http://www.klosterledsgatan16.dinstudio.se/bildgalleri_desc_T5_R11.htm

Vi har ett vitt putsat hus. Fråga inte om färgkoden, den är något bruten, inte helvit även om den uppfattas som rent vit.
Alla brutna vita färger behöver ju inte brytas mot gult, det är snyggare med brytning åt grått, tycker jag. Som Nordsjö vit, t ex.
Sedan blir det ju olika uppfattning beroende på om det är putsat eller trä fasad.

Dörrar och fönster vita (målade med vanlig vit fönsterfärg och passar till husets färg).
 
Oj, vilken aktivitet det har varit här! Tack snälla för alla tankar, tips och råd. Jag uppskattar det verkligen!! Fler mottages tacksamt! :) Vi kommer att bygga i Nacka Kommun, öster om Sthlm.

Eftersom vi nu har lyxen att kunna välja helt fritt från början så vill man ju helst att allt ska vara bra, så man slipper störa sig på något, eller det allra hemskaste av allt - att få göra om ;)

Det lutar nog åt vita foder och vit dörr med, hoppas att det passar bra ihop med den "gamla stilen" vi vill ha på huset.. Skulle så gärna vilja bifoga en bild på våra fönster med den spröjs vi har valt samt en bild på en liknande dörr som vi vill ha, för att få era smakråd.. Men vet tyvärr inte hur man gör :(

Familjen_Bygg - När du skrev det här:
"Väljer ni aluzink och vitt hus bör ni ha "metallfärg" på ramar och bågar kring fönster och dörrar"
Menar du då att vi bör ha aluzink på de plåtdetaljer som finns runt fönstren och dörrarna? Förstod jag dig rätt då?

/ Lisa :)
 
Men hallå där Veasel - hur gjorde du för att bifoga bilden? / Lisa
 
Hoppas att det fungerar nu.. Dörren vill vi ha något liknande, men som sagt helvit.. Här är också en himla dålig bild på liknande fönster som vi kommer att ha, fast vi kommer att ha "kryss" i stället för de småspröjs som den här bilden visar..

Vad tror ni?

/ Lisa :)
 
  • Dörr m romb.jpg
  • Fönster 3st.jpg
Vi har målat vårt i S-0500-N och är jättenöjda med detta! Ville ha ett VITT hus som inte blir gult när det ligger snö. Nu har det inte kommit så mkt snö än i år, men det har legat lite och då var huset fortfarande vitt med dragnigar år grått, perfekt! :)
Bifogar två bilder från sensommaren när jag höll på att måla. Klassiskt tegelröda pannor och ytterdörrarna är mörkröda, syns dock dåligt på bilden då det hänger plast framför.
 
Trampe - kan inte se dina bilder tyvärr. Kommer bara till Mypix hemsida. Kan du bifoga dem i ett inlägg i stället? Vill gärna se :)
 
Oj hur gör jag då???
 
Då provar jag igen...
 
  • IMGP1044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP1049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Som sagt, smaken är som baken, men jag förstår inte varför man MÅSTE bryta med exempelvis dörrar och andra detaljer i andra färger. Less is more och 100% helvitt är sjukt snyggt.
Robert63: Om vi alla konstaterar att smaken är som baken - delad - behöver vi väl inte förstå hur andra tänker. Respekterar andras tycke och smak om de också kan respektera andra.

Villa_Granberg: Tanken med att även ha "silver-grå metallfärg" på alla plåtdetaljer var mer tänkt för ett hus som har stil av "modern nyfunkis". Om det passar så bra till ett hus där fönstren har spröjs är tveksamt.
 
[Villa_Granberg: Tanken med att även ha "silver-grå metallfärg" på alla plåtdetaljer var mer tänkt för ett hus som har stil av "modern nyfunkis". Om det passar så bra till ett hus där fönstren har spröjs är tveksamt.[/QUOTE]

Tack och bock - då förstår jag hur du tänkte :) Kanske inte är så dumt ändå, trots att vi bygger i "gammal stil"..?
 
Familjen_Bygg skrev:
Robert63: Om vi alla konstaterar att smaken är som baken - delad - behöver vi väl inte förstå hur andra tänker. Respekterar andras tycke och smak om de också kan respektera andra.

.
Klart att smaken är som baken och jag har full respekt för andras val. Däremot vänder jag mig emot att man gör saker bara för att andra gör det. Att följa en trend är relativt enkelt, fondväggarna och de brutna kulörerna regerar. Mitt råd om helvitt hus utgick enbart av egen erfarenhet och upplevelse, inte genom vad andra gjort tidigare. Många verkar slå knut på sig själva då det gäller att hitta sin egna unikitet...herrgårdsgult, mörgröna foder och roströda karmar....Och jag kan inte riktigt förstå varför man måste bryta en kulör eller blanda in en acentfärg på exempelvis dörr eller foder. Men vi är olika.
 
Veasel och Trampe - tack för era bilder! Jättefint (håller verkligen med Robert63: fräscht! :) ) med era vita hus och att ha allt annat vitt också. Nu har jag bestämt mig, blir nog ett vitt hus med vita detaljer här i Nacka också :) Får se hur vi gör med pannorna, troligtvis blir de gråa som vi hade tänkt från början..

Men plåten vete fasen ;)
 
Här är en bild på vårat icke helt färdigtmålade vita hus med gråa pannor och zinkplåt.
 
Constructum Domus skrev:
Här är en bild på vårat icke helt färdigtmålade vita hus med gråa pannor och zinkplåt.
Sjukt snyggt!
 
DOMUS- verkligen jättefint! :) Vilket märke och vilken färg har ni på pannorna?

Tack Lisa:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.