Dags för taktvÀtt och behöver koppla bort poolens vÀrmeslingor som ligger pÄ taket.

Geberit-vÀrmeslangsanslutningar ovanpÄ ett tegelpannetak, med böjda rör och tydliga kopplingar som hÄlls samman med en slangklÀmma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se bifogad bild. NÄgon som kÀnner igen dessa muffar frÄn geberit och vet hur man kan koppla bort dem?

Taxam för all hjĂ€lp 🙏
 
B
Det Àr ju en elsvetsmuff
https://www.dahl.se/produkt/elsvetsmuff-40-mm-geberit-2720216

Finns en lÀnk till en 87sidor lÄng manual pÄ lÀnken ovan, men jag tror de dÀr Àr engÄngsgrejer. Man svetsar ihop och har det sÄ under hela livslÀngden.

Jag tror man fÄr kapa, ta isÀr och sedan skarva ihop det igen om det ska upp pÄ taket senare.

Det Àr vanligare med limmade rördelar i poolsammanhang. Tror det Àr lÀttare för amatören att fÄ tag pÄ rÀtt lim...
 
  • Gilla
Nelgmo
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det Àr ju en elsvetsmuff
[lÀnk]

Finns en lÀnk till en 87sidor lÄng manual pÄ lÀnken ovan, men jag tror de dÀr Àr engÄngsgrejer. Man svetsar ihop och har det sÄ under hela livslÀngden.

Jag tror man fÄr kapa, ta isÀr och sedan skarva ihop det igen om det ska upp pÄ taket senare.

Det Àr vanligare med limmade rördelar i poolsammanhang. Tror det Àr lÀttare för amatören att fÄ tag pÄ rÀtt lim...
Ja det var det jag var rĂ€dd för 😕. FĂ„r göra som du föreslĂ„r och sĂ„ga av efter kopplingen och sen limma en ny koppling. Dvs lĂ„ta denna sitta som den Ă€r. Tack!
 
Krilleman
Det Àr ju PEM pÄ taket, och ja det Àr elsvets.

GÄr ej att ta isÀr, förutom att kapa/sÄga/klippa.

PEM gÄr inte att limma.
DÀremot PVC gÄr superbra att limma.
Burk med Tangit PVC-U lim för rör, vid sidan om lock och borste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det Àr visserligen avlopp som visas i filmen, men principen Àr den samma.
Observera den gula piggen i slutet av filmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Nelgmo Nelgmo skrev:
Ja det var det jag var rĂ€dd för 😕. FĂ„r göra som du föreslĂ„r och sĂ„ga av efter kopplingen och sen limma en ny koppling. Dvs lĂ„ta denna sitta som den Ă€r. Tack!
PEM gÄr inte att limma trÄkigt nog.

Vad Àr det för dimension du har pÄ taket vid svetsmuffarna?
 
  • Gilla
Nelgmo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det Àr ju PEM pÄ taket, och ja det Àr elsvets.

GÄr ej att ta isÀr, förutom att kapa/sÄga/klippa.

PEM gÄr inte att limma.
DÀremot PVC gÄr superbra att limma.

Det Àr visserligen avlopp som visas i filmen, men principen Àr den samma.
Observera den gula piggen i slutet av filmen.
[media]
Wow riktigt sofistikerade grejer! De skall jag hĂ„lla mig lĂ„ngt ifrĂ„n 😅😆
 
Krilleman Krilleman skrev:
PEM gÄr inte att limma trÄkigt nog.

Vad Àr det för dimension du har pÄ taket vid svetsmuffarna?
Är inte pĂ„ plats och kan mĂ€ta nu men gissar de Ă€r pĂ„ 50 mm precis som pem-slangen. De pem-slangar som ligger i backen har klĂ€mringskopplingar i skarvarna. Edit: SĂ„ dĂ„ kanske jag kör pĂ„ klĂ€mringsmuff. Bara jag fĂ„r plats med den.
 
Krilleman
Nelgmo Nelgmo skrev:
Är inte pĂ„ plats och kan mĂ€ta nu men gissar de Ă€r pĂ„ 50 mm precis som pem-slangen. De pem-slangar som ligger i backen har klĂ€mringskopplingar i skarvarna. Edit: SĂ„ dĂ„ kanske jag kör pĂ„ klĂ€mringsmuff. Bara jag fĂ„r plats med den.
Du har ingen PVC pÄ denna bilden...

Svart Geberit-rör kopplat med böj pÄ ett tak med tegelpannor i brun fÀrg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Du har ingen PVC pÄ denna bilden...

[bild]
Ok! Vad Àr böjarna för material?
 
Krilleman
Samma som PEM slangen med blÄ stripe.

AlltsÄ PE, polyeten plast.
 
  • Gilla
Nelgmo
  • Laddar…
B
Sorry om jag bidrog till missförstÄnd, jag tyckte det sÄg ut att vara pvc rör till vÀnster i bild.

Pem limmar man inte. Jag brukar anvÀnda prk kopplingar till pem, finns billigare men jag har haft problem med att de billiga kopplingarna inte tÀtat ordentligt alla gÄnger.
 
  • Gilla
Nelgmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.