Hejsan! Jag har nyligen köpt ett litet hus där det lilla köket idag saknar köksfläkt. Det har funkat bra att öppna fönstret som sitter ovanför spisen men vintertid känns det inte som någon bra lösning. Så jag undrar vilken typ av köksfläkt som kan funka bäst? Jag är inne på kolfilterfläkt, närmare bestämt en Franke spirit 1292B, för att göra installationen så enkel som möjligt och slippa göra en brandsäker kanal genom vägg ( (kräver bygglov?) Men är det krav på att en sådan typ av kolfilterfläkt måste sitta under ett skåp? Jag tänkte om man kunde sätta upp några konsoler eller liknande bara och montera fläkten fast i det. Fläkten kommer iallafall hamna 95cm ovan spisen och det är ca 60cm från fönstret till tak, se bild:
Litet kök med spis under ett fönster, omgiven av vita väggar. Köket har hyllor till vänster och ett skåp till höger samt en vattenkokare, mikrovågsugn och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bild på kolfilterfläkten:
Vit Franke Spirit 1292B kolfilterfläkt med rektangulär design, avsedd att monteras ovanför spisen i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så är det någon som har tips och råd för mitt val av köksfläkt, skulle verkligen uppskattas!
 
R
Nej det finns inga krav om att den måste sitta i ett skåp. Du kan sätta den i konsoler eller bygga en hylla eller vad som passar dig bäst..
 
  • Gilla
luddovitch
  • Laddar…
K
Varför just en Franke? Finns ju massvis med kolfilterfläktar på marknaden som både är snyggare, bättre och billigare 😊
 
BirgitS
L luddovitch skrev:
Fläkten kommer iallafall hamna 95cm ovan spisen och det är ca 60cm från fönstret till tak, se bild:
Man får räkna med att en kolfilterfläkt på den höjden inte kommer att vara effektiv, det är ju nästan dubbelt så högt upp som rekommenderad höjd. Alltså det kommer att bli en hel del fettstänk på fönstret.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Man får räkna med att en kolfilterfläkt på den höjden inte kommer att vara effektiv, det är ju nästan dubbelt så högt upp som rekommenderad höjd. Alltså det kommer att bli en hel del fettstänk på fönstret.
Sen när tar en köksfläkt upp fettstänk?
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Sen när tar en köksfläkt upp fettstänk?
Kalla det vad du vill men nog hamnar det en massa fett i fettfiltret. Med nära dubbla avståndet får man nog räkna med att en mindre mängd av det fettet sugs upp av fläkten utan i stället hamnar på andra ytor.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Kalla det vad du vill men nog hamnar det en massa fett i fettfiltret. Med nära dubbla avståndet får man nog räkna med att en mindre mängd av det fettet sugs upp av fläkten utan i stället hamnar på andra ytor.
Kalla det för vad jag vill? Det var du som påståd att en fläkt suger upp vätska och jag som ifrågasatte det🫣
 
K Kirre2021 skrev:
Varför just en Franke? Finns ju massvis med kolfilterfläktar på marknaden som både är snyggare, bättre och billigare 😊
Jasså, du råkar inte ha något tips? Jag tyckte denna verkade bra, ska tydligen vara ganska tyst och ha tvättbart filter 😊
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Kalla det för vad jag vill? Det var du som påståd att en fläkt suger upp vätska och jag som ifrågasatte det🫣
Vad vill du kalla det fett som hamnar i fläktens fettfilter när fettstänk inte är ett bra ord?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man får räkna med att en kolfilterfläkt på den höjden inte kommer att vara effektiv, det är ju nästan dubbelt så högt upp som rekommenderad höjd. Alltså det kommer att bli en hel del fettstänk på fönstret.
Jo, fettstänk får man nog leva med om man ska ha kvar fönstret. Det här med rekommenderad höjd, jag fattar det som att det bara finns en minimum höjd ifall maten skulle ta eld? Men såklart, fläkten lär prestera sämre högre upp..
 
D
Kan du överväga en sommarstugelösning med en kanalfläkt och ett hål rakt ut i väggen mellan fönster och spis. Man ser ju trots allt reklam för spishällar med sug neråt in i spisen.
 
R
Jag som trodde att fläktar sög ångan och inte vätskan, det måste vara jobbigt att koka potatis hemma hos dig då du har en så stark fläkt som suger upp vätskan🫣
 
R Rejäl skrev:
Jag som trodde att fläktar sög ångan och inte vätskan, det måste vara jobbigt att koka potatis hemma hos dig då du har en så stark fläkt som suger upp vätskan🫣
Men du gör ju helt fria tolkningar på något som BirgitS aldrig skrev. Att fett hamnar i fläkten är inte samma sak som att den suger upp fett och vätska. Men det fett som annars hade hamnat i fläktfiltret, pga stänk, kommer i detta fall att hamna på fönstret.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
R
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Men du gör ju helt fria tolkningar på något som BirgitS aldrig skrev. Att fett hamnar i fläkten är inte samma sak som att den suger upp fett och vätska. Men det fett som annars hade hamnat i fläktfiltret, pga stänk, kommer i detta fall att hamna på fönstret.
Men en fläkt suger inte upp stänk för det är i flytande form…
Ja det kommer att hamna på fönstret men det gör det idag med utan fläkt, det kommer att bli en bra förbättring med en kolfilter fläkt än ingen fläkt..
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Men en fläkt suger inte upp stänk för det är i flytande form…
På något sätt hamnar det fett i fläkten, eller hur?
Och även om du hettar upp fettet till över 200 grader så att det förångas så gör inte jag det eftersom det vara sig är gott eller hälsosamt. Alltså kommer det fett upp i fläkten utan att det är i ångfas.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.