Hur nära får mineritskivan vara bastuaggregatet? Hittar bara info om avstånd vägg/ minerit och det har jag koll på.

Avståndet till brännbart, alltså väggen är korrekt så det behöver jag inga svar på tack. Frågan är om jag måste flytta ut aggregatet och allt extra skitjobb det innebär...
 
Jag har aldrig sett något skrivet om avstånd till skivan, tror bara det är avstånd skiva till vägg som har betydelse.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Skivorna torkar ut och åldras i förtid av värme, så de behöver ett lämpligt avstånd till värmekällan.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Skivorna torkar ut och åldras i förtid av värme, så de behöver ett lämpligt avstånd till värmekällan.
Tack. Har du tips på vad som kan vara lämpligt avstånd? Är det ett avstånd som MÅSTE vara för att sotarn ska godkänna det?
 
M mlkjhr skrev:
Jag har aldrig sett något skrivet om avstånd till skivan, tror bara det är avstånd skiva till vägg som har betydelse.
Ja, det är så jag också förstått det. Tack!
 
Är inte avstånd till brännbart föremål ngt som tillverkaren av aggregatet brukar specificera, eller om de inte specificerar det så brukar 50 cm vara std? Iaf för vedeldade kaminer/lokaleldstäder. Borde vara samma för ett vedeldat bastuaggregat. Är det elektriskt så kanske litet annorlunda, men strålningsvärmen över tid mot närliggande brännbara föremål är densamma så troligtvis samma avstånd.

Våra sotartekniker tvärvägrar att acceptera gips eller fibercementskivor som skydd för brännbar vägg så att man kan korta avståndet mellan vägg och kamin. Möjligtvis inkl en plåt på distanser från vägg/tak, annars minimum 5 cm lättbetongskivor, men helst en murad vägg.

Kanske står det ngt i BBR? Eller kanske har tillverkaren av skivan ngn info om vad skivan tål (långvarigt)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.