veto på rivning men det är sorgligt att inte kunna använda det. Sover man där en natt så luktar man "torp" om håret, det måste fixas om man ska kosta på renovering.

Jag ber om ursäkt för ett spretigt inlägg med frågor jag egentligen förstår inte går att besvara men hur tusan ska man ta sig an detta?
 
Rensa upp allt du inte vill ha kvar och ta lite foton så vi får se det hela.
Det kanske dyker upp något på vägen som måste granskas, eller så är det bara dålig ventilation.
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Rensa upp allt du inte vill ha kvar och ta lite foton så vi får se det hela.
Det kanske dyker upp något på vägen som måste granskas, eller så är det bara dålig ventilation.
/W
Ja, det är nog så det får bli, som stugan står går den inte att använda så det är bara att börja skala av lager innifrån.

Jag tror inte ventilationen varit bristfällig då det stått en mulltoa med fläkten på och fonster och dörrar har varit tämligen otäta.

En tanke som slagit mig är om det någonstans trängt in frukt från taket ner mot spånskivor och det är lukten av blött spånskive lim?

Ska försöka ta lite bilder i helgen
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Rensa bort renoveringarna innanur och ta bort plasten. Det är totalt fel gjort. Troligen kommer du att hitta mögel som luktar för hela det där är käpprätt åt helvete felrenoverat.

Skall du regla skall du göra det på utsidan. Där isolerar du med någon cellulosa eller linbaserad isolering. Sedan spikar du en hunton vindskyddsskiva utanpå.
På insidan är det troligen bäst att bara spika huokoleijona eller treetex direkt på timret. Om du inte vill ha synligt timmer på 1700-talsvis.

Golven måste du ta upp. Att lägga plast och isolering och skivor ovanpå ett golv som ligger på jorden är en katastrof på väg att ske. Ta hellre upp plankgolvet försiktigt och byt kolstybben mot cellglasgrus och så lägger du tillbaka plankgolvet. Kompletterar med nya kilsågade plankor där det är ruttet.
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
Tack för svar, för att förtydliga var det ingen plast i golvet utan bara i väggar och tak och det tycker jag känns helfel så det har jag ingen tanke att återinföra.

Golvet och syllarna var helt friska på de tre provställen av golvet jag öppnade. Min förhoppning är då att inte behöva göras något åt grunden där, enligt föregående ägare ligger dessa gamla goljvtiljor enbart en en del av stugan. I en mindre del av stugan var det garage på 50-60-talet och en gjuten platta som det nu ligger golv på, det ska bli spännande att öppna, det kan se ut hur som helst...

Jag kommer fortsätta röja bort 70-tals renoveringen och då lär jag ju se mer och förhoppningsvis hittar jag vad som luktar.

Jag är inte alls sugen på att regla upp och isolera utifrån, gamal fin panel runt huset. Är det så galet att sätta vindväv eller papp på insidan av timmerväggen och isolera 75mm men då utan plast?
 
Då kan röta och mögel vara i syllarna som är motgjutna med betong. Då folk gjuter betongplattor i gamla timmerhus brukar syllarna gå att gräva bort med potatisgräfta och använda som blomjord efter en tid. Fukten som pressas upp underifrån söker sig fram där motståndet är minst och det är genom syllarna för de har mindre motstånd mot fuktvandring än betong har.

Av samma orsak blir det problem när man lägger på isolering och modernt golv ovanpå ett plankgolv som ligger på jorden. Fukten pressas uppåt och far rätt igenom det gamla golvet men stoppas av det nya. En del fukt stannar i tilläggsisoleringen och en del pressas ut mot syllarna.

Om du skall ha tilläggsisolering på insidan av väggarna är det högst 50mm som gäller och då någon hygroskopisk isolering vanligen gjord av cellullosa eller lin. Blir tilläggsiroleringen tjockare än så kommer daggpunkrten att hamna inne i väggen på timmerytan. Sätter du vinskydd av något slag på insidan av timret så blir det bara ännu större kondensrisk där.
Om ni bara tänker ha den som gäststuga och inte ha full värme på hela vintern så kan det vara bäst att bara spika på en 30mm huokoleijona eller annan mjuk träfiberskiva på timret på insidan. Då är det ingen risk för kondens inne i väggen. Driver du springorna i timran med lindrev först så stoppar du det mesta draget och då torde du kunna klara dig med den isoleringen.
Vi bor ett hus med 6 tums timmerstomme och 16mm insulit(motsvarar huokoleijona) på insidan och något papper och så brädslåning på utsidan. Det är inte väggisolerinen som är problemet utan den dåliga takisoleringen.
 
Fast jag råder dig verkligen att ta upp golven. Det är ett helsike att ta upp golven när det andra är färdigrenoverat.
 
Ja, det får nog bli till att öppna ner thela vägen till grunden..

Ju mer jag läser desto mer inser jag att detta kommer ta tid, renoverat en hel del tidigare men då har det varit förvisso äldre hus men med krypgrunder med trossbotten.

Misstänker att denna typ av isolering är lämplig i väggar och tak om man ska isoliera något innifrån? https://www.bauhaus.se/bygg/tak/isolering/trafiberisolering

Egentligen är det inte mycket panel att byta så jag kanske rent av gör så och isolerar fäggarna utifrån, det är två gavlar och inte mycket mer än 4 meter i nock, de längre väggarna är typ 150 cm höga, dörröppningen är typ 140 cm hög :)

Hittar inte så mycket skivet om cellglasgrus, läste på forumet om någon som lagt linisolering och även leca sten över kolstybben, vad finns för alternativ??
 
Fördelen med cellglas är att det inte är kapillärsugande och inte är organiskt. Liksom Leca. Isoleringsvärdet är väl i samma storleksklass. det handlar om två motsvarande material. Den enda egentliga skillnaden mellan de två är att folk som har luktsinne (jag är född handikapad på det området) säger att Leca har en otrevlig lukt som man sedan känner i hela huset medan cellglas inte har den lukten.
I Sverige går cellglas ofta under varumärkesnamnet Hasopor. Jag glömde säga det.
 
Tack för svar "heimlaga", blivit lite klokare kring cellglas.

Min (läs min frus) önskan är tapetsera invändigt, är det vettigt/ lämpligt att såtta gips på den mjuka boarden för att få en slät yta att tapetsera?

Det får bli isolering utvändigt och ny panel till nästa vår,
 
Det går bra att tapetsera direkt på de mjuka skivorna. Det blir ju inte perfekt rakt men väljer man tapeter utan alltför tydlig mönsterpassning brukar det bli bra
 
En nackdel med mjuka skivor direkt på timret är att elektriciteten måste dras mest i golv och tak medan mmj-kablarna till brytare och uttag blir synliga utanpå skivan. Har man en tapet utan tydlg mönsterpassning går det bra att vika den över kabeln som man kanske kan gnaga in med halva tjockleken i skivan men det är ändå litet krångel med tapetseringen.
Att fräsa in elkablar och rör i timran är förkastligt för väggen kan vrida sig hur som helst efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.