Takfläkt bytt vår 2023 av tidigare ägare, inget ständigt flöde i huset utan endast när vi tryckt på VL på fläkten, något vi gör flera gånger per dag då luften annars står helt stilla på våra 147 kvm.

VL stängs av efter 45-60 min, kan vi åtgärda detta själva att den ska vara igång konstant?
 
  • Takfläkt av märket Franke ovanför köksbänk med vita kakelplattor i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde inte vara omöjligt. Du får kolla hur spänningsmatning till fläktmotorn är kopplad.
Sedan frigöra matningen från kåpan till fläkt och koppla permanent 230 V till fläktmotorn.

Detta åsidosätter all fläktreglering från kåpans knappar, vet ej om detta är önskvärt.
 
Innan du kopplar direkt 230 till motorn - kolla up modell & tillverkare på fläkten, sök efter installations manual på nätet. Har du tur står det något om olika inkopplingar där. Det borde finnas bilder med olika inkopplingar.
Om det inte löser problemet gå till butik/installatör och fråga hur det kan lösas.
 
Vad är det för lösning? Finns ingen annan injusterad och normenlig ventilation och återvinning? Är det en gammal kåk med självdrag?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ser ut som en Alliance 934-16 och man bör kunna ställa in spjället för grundflöde 🤔
 
C CM1234 skrev:
Ser ut som en Alliance 934-16 och man bör kunna ställa in spjället för grundflöde 🤔
Ja jag hade nog den fläkten i mitt
Förra kök, den gick isf på konstant grundflöde. Men jag kompletterade med sensor i badrummet så den startade automatiskt vi ökning av fukt vid ex dusch.
Ja eller min ventilationskille som installerade allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.