Ska sätta in en altandörr från 50 talet i ett nytt hål i ytterväggen.
Karmen verkar vara 1.5 cm för hög. Går det att göra något åt detta eller är det kört?

Hålet för dörren är inte öppnat ännu men det kan inte vara högre än det befintliga fönstret. Kan man "sänka ner" tröskeln någon cm i golvet när vi gör öppningen?
 
G
Kapa dörr och karm.
 
  • Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
R
Ja det kan man, kanske kan du såga av karmen i överkant med ifall det finns marginal i överstycket..
 
  • Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Går det att kapa i kopplade dörrar med spanjolett?
 
Har du några bilder på dörren och karmen?
 
O Odi et Amo skrev:
Har du några bilder på dörren och karmen?
Nej tyvärr
 
Är det en ren estetisk grej att det inte får vara högre än fönstret? I så fall kan det ju gå att lura ögat genom att byta till bredare foder på fönstret
 
S
Minska ner karmens yttermått i kombination att såga större hål i överkant.
 
S Stuff skrev:
Är det en ren estetisk grej att det inte får vara högre än fönstret? I så fall kan det ju gå att lura ögat genom att byta till bredare foder på fönstret
Nej, mest för att inte förstöra av växlingen eller vad det heter som är ovanför fönstret eftersom det är en bärande vägg
 
Om du "halver", dvs tar hälften uppe och hälften nere och dessutom hälften i karmen och hälften i reglarna. Då är det knappt 4mm på varje del. Skulle det funka?
 
Kuslake Kuslake skrev:
Om du "halver", dvs tar hälften uppe och hälften nere och dessutom hälften i karmen och hälften i reglarna. Då är det knappt 4mm på varje del. Skulle det funka?
Ja kanske, tänkte också så. Funderade på om det skulle kunna påverka stabiliteten på karmen eller spelar det mindre roll när det "bara" är några millimeter.
 
Jag hade ett liknande problem. Jag hyvlade bara av en bit på överstycket och en bit på understycket. Inget problem.
 
  • Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade ett liknande problem. Jag hyvlade bara av en bit på överstycket och en bit på understycket. Inget problem.
Ok vad bra! Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.