Hej, har byggt ut en vägg precis under ett fönster för att därefter montera en fönsterbräda på detta.

Nu satt det ett 400v direktverkande el-element under fönstret som nu ska bytas ut mot ett oljeelement istället. Nu eftersom väggen kommer längre ut blir kablarna väldigt kort och behöver skarvas längre.
hur hade ni gått tillväga för att få det bra? Kopplingsdosa? Tänker att skarva inne i väggen inte är något man får göra utan det ska göras i något som är avsett för detta.

Tillägger att en elektriker kommer utföra arbetet men vill göra det så smidigt som möjligt så allt kan målas innan arbetet.

Mvh
 
  • En närbild på tre elektriska kablar som sticker ut från en vägg. Kablarna är skarvade med anslutningsplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva ner skivan dra nya längre trådar och skarva på rören så att dom når ut ur väggen, eller om det sitter en dosa ta upp hålet och sätt dit förhöjningsringar och koppla/förläng trådarna i dosan.
Ps
Det är lite fel tågordning med att först sätta skiva för att sedan försöka lösa problemet med korta ledningar, det skulle vara tvärt om.
 
  • Gilla
  • Älska
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skruva ner skivan dra nya längre trådar och skarva på rören så att dom når ut ur väggen, eller om det sitter en dosa ta upp hålet och sätt dit förhöjningsringar och koppla/förläng trådarna i dosan.
Ps
Det är lite fel tågordning med att först sätta skiva för att sedan försöka lösa problemet med korta ledningar, det skulle vara tvärt om.
Helt korrekt, kliade mig själv i huvet en stund. Tacksam för snabbt svar!
 
M Michael Nygren1 skrev:
Helt korrekt, kliade mig själv i huvet en stund. Tacksam för snabbt svar!
Oljefyllda brukar ha en fyrkntig dosa som ska sättas över där tamparna kommer ut- Det går säkert att få någon centimeter mer, genom att dra i dom och det är gott om plats att skarva i dosan. Så att skruva ner skivor är en klar överkurs.
 
Ja ända tills man når dosan längre bort och trådarna där blir korta och man bara flyttat problemet. I min värld är det enfaldigt att inte göra rätt medans det är enkelt.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja ända tills man når dosan längre bort och trådarna där blir korta och man bara flyttat problemet. I min värld är det enfaldigt att inte göra rätt medans det är enkelt.
En centimeter brukar det alltid finnas och det räcker gott för att skarva i dosan bakom.
 
E elmont skrev:
Skruva ner skivan dra nya längre trådar och skarva på rören så att dom når ut ur väggen, eller om det sitter en dosa ta upp hålet och sätt dit förhöjningsringar och koppla/förläng trådarna i dosan.
Ps
Det är lite fel tågordning med att först sätta skiva för att sedan försöka lösa problemet med korta ledningar, det skulle vara tvärt om.
uppdatering

Skruvade ner skivan och satte dit en dosa och nu finns det gott om kabel att ta ifrån.
Några små hål att fylla igen bara.


Tack för hjälpen!
 
  • En vägg med ett runt uttag där elektriska kablar är synliga, små hål och en golvlis som syns längst ner. Flera skruvar är inskruvade i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JFrisk och 4 till
  • Laddar…
M Michael Nygren1 skrev:
uppdatering

Skruvade ner skivan och satte dit en dosa och nu finns det gott om kabel att ta ifrån.
Några små hål att fylla igen bara.


Tack för hjälpen!
Ska jag vara den då som påpekar att inte ens det fick du lov att göra själv, utan du skulle tillkallat elektriker ;)

Men oavsett, snygg jobbat!
 
  • Gilla
Michael Nygren1
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Ska jag vara den då som påpekar att inte ens det fick du lov att göra själv, utan du skulle tillkallat elektriker ;)

Men oavsett, snygg jobbat!
Man tackar och mycket riktigt! Kände att den kompetensen hade jag efter hundratals dosor man satt i armeringsbranchsen där vi gjuter liggandes väggar 😉
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.