Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Exempelvis att man inte prissätter svängmassa.
Det har ju inget med vad du nämnde att göra. Svängmassa har inte behövt prissättas, men nu tittar man väl på vilka nättjänster som bör ersättas.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har ju inget med vad du nämnde att göra. Svängmassa har inte behövt prissättas, men nu tittar man väl på vilka nättjänster som bör ersättas.
Så man tittar nu på att prissätta det som jag saknar i dagens modell men det har inget med saken att göra?

Jag brukar anstränga mig för att förstå vad du faktiskt menar, men här får jag erkänna att jag inte förstår.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du att tyder på att det är fel i marknadsmodellen?
Marknadsmodellen ska stimulera den önskade produktionsmixen, om den motverkar detta så kan man med goda belägg anse att den kan förbättras.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vad är det som motverkas med dagens modell och hur menar du att den skulle kunna bli bättre?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som motverkas med dagens modell och hur menar du att den skulle kunna bli bättre?
Det är ganska mycket, resultaten ligger mitt framför näsan, så om man vill ha annat utfall än dagens så får man justera de ekonomiska incitamenten.

De vi har är designade för att stimulera sol/vind tillsammans med fossilt, vill man ha något annat får man styra mot det, är man nöjd med den mixen så kör man bara på.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Handelsmodellen är som en normal marknadsekonomi. Det brukar generellt sett vara en rätt bra modell. Vad tycker du att behöver ändras?
 
P Peter787 skrev:
Vet inte var du bor, men min elräkning i SE4 var betydligt högre i vintras än tidigare vintrar.
Lägger man sen till elnätsavgiften som bara höjs och höjs (har EON) har det blivit mycket sämre i Sverige tack vare våra inkompetenta politiker.
Ja E.on är ett fantastiskt företag. Nätavgiften höjdes vid årsskiftet och nu är det dags igen.

Tyska elkoncernen Eon minskar vinsten
trots nya stora prishöjningar på 10 procent
i sitt svenska elnät och varnar för att
kommande hårdare reglering hotar
planerna och behovet av kraftigt ökade
investeringar i det svenska elnätet.
Elnätsjätten gör dock fortsatt stora
vinster och Eon i Sverige har senaste åren
delat ut över 14 miljarder kronor till tyska
ägaren.

Det är klart att dom måste höja avgifterna.
Dom är ju på fallrepet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Handelsmodellen är som en normal marknadsekonomi. Det brukar generellt sett vara en rätt bra modell. Vad tycker du att behöver ändras?
En sak som sticker i ögonen är att den billigaste produktionen efter sol och vind är en produktion som sabbar jordens klimat.

Man skulle kunna tänka sig något slags bonus/malus-system där pengar överförs från fossil produktion till icke fossil produktion.

Man skulle kanske kunna lyckas prissätta saker som leveranssäkerhet (kapacitetsfaktor, typ) och/eller svängmassa.

Jag vet inte, jag hasplar bara ur mig ett par tankar utan att veta om de bär, eller bara är trams.
Men iaf att det kunde finnas något som premierar fossilfritt och andra nyttor för elsystemet och elköparna.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man skulle kunna tänka sig något slags bonus/malus-system där pengar överförs från fossil produktion till icke fossil produktion.
Bra idé! Jag föreslår att vi kallar systemet för "elcertifikat" 😀
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Handelsmodellen är som en normal marknadsekonomi. Det brukar generellt sett vara en rätt bra modell. Vad tycker du att behöver ändras?
"Handelsmodellen" i det här fallet innefattar så många parametrar att det finns oändligt mycket att göra men om du bara vill prata "handel" dvs att någon säljer och nån annan köper så tror jag nog att just det får vara kvar.

Vad man säljer och hur man ersätts tror jag däremot att det finns en närmast oändlig förbättringspotential för.

Som nämnt i inlägg ovanför bör tex i mina ögon fossilt först och främst stå för sina konsekvenser och med dagens elpriser hade inte en endaste kWh producerats då, det hade gett snabb förändring.
 
C cpalm skrev:
Bra idé! Jag föreslår att vi kallar systemet för "elcertifikat" 😀
Hurra! Du har löst utmaningen..... 😂
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Har vi inte koldioxidskatt på den produktionen? Även handel med utsläppsrätter.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Har vi inte koldioxidskatt på den produktionen? Även handel med utsläppsrätter.
Jo men hur kan det då komma sig att man fortfarande kan fortsätta med kol, bygga fler fossilgas när kärnkraft läggs ner i samma system?
 
G Guzzen1 skrev:
Ja E.on är ett fantastiskt företag. Nätavgiften höjdes vid årsskiftet och nu är det dags igen.

Tyska elkoncernen Eon minskar vinsten
trots nya stora prishöjningar på 10 procent
i sitt svenska elnät och varnar för att
kommande hårdare reglering hotar
planerna och behovet av kraftigt ökade
investeringar i det svenska elnätet.
Elnätsjätten gör dock fortsatt stora
vinster och Eon i Sverige har senaste åren
delat ut över 14 miljarder kronor till tyska
ägaren.

Det är klart att dom måste höja avgifterna.
Dom är ju på fallrepet.
Jo men hela Tyskland gungar och nu fick man visst ihop budgeten igen. Förra gången i höstas.
https://www.dn.se/direkt/2024-07-05/regeringskris-uppges-avvarjd-i-tyskland/
Det är enorma kostnader som uppstått som inte ens stora starka Tyskland klarar.

Nu väntar nedskärningar i välfärden och att vänta på folkets hårda dom och det går nog inte bra för de grön-röda i Tyskland.
 
D Daniel 109 skrev:
Har vi inte koldioxidskatt på den produktionen? Även handel med utsläppsrätter.
och elcertifikat.

Men hela systemet "rasade" ju ihop när någon berövade Tyskland sin kära fossilgas och la ner kärnreaktorer och istället fick man dra igång sina stora kolkraftverk. Stora starka Tyskland ska man inte kritisera.

Sen skulle det bara leda till inflationsbränsle i situationen som sådan.

Så hela den gröna ekvationen rasade ihop som ett stort korthus!
 
  • Haha
  • Wow
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.