Tjena!

Jag sitter och kollar när en bygger carport.
Dom har skruvat hammarbandet på utsidan av stolparna. Kommer det fungera att göra det när plåttaket kommer på sen och snövikten kommer till vinter? Jag är ingen expert men ett sånt band lägger man väl på stolparna alternativt gör uttag i stolpen så att stolparna sen bär vikten och inte skruvarna?
 
janwide
Ja, så skulle jag göra.
 
janwide janwide skrev:
Ja, så skulle jag göra.
Skulle du skruva det på utsidan?
 
C Corsair skrev:
Tjena!

Jag sitter och kollar när en bygger carport.
Dom har skruvat hammarbandet på utsidan av stolparna. Kommer det fungera att göra det när plåttaket kommer på sen och snövikten kommer till vinter? Jag är ingen expert men ett sånt band lägger man väl på stolparna alternativt gör uttag i stolpen så att stolparna sen bär vikten och inte skruvarna?
Visst borde man göra som du skriver. 👍
 
  • Gilla
Dancar69
  • Laddar…
Det var väl det jag tänkte. Jag pratade med grannarna att det inte såg särskilt säkert ut. Jag har då alltid byggt med bandet på stolpen eller med uttag. Men det blev inget gehör utan dom bygger vidare med bandet på utsidan. Ska bli spännande att se om det håller.
FredrikR FredrikR skrev:
Visst borde man göra som du skriver. 👍
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
C Corsair skrev:
Det var väl det jag tänkte. Jag pratade med grannarna att det inte såg särskilt säkert ut. Jag har då alltid byggt med bandet på stolpen eller med uttag. Men det blev inget gehör utan dom bygger vidare med bandet på utsidan. Ska bli spännande att se om det håller.
Bra att du agerade, synd för dom att dom inte förstod...
 
janwide
C Corsair skrev:
Skulle du skruva det på utsidan?
Nej. Lägga uppepå eller göra uttag.
 
Beroende på, men i din byggnad hade jag sågat ur och fällt in hammarbandet i den stående regeln. Men är så jag fått lära mig.
 
A AndersS skrev:
Beroende på, men i din byggnad hade jag sågat ur och fällt in hammarbandet i den stående regeln. Men är så jag fått lära mig.
Min känsla är ju att om man inte på något sätt lägger regeln på den stående regeln så är det ju så att vikten bära av skruvarna istället.
 
R
A AndersS skrev:
Beroende på, men i din byggnad hade jag sågat ur och fällt in hammarbandet i den stående regeln. Men är så jag fått lära mig.
Det brukar kallas bärlina den stående och hammarband är den på toppen liggande regeln..
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Det brukar kallas bärlina den stående och hammarband är den på toppen liggande regeln..
Det är nog geografiskt beroende, bärlina kallas hos oss det som finns i bjälklag. Hammarband kan här vara både liggande ovanpå och stående infälld där takstolar vilar på. Allt går ju tillbaka till timmrade byggnader.
 
R
Ja i bjälklag används bärlina med, men dom som använder hammarband brukar säga stående hammarband i så fall annars är det svårt att veta vad som menas🥲😉
 
Det beror ju på. Kommer takstolarna komma över en stolpe är det ju inget problem, annars är det ju bara spik/ skruvarna som bär.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det beror ju på. Kommer takstolarna komma över en stolpe är det ju inget problem, annars är det ju bara spik/ skruvarna som bär.
Tanken slog mig. Men carporten ser ut att bli minst 5 meter bred. Så det blir en del takstolar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.