BirgitS
P paralun skrev:
Jo men nu vill ju TS likadant som jag valde att utsugspunkterna i badrummen även ska ventilera resten av huset. Och det blir ingen "storm" utan man får fundera över arbetspunkten dvs hur stor kanalfläkt man behöver. Sen justeras man då enkelt med utsugsspjällen i vardera badrum.
[länk]
Sen är det alltid små otätheter i gamla hus!
Observerade du inte att jag just kommenterade en viss fläkt så att TS vet att den fläkten är för stark för ett enda frånluftsdon?
TS har ju bara ett badrum så det är just bara ett enda badrum det gäller.
Släpp din egen situation och anpassa dina råd efter TS:ens situation.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Observerade du inte att jag just kommenterade en viss fläkt så att TS vet att den fläkten är för stark för ett enda frånluftsdon?
TS har ju bara ett badrum så det är just bara ett enda badrum det gäller.
Släpp din egen situation och anpassa dina råd efter TS:ens situation.
Jo dito, släpp dina PAX-fläktar som är klart enerverande i badrum, speciellt de som har en lagerskada och skulle bytts för längesedan av husägaren.

Jag tror TS har ett utmärkt beslutsunderlag att fundera över men "arbetspunkten" kräver ett djupare tänk med exakta rumsvolymer samt tänkta insläppspunkter.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo dito, släpp dina PAX-fläktar som är klart enerverande i badrum, speciellt de som har en lagerskada och skulle bytts för längesedan av husägaren.
Man måste nog ha extremt känsliga öron för att tycka att 20 dB är enerverande. Jag har inte föreslagit att TS ska köpa en väl begagnad fläkt.

Även kanalfläktar kan få lagerskador med åren och börja låta illa och ljudet sprider sig genom kanalen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man måste nog ha extremt känsliga öron för att tycka att 20 dB är enerverande. Jag har inte föreslagit att TS ska köpa en väl begagnad fläkt.

Även kanalfläktar kan få lagerskador med åren och börja låta illa och ljudet sprider sig genom kanalen.
Jo och angående utsugspunkter så kan man då komplettera sitt rör till kanalfläkten med en eller flera reglebara utsugspunkter beroende på hur huset ser ut. Ett enkelt T-rör och en rakbit till utsugsspjället och snyggt inbyggt.

Mycket bättre samt snyggare än sunkiga PAX-fläktar som många har lagerskador när man besöker någons badrum.

https://www.ventur.se/tillbehor/cirkulara-luftdon/akk
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo och angående utsugspunkter så kan man då komplettera sitt rör till kanalfläkten med en eller flera reglebara utsugspunkter beroende på hur huset ser ut. Ett enkelt T-rör och en rakbit till utsugsspjället och snyggt inbyggt.
Så hur många utsugspunkter har du fått intryck av att TS vill ha till kanalfläkten?
Har du någon kanalfläkt att föreslå som passar TS?

En ny Pax Calima är inte mer sunkig än en kanalfläkt.
Bara dumt att jämföra med en badrumsfläkt som är 20 år gammal.
Hur många lika gamla kanalfläktar har du träffat på?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur många utsugspunkter har du fått intryck av att TS vill ha till kanalfläkten?
Har du någon kanalfläkt att föreslå som passar TS?

En ny Pax Calima är inte mer sunkig än en kanalfläkt.
Bara dumt att jämföra med en badrumsfläkt som är 20 år gammal.
Hur många lika gamla kanalfläktar har du träffat på?
Ok, minst två uttagspunkter men det beror ju helt på detaljerna för huset.

Underkänner sedan allt som PAX tillhandahåller men i många fall är man ju tvungen att välja en sådan lösning eftersom det saknas kanaler.
 
BirgitS
M mvs skrev:
Källare:
Frånluftsdon med rör till V4A som matar ut frånluften genom fasaden

Bottenplan:
Tilluftsdon i vardagsrum
Tilluftsdon i matsal

Ovanplan:
Tilluftsdon i sovrum
Kraftig badrumsfläkt i duschen som matar ut frånluften genom fasaden

Vindsplan:
Tilluftsdon i sovrum
Hur många kvm är det i de olika planen?
Enligt svensk norm är det antalet kvm som avgör hur mycket frånluft som behövs. Normerna är:
minst 0,35 l/s och kvm
minst 4 l/s och person (per rum man vistas i under längre tid)
15 l/s i badrum
10 l/s i kök, tvättstuga, gästtoalett
5-10 l/s i hall, klädkammare etc. om det behövs för att uppnå det totala flödet.
Ventilation per våningsplan
 
Tack för era synpunkter.

Här antal kvm per plan:

  • Källare 20kvm (förvaring 14kvm + 6kvm badrum och hall)

  • Bottenplan 43kvm, öppen planlösning (vardagsrum 19kvm + matsal/kök 22kvm)

  • Ovanvåning 22kvm (sovrum 15kvm + badrum och hall 7kvm)

  • Vind m. sovrum 47kvm, men sluttande tak med 23 graders lutning, så kan använda kanske 25kvm.

Ville också tillägga att luftflödet kan justeras steglöst med den S&P-modellen. Även till- och frånluftsdonen kan ställas in för att öka eller begränsa flödet vid behov.
 
BirgitS
Källare: Badrum 15 l/s, 2-3 tilluftsventiler i förråd och hall
Bottenplan: 43 kvm ger 15 l/s, lämpligen i köket, 2-3 tilluftsventiler (ej nära köksdelen)
Ovanvåning: Badrum 15 l/s, 2-3 tilluftsventiler
Vind 47 kvm men eftersom det delvis är lägre takhöjd är det nog bättre att utgå från att hela volymen luft ska bytas ut på 2 timmar. Du får försöka göra en uppskattning av volymen. Användbar golvyta kan man inte utgå från.
 
Efter har funderat en runda till tror jag att jag lyckats hitta ett bra sätt att dra rören genom alla fyra våningsplan. Det blir genom trapphuset. Visserligen blir synliga men tycker inte att det gör något där.

Ni ser att jag använt en del 150mm rör. I Sverige tror jag att dimensionerna vanligen är 160mm, men på kontinenten är det 150mm som är standard.

Jag bifogar ritningar på hur jag tänkt att detta ska funka. Här finner ni också lite mer information om Aereco V4A (bifogar även som PDF): https://www.aereco.se/produkter/franluftsflaktar/v4a-premium/

Något som jag är lite osäker på är huruvida det är olämpligt att köksfläktens frånluft sugs neråt. Kommer det bildas vatten längst ner i rören pga av vattenångan? P.g.a. den öppna planlösningen och höga takhöjden vill jag helst inte dra några fula utanpåliggande rör längs med väggen.

Tacksam för feedback!


Källare:

Ritning över våningsplan med markerade rördragningar för ventilation genom trapphuset, visar placering av Aereco BXC och olika dimensioner på rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bottenplan:

Planskiss över bottenplan med ritade rördragningar genom trapphuset med olika dimensioner och anslutningspunkter. Ritat av ventilationssystemet från Aereco.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanvåning:

Ritning som visar planlösning för våningsplan med markerade rördragningar genom trapphus. Aereco BXC och vertikala kanaler 150mm är inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vind:

Planritning av rum med 47,11 m² yta, en markerad garderobzon, en spiraltrappa och detaljer om rördragning med Aereco V4A och 125 mm samt 150 mm rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snitt:

Ritning av ett hus med avloppsrör markerade i rött som går genom trapphuset och mellan våningar. Blåa pilar visar luftflöde från dusch och köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
När det gäller köksfläkten så brukar man inte koppla ihop den kanalen med andra eftersom röret från köksfläkten kommer att bli täckt med fett på insidan vilket är en brandrisk och börjar det att brinna på spisen eller i röret ska inte elden snabbt kunna sprida sig till andra rör via ventilationen. I Sverige är det krav på att röret från köksfläkten är brandskyddsisolerad i hela sin längd.

En tvättstuga brukar ha frånluft.
På vinden kan frånluften lämpligen vara i garderoben.
Räkna inte med att luft förflyttar sig mellan våningsplan, det är högre lufttryck ju högre upp i huset du kommer så om inte varje våningsplan ventileras för sig så kan tänkta tilluftsventiler på de två översta planen bli frånluft i stället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller köksfläkten så brukar man inte koppla ihop den kanalen med andra eftersom röret från köksfläkten kommer att bli täckt med fett på insidan vilket är en brandrisk och börjar det att brinna på spisen eller i röret ska inte elden snabbt kunna sprida sig till andra rör via ventilationen. I Sverige är det krav på att röret från köksfläkten är brandskyddsisolerad i hela sin längd.

En tvättstuga brukar ha frånluft.
På vinden kan frånluften lämpligen vara i garderoben.
Räkna inte med att luft förflyttar sig mellan våningsplan, det är högre lufttryck ju högre upp i huset du kommer så om inte varje våningsplan ventileras för sig så kan tänkta tilluftsventiler på de två översta planen bli frånluft i stället.
Jo nu förekommer det ofta att man kopplar ihop kanalerna och många BRF har en gemensam utsugsfläkt.
Därav kraven att inte en enskild lägenhetsinnehavare kan montera vad som helst i badrum och kök.
 
M mvs skrev:
Efter har funderat en runda till tror jag att jag lyckats hitta ett bra sätt att dra rören genom alla fyra våningsplan. Det blir genom trapphuset. Visserligen blir synliga men tycker inte att det gör något där.

Ni ser att jag använt en del 150mm rör. I Sverige tror jag att dimensionerna vanligen är 160mm, men på kontinenten är det 150mm som är standard.

Jag bifogar ritningar på hur jag tänkt att detta ska funka. Här finner ni också lite mer information om Aereco V4A (bifogar även som PDF): [länk]

Något som jag är lite osäker på är huruvida det är olämpligt att köksfläktens frånluft sugs neråt. Kommer det bildas vatten längst ner i rören pga av vattenångan? P.g.a. den öppna planlösningen och höga takhöjden vill jag helst inte dra några fula utanpåliggande rör längs med väggen.

Tacksam för feedback!


Källare:

[bild]

Bottenplan:

[bild]

Ovanvåning:

[bild]

Vind:

[bild]

Snitt:

[bild]
Funkar säkert men köksfläkten måste vara inspekterbar och rengör man filtren i köksfäkten regelbundet så ska det inte vara några problem.
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo nu förekommer det ofta att man kopplar ihop kanalerna och många BRF har en gemensam utsugsfläkt.
Därav kraven att inte en enskild lägenhetsinnehavare kan montera vad som helst i badrum och kök.
Dagens krav är inte samma som kraven som gällde under tidigare årtionden. Naturligtvis ska man tänka på brandskydd när man börjar drar rör från köket nu.
 
Korrekt - ett filter kommer monteras vid spisens frånluftsdon. Så ni tror inte att det är någon risk för att vatten lägger sig längst ner när vattenångan sugs ner i rören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.