Renovering på torpet och funderar om detta är blåbetong? Jordkällaren verkar vara uppbyggd av dels nån slags betonghålsten och sen nån mer kompakt. Svårt att borra i så verkar vara mycket sten. Hålblocken har jag inte borrat i. Byggt 1927. Finns det geigermätare att hyra, alternativt bolag som åker ut och mäter? Torpet står i skogen i västernorrland så inte många firmor som kollar sånt i denna obygd gissar jag så snabbaste lösningen är en radonpuck och vänta 3månader?
 
  • Närbild på en konstruktion av delvis slät betong och porös blåbetong i en jordkällare, eventuellt bland sten, byggd 1927, med synliga sprickor och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en bit vägg där det blottas en porös, grå, betongliknande sten inuti, omgivet av vit puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av betonghålsten och en kompakt betongvägg i en jordkällare, troligen byggd 1927, som kan innehålla blåbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2 & 3 är betonghålsten, ingen blåbetong.
 
Inga ”bubblor” som jag sett andra har och hårt att borra i tyder på ej blåbetong?
 
Blåbetong/lättbetong är verkligen lätt att borra i så om det inte går lätt med borren så är det inte lättbetong.
Blåbetong är mörkt blågrå. Mkt karaktäristisk färg. Tyvärr är färg svårt att bedöma på datorskärmen, men första bilden är tveksamt tillräckligt blå. dessutom ser det ut som puts, eller är det målat direkt på blocken?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.