De gamla fönstren i mitt hus byttes ut mot kopplade vid renovering på 30-talet, och alla gamla byggnader förutom själva huset och en liten kombinerad stia/utedass revs före 50-talet (mao inga roliga fynd på höskullen etc), så jag trodde att alla gamla fönster var förlorade.
Tills jag hittade en gammal båge undanstoppad på loftet till garaget.
Efter att ha gjort det hjälpligt rent, så är jag lite förvirrad.
Det är en enkel båge, det enda beslag det har är en liten hasp i nedre hörnet. Inga järnbeslag och inga gångjärn, vilket får mig att tänka innerfönster, men varför ha en hasp utan gångjärn?
Brukar det se ut så här?

Insida
Gammal fönsterbåge med enkelglas utan gångjärn på ett golv, med en liten hasp i nedre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsida
En gammal enkel fönsterbåge i trä med glasrutor, som ligger på ett klinkergolv. Inga gångjärn eller järnbeslag är synliga, endast en hasp i nedre hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På andra bilden ser man att något har varit fastskruvat på utsidan av bågen, nån form av gångjärn kanske?
 
Fina träpluggade fönster! Kan det vara liggande innanfönster? Tänker att haspen då krokats fast i en karm. Jag hade ett hus med veranda en gång. Alla fönster var lösa med små lister som höll fast dem. Kan vara en sån lösning också för dina fönster?
 
Svårt att säga. Det närmaste jag har till 'hur såg det ut' är en skiss ritad av sonen i huset för länge sedan:
Skiss från 1938 föreställande ett gammalt hus med loftfönster och omgivande träd, buskar och ytterligare hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det enda fönster där som kan stämma enligt den är det lilla på loftet... alternativt någon av byggnaderna som inte längre finns, men det känns inte riktigt som ett uthus fönster.
Något som *möjligtvis* talar mot liggande montering skulle vara avlagringarna på ena glaset, man kan se det mot bakgrunden här:
Närbild på ett äldre fönster med träram och avlagringar på glaset, genom vilket man ser flera krukväxter inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut att ha runnit neråt, men kan ha tillkommit vid något senare skede.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
På andra bilden ser man att något har varit fastskruvat på utsidan av bågen, nån form av gångjärn kanske?
Trodde det kunde vara något sådant också först, men hålen matchar träpluggarna på andra sidan tämligen väl.
 
Wooe Wooe skrev:
Trodde det kunde vara något sådant också först, men hålen matchar träpluggarna på andra sidan tämligen väl.
Jag tycker dock att det ser ut som hål efter något som varit fastskruvat.
 
Kanske suttit på ett uthus eller återanvänts på ett uthus? Har renoverat ett antal liknande fönster på uthus/bodar som inte har några beslag utan bara dina träplugg, så det är nog ganska vanligt.
Här det senaste på ett dass.
Slitet träfönster utan glas, troligtvis från ett utedass. Fönsterkarmen är vitmålad men färgen är avflagnad och träet har skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat dubbelfönster utan beslag, med blåmålad träram och glasrutor, placerat på ett arbetsbord av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.