Tjena alla. Ska ju händig som man är fixa ordning sovrummet åt oss sådär 3 år efter inflytt.

Tänkte va ekonomisk och slipa skiten. Är det repor så är det trägolv som går att slipa sa någon erfaren.
Tji fick jag då det var nån billig skit som inte blev slipad alla efter 5h slip och damm överallt.

Jag rev ut den och har köpt fint klick trägolv från byggmax. Har vart med farsan o lagt ett förr några år sen i ett litet rum så vad kan gå fel.

Första längden mot väggen går fint. Får såga en för att nå men det går som planerat. Lägger spillen i början på nästa rad och den klickar in perfekt. Sen ska jag lägga en hel längd/bräda men då kommer fan som på beställning och slår mig i pungen.

Början och slutet på brädan når fint in under sittande bräda. Men mitten delen når inte in alls. Kanske måndagsex tänker jag och testar en ny. Men tji fick jag igen. Samma på alla jag testar.

Se bild! Det röda är där den inte når hur jag än gör. Det gröna är början och slutet där den når fint. Det är som att brädorna är ojämna. Har en sån kloss man kan slå in golvet med. Har dunkat lite men ingen skillnad. Vill inte slå för kung o fosterland...

Gör jag något fel? Vill inte ringa farsan då han ska tro jag löser detta själv såklart #ego

Please help.
 
  • Närbild på ett mörkt trägolv där plankorna inte passar perfekt. De markerade gröna områdena visar plankornas ändar som passar, medan det röda området visar mitten där de inte når ihop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du får lägga en kil/distans mellan väggen och den första parketten så att den kommer ut det som fattas på mitten när du lägger ihop raderna ett och två..
 

Bästa svaret

Hej!

Första raderna kan vara lite svårare.

Jag brukar lägga upp första raden en bit från väggen. Därefter stå/sitta med egen vikt på första raden medans jag klickar i rad två. När 3-4 rader är ihop skjut jag in hela stycket mot väggen. Då brukar det stabilt nog att fortsätta utan att ha någon vikt på föregående rad.

Angående kraft så varierar det väldigt mellan olika tillverkare. Jag har lagt ett Cello parkett från K-rauta som behövdes slås in rätt rejält varje golvbit.
Senast ett hårdtryckslaminat från berryalloc som nästintill klickade i sig själv i jämförelse.

Lycka till!
 
Och ta självklart hjälp av din far, jag hjälper mina barn.
Kunskap överför man mellan generationer och bara positivt. Senast hjälp till svärson hur man använder olika maskiner.
 
  • Gilla
Obygd och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar! La en kil eller flera snarare. Så det blev mer motstånd. Sen ställde jag mig på och använde mer kraft med den där klossen/hammare. Nu gick det in!! Tack!!! <3
 
  • Gilla
Denniis
  • Laddar…
Varierande kvalitet mellan olika tillverkare med, värt att inte gå på det billigaste alternativet som ofta då är bankgolv istället för klickgolv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.