Hej poolers.

Är i planeringsfasen till att bygga en nergrävd pool på 7x3,5m.
Jag är händig och har tidigare erfarenhet av murning men söker er erfarenhet gällande vilken typ av system som ni använt er av och gärna varför.

Valet kommer att stå mellan att mura med 290 lecablock, 290 isoleca alternativt betonghålsten i motsvarande storlek. Tanken finns även att köra på en Tjälldéns lösning.

Jag vill inte tumma på kvalitén trots att jag försöker hålla nere kostnaderna i varje led.

Ni som murat med leca/isoleca. Upplever ni att det räcker att armera med bistål i vartannat skift, eller har ni borrat ner vertikal armering?

Betonghålsten haltar ju lite på isoleringsförmågan, däremot har jag tänkt att sätta isodrän på utsidan oavsett med vilken sten jag väljer att mura.

Dela gärna era erfarenheter, högt och lågt.
 
J Jan_G skrev:
Hej

Jag körde med dubbla 8 mm armeringsjärn i varje varv. Aldrig skarv över varandra.
Ingen vertikal armering. Men uppfyllt med 16/32 makadam till ca 50 cm från ovankant.
[länk]

//Janne
Hej Janne.

Tack för svar. Jag kommer gjuta en platta samt lägga 100 isolering under. Du menar att du la 8mm armering i lecaspåren istället för bistål? Varför inte skarva?

Byggde du trädäck och därför inte återfylklde sista 500 eller du återfyllde med massor upp till kanten?
 
Kolla in länken, där finns beskriver exakt hur jag gjorde.
//Janne
 
E Eric89 skrev:
Hej Janne.

Tack för svar. Jag kommer gjuta en platta samt lägga 100 isolering under. Du menar att du la 8mm armering i lecaspåren istället för bistål? Varför inte skarva?

Byggde du trädäck och därför inte återfylklde sista 500 eller du återfyllde med massor upp till kanten?
Hej!

Vilket alternativ landade du i? Ska själv bygga pool och även om jag har bra pris på leca tänker jag att det blir tjällden. Känns som dem har en smidig lösning samt att jag tänker köra deras system med granitkeramik som ytskikt.
 
Richard_F
Vi har en Tjällden-pool byggd 2021. Lejde bort mycket av grund/stomme/liner men gjorde vattenrening/filtrering och trädäck runt själv. Är mycket nöjd och landade ok i pris.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Vi har en Tjällden-pool byggd 2021. Lejde bort mycket av grund/stomme/liner men gjorde vattenrening/filtrering och trädäck runt själv. Är mycket nöjd och landade ok i pris.
Gott att höra. Platssvetsade ni linern?
 
Richard_F
Ja precis.
Saltklorinator, värmeväxlare till bergvärmepump, tak och gaveltrapp. Det var många ganska givna val och endast småsaker som jag idag skulle gjort annorlunda.
 
  • Utomhuspool med trädäck, transparent täckningssystem, rosa flamingo- och glassformade flytleksaker, omgiven av träd och staket på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Richard_F Richard_F skrev:
Ja precis.
Saltklorinator, värmeväxlare till bergvärmepump, tak och gaveltrapp. Det var många ganska givna val och endast småsaker som jag idag skulle gjort annorlunda.
Schysst. Damen tjatar om kakel i pool. Tänker att jag beställer tjälldéns förstärkta variant så finns möjligheten att köra med just kakel om vi nu landar i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.