J
Hej

Någon som har koll på vilken dämpare som passar till Ikeas gamla Faktum lådor? Står Blum Tandembox Plus på dem. Sett nämligen att det finns två olika gamla dämpare från Rationell, men jag vet inte vilken av dem som passar?
Funderar på om man kan sätta dit Blums luckdämpare annars, den runda staven som man kan sätta i en adapter man skruvar dit. Någon som provat det? Känns lite mer omständigt dock.

Till luckorna satte jag på luckdämpare från Blum på de gamla gångjärnen genom att bocka till fästena på dem lite, hoppas de sitter kvar nu ☺️
 
Jättesvårt. Jag hade lusläst Blums katalog, men der hae du säkert redan gjort.
Sedan hade Blum fått leverera detaljeena.
 
J
M magnu skrev:
Jättesvårt. Jag hade lusläst Blums katalog, men der hae du säkert redan gjort.
Sedan hade Blum fått leverera detaljeena.
Ja, jag har kollat Blum men de verkar inte ha något, deras Blumotion är alltid integrerad i lådorna nuförtiden. Har mailat Theofils o frågat också. Verkar som många hittat på Blocket eller Ebay små Rationell dämpare som man lägger i skenan på något sätt. Men verkar svårt att få tag på nu så långt efter. Fortsättning följer…
 
J
M magnu skrev:
Det är bara att ge upp och välja en annan väg.

Jag vet att lådsidorna är i plåt, men kan det här vara en idé?
[länk]
Hej, tack för ditt förslag och engagemang! Jag har kikat på dessa innan, finns även för metallådor, heter då MD på slutet. Tror dock det blir svårt för lådan behöver glida mot skenan upptill på lådan, denna pryl ska fästas i nederkant. Har svårt att se hur jag ska få ihop det. Jag tror jag testar de små runda i plast 970A1902 med adapter från Blum som egentligen är till luckor. Lite svårt att få det snyggt tror jag, kommer att synas. Men värt att testa då femåringen smäller ordentligt i lådorna o väcker lillasyster ibland som sover i rummet bredvid
 
Nästa alternativ är ju att köpa helt nya lådor från IKEA och flytta över lådfronten. Jag är lite osäker på den inre bredden.

Jag skruvade i varje fall in IKEAs draglådor för både 13 år sedan och 3 år sedan i kökets Marbodalstommar. Jag fick shimsa emellan med en masonitbit båda gångerna.
 
Jag kanske missförstår helt men skulle dessa kunna fungera?

Grå dörrdämpare från Clas Ohlson, förpackning med 2, visad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
M magnu skrev:
Nästa alternativ är ju att köpa helt nya lådor från IKEA och flytta över lådfronten. Jag är lite osäker på den inre bredden.

Jag skruvade i varje fall in IKEAs draglådor för både 13 år sedan och 3 år sedan i kökets Marbodalstommar. Jag fick shimsa emellan med en masonitbit båda gångerna.
Ja, det är en idé men tänkte att jag skulle slippa det. Lådorna fungerar bra och vill helst inte lägga mer pengar på köket nu utifall vi flyttar eller gör om köket på sikt…
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kanske missförstår helt men skulle dessa kunna fungera?

[bild]
Ja, det är de jag tänker på. Dock med en mindre adapter då jag tror denna tar för mycket plats. Jag får beställa ett gång o testa helt enkelt!
 
J Johannabygger skrev:
Ja, det är de jag tänker på.
Jag har precis dessa till mina kökslådor, dock inte IKEA. Plåtlådor som rullar på plåtskenor av okänt fabrikat. Dämparna ryms utan problem.

Om de ryms på IKEA är nog bara att testa.
 
J
Tänkte bara uppdatera hur det gick ifall någon annan letar efter en lösning på sina gamla Faktum lådor. Jag köpte dämpare från Blum via Amazon, de från CO såg stora ut och jag misstänkte att de skulle bli för stora för vissa lådor. Dessa var lite mindre o i metall, några kr dyrare än från CO dock.
Jag satte två per låda, på stora lådor satte jag en på var sida ungefär mitten av lådan, de fick tyvärr inte plats varken under skenan eller mellan skena o stomme. Så de syns när man öppnar lådan men det får det vara värt. På de två minsta lådorna om 13 cm gick inte detta, jag fick sätta ovanför i stommen. Så de sitter liksom inuti lådan, så nu kan man inte dra ut lådan de sista ca 6 cm, då glider de av sina fästen. Men såg ingen annan lösning här tyvärr o sällan man drar hela vägen, det är väl ungarna som gör det, så vi får se hur det går…
Dämpningen funkar ok, inte lika bra som med dämpare i skenan men om man inte smäller jättehårt så fungerar de. Klar förbättring och värt pengarna för att slippa höra smällarna :D
Blum Blumotion stötdämpare och adapterplatta för lådor, 5-pack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Har ett liknande problem som kanske eventuellt även kan vara ett tips till andra (om det går att hitta)! Renoverade köket och valde att återanvända alla gamla Rationell-lådor som passade nya layouten och endast köpa vissa nya (Maximera). Önskar dock samma fina kvalitetskänsla vid stängning av de gamla lådorna som de nya. Maximera dämparna som sätts längst in på skenan har ju inte bara i uppgift att dämpa utan även att dra igen lådan sista biten. Såvitt jag förstått av andra inlägg passar inte de nya dämparna på de gamla skenorna men Rationell-lådorna passar på Maximera-skenorna (det har jag testat själv så det vet jag). Försöker därför få tag i skenor inkl dämpare till Maximera utan att behöva köpa hela setet med låda.
 
J Johannabygger skrev:
Tänkte bara uppdatera hur det gick ifall någon annan letar efter en lösning på sina gamla Faktum lådor. Jag köpte dämpare från Blum via Amazon, de från CO såg stora ut och jag misstänkte att de skulle bli för stora för vissa lådor. Dessa var lite mindre o i metall, några kr dyrare än från CO dock.
Jag satte två per låda, på stora lådor satte jag en på var sida ungefär mitten av lådan, de fick tyvärr inte plats varken under skenan eller mellan skena o stomme. Så de syns när man öppnar lådan men det får det vara värt. På de två minsta lådorna om 13 cm gick inte detta, jag fick sätta ovanför i stommen. Så de sitter liksom inuti lådan, så nu kan man inte dra ut lådan de sista ca 6 cm, då glider de av sina fästen. Men såg ingen annan lösning här tyvärr o sällan man drar hela vägen, det är väl ungarna som gör det, så vi får se hur det går…
Dämpningen funkar ok, inte lika bra som med dämpare i skenan men om man inte smäller jättehårt så fungerar de. Klar förbättring och värt pengarna för att slippa höra smällarna :D
[bild]
Lite sen på bollen, men har du möjlighet att visa en bild på var du fäste dem? Jag förstår inte riktigt från beskrivningen :)
 
J
S Stegar89 skrev:
Lite sen på bollen, men har du möjlighet att visa en bild på var du fäste dem? Jag förstår inte riktigt från beskrivningen :)
Shjälvklart ☺️
Såhär satte jag den. Funkar bra fortfarande. Om någon drar ut lådan för långt där man fäst dem ovanför så kan de gå av sina fästen, men bara att dra på fästet igen då.
 
  • Låda delvis öppen med kastrullock och stekpannor inuti. Lådans låsspärrar syns för att förhindra att lådan dras för långt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Knivar placerade i en träknivhållare inne i en kökslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack! Ska ge mig på samma lösning i mitt Faktum kök :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.