Hej! Vi intresserade av att köpa en sommarstuga som har en gäststuga på ca 20kvm. Grunden till gäststugan är dock tveksam. Den står på plintar. Plintarna är inte nergrävda, utan står på marken på någon form av isolerplatta. Plattorna har spruckit och plintarna är sneda, de lutar. Skadad isolerplatta och sneddade plintar under gäststuga, grund med sprickor och tecken på förskjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tilläggas att stugan har vatten, el och avlopp så det är inget litet projekt att flytta/lyfta den om plintarna ska korrigeras. En besiktningsman har varit ute och tittat och har ingen anmärkning på grunden förutom att markplast saknas. Kan det överhuvudtaget vara ok med en plintgrund där plintarna inte grävts ner?
 
R
Jag skulle inte gjort det på detta sätt men det skulle inte hindra mig ifrån att köpa det ifall vi skulle vara intresserade..
Som jag ser det så går det med handkraft att åtgärda en plint i taget ifall man är orolig..
 
  • Gilla
fisgris8 och 3 till
  • Laddar…
Det är väl inte den bästa grundläggningen men det beror mycket på markförhållandena på platsen man får också ha med sig att sommarstugor ofta är av enklare standard och byggsätt.

Första frågan är om stugan satt sig, dvs står den rakt fortfarande?

Annars är det inte så avancerat att åtgärda med en domkraft och en spade i princip.

Att stugan har el, vatten o h avlopp är inget problem. Man lyfter bara någon millimeter.
 
Tack! Tankar om att man inte grävt? Alla plintar lutar åt samma håll så det verkar som att marken "glider".
 
R
Har du någon bättre bild som visar detta?
 
Stugan står rakt och säljarn har berättat att de riktade upp stugan för några år sedan.
 
På din fråga "Kan det överhuvudtaget vara ok med en plintgrund där plintarna inte grävts ner?"
Det är en mindre sidobyggnad/gäststuga och till sommarstugor har de byggts på många olika sätt och beror även på marken hur den är. Sedan ser det ut på dina bilder som ett kanske lite slarvigt hemarbete.
Men det viktigaste bör vara plats/läge, huvudbyggnad, prisnivå, etc, och sedan sätta allt i en helhet! Hur viktig blir gäststugan och ev. vad får det kosta om ni ska åtgärda plintarna, för det kan göras om behovet finns, kontra vad ni är villiga att betala för fastigheten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bild av ett kryputrymme under ett trädäck, där marken är täckt med grus och stödben i betong syns. Vegetation kan ses utanför trädäcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför man inte grävt? Man orkade väl helt enkelt inte - eller visste inte att det var bättre.

Men som sagt, är det där det enda problemet så är det inget som avskräcker.
 
Lite svårt att se, men plintarna lutar inåt
 
R
Ja det ser man men det är förmodligen ingen fara i dagsläget, om ni köper det så hade jag haft det under bevakning om man inte åtgärdar och gräver ned nya plintar..
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Med försiktighet och en domkraft kan ni troligen räta upp plintarna ganska enkelt. Givetvis hade det varit bättre om man grävt ner/förankrat plintarna på frostfritt djup från början. Nu är ju risken att det blir förändringar pga tjälskjutning, snö och is. Fördel är givetvis att det ser lätt ut att både inspektera och justera plintar vid behov. Varför inte försöka sätta in/leta upp ett par referenspunkter (som inte rör sig) som ni kan jämföra/mäta mot (om inte ögonmått räcker). På så sätt kan ni kolla 1-2 ggr per år och åtgärda vid behov...
 
Och även var i landet det är.
 
  • Gilla
hemmafixaren98
  • Laddar…
Tackar. Norra Sverige är det. Jag stör mig på att det inte ser riktigt stabilt ut. Men som sagt, håller vi koll kanske det går attt låta det vara så länge huset inte rör sig. Stör mig kanske mest på att vi råkade ut för en besikningsman som inte hittade något att anmärka på, och att han absolut ville genomföra besiktningen på egen hand. Efter att han gått igenom huset om meddelat att det inte fanns något att anmärka på hittate vi detta ( och mer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.