Hej!
Mitt första inlägg här.

Det är så här. jag och min sambo är sugen på att bygga oss ett nytt hus. Jag själv har mycket erfarenhet av att bygga lösvirkes hus och ett stort intresse för att optimera husen jag är med och bygger.
Dock saknar jag erfarenhet och kompetens inom vvs- och elområden.

Tanken är att skapa ett hus som är, mer eller mindre, självförsörjande. Jag förstår givetvis att det är delvis svårt men även kostsamt. Systemet kommer förstås att få byggas ut under åren.

Placering av huset är i en mindre by (100 hushåll) i Jämtland. Byn är belägen så att den sluttar mot söder med mycket stora öppna åkrar. Huset placering är tänkt att ske vid en åkerkant. Eget vatten på byn som är av väldigt bra kvalité och någorlunda säker drift. Någon gång per år sker det att det blir läckage på ledningen (cirka 50 år gammal så det är inte så konstigt). Skulle det gå att magasinera vatten inom hushållet (säg en 1kubik) för att säkra upp en par dagars användning eller medför detta bara en risk för att vattnet blir dåligt?

Snözon 2,5 samt mycket vind under hela året.

Jag söker tips och tankar (gärna erfarenheter) från kombinerade solcell/solfångar anläggningar då detta känns som någon form av grundbult i det hela. Att ta vara på el från solen men även värme för att värme upp huset/ varmvattnet.

Men även förslag på generell uppvärmning och byggnation för att optimera uppvärmningen så mycket som möjligt.

Det hus vi bor i nu byggde vi för 3 år sedan. 105kvm och välisolerat (170+45+45 mineralull i väggarna, 500lösull i taket samt 220 + 70 mineralull i golvet. Träbjälklag på torpargrund.). Detta värms upp av en varmvattenberedare med elpatron (NIBE VVM S320) och sedan har vi ett FTX system. Förbrukning för dessa kombinerat under 2023 var cirka 12000 kWh + hushållsel. Vi har även relativt stora fönsterpartier mot söder, dessa gör det nästan för varmt under juni/juli. Så beredaren producerar enbart varmvatten egentligen från Maj till början av september.

Jag har haft funderingar kring om man kan ha system med bergvärme kombinerat med en pump som kan drivas av solcellerna/batteripack vid strömavbrott med solceller i Ö-drift. Alternativt ha en vattenmantlad kamin med pump som drivs av solcellerna i ev. ö-drift för att skapa värme.

Det jag tänker är inte att koppla sig fri från elnätet (men det vore ju checkt i en drömvärld...) utan att man ställer sig skeptiskt till uppbyggnaden av dagens/framtidens elnät samt hur detta behandlas av politikerna :)

Vad anser DU vara ett smart system med det som finns på marknaden idag och vad har du för erfarenhet av detta? Dela gärna med dig av dessa tankar.

Jag tänker att jag försöker uppdatera er under resans gång.

Ekonomin är givetvis en stor fråga i det hela också. Vi har väl en ekonomi snäppet över medelinkomster men utan lån och andra avbetalningar idag. Vi sparar en hel del varje månad (10-15k). Samt att jag har bra gentjänster inför själva byggandet. Jag räknar med att bygga själva huset i sig helt själv med hjälp och har väldigt fördelaktiga priser på inköp av material.

Ser fram emot att höra från er!
 
Redigerat:
Ange var i landet de nya huset är tänkt att ställas. Kiruna eller Ystad?
Är det ute på landet eller i stadsplanerat område?
 
Redigerat:
Tillägger även att planen med huset är storleksmässigt 160-200kvm. För två vuxna och 2-3 barn. Samt tankar på ett lagomt stort garage.
 
Med vattenburen golvvärme kan solartermi användas dvs solfångare för varmvatten för golvvärmen. Man får klart då i Jämtland med snötäckta tak från nov - mars ingen värme från solartermi. Har man hög takvinkel(45 grader) så snö rasar av då kan man få ut mer från solartermi.

Men bygger man ett nytt bra värmeisolerat hus och man har bergvärmepump(luftvattenvärmepump mindre lämplig i kalla Jämtland) för husvärme och beredning av varmvatten, då nog lämpligare att ha solceller som producerar väldigt användbar ström, och avstå från ytterligare ett system(solartermi). För att förenkla helt enkelt.

Jag menar inte att trådskaparen ska producera all sin energi själv, och avstå från att ansluta el till enfamiljshuset. Huset ska klart vara elanslutet.

Ni bor i ett hus som ni byggde klart för 3 år sedan. Nu tänker ni flytta ut, vart det så dåligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Det finns flera tolkningar av självförsörjande. I min värld betyder självförsörjande att man kopplar bort sig från al infrastruktur, inkl elnätet, och det kommer inte funka om inte man lägger ner miljoner på tex vätgasproduktion och lager hemma. Solen kommer inte ge något bidrag på vintern och ett batterilager på tex 20 kWh kommer räcka ett dygn på sin höjd om man vill driva tex en bergvärmepump. Men om man med självförsörjande menar att man producerarar like mycket energi på sommaren (och säljer överskottet) som man använder på hela året då räcker det ju med solpaneler.
Men det låter som ett trevligt projekt, ska bli spännande att följa vilka lösningar ni väljer att gå vidare med. Lycka till :)
 
A Arnodt skrev:
Med vattenburen golvvärme kan solartermi användas dvs solfångare för varmvatten för golvvärmen. Man får klart då i Jämtland med snötäckta tak från nov - mars ingen värme från solartermi. Har man hög takvinkel(45 grader) så snö rasar av då kan man få ut mer från solartermi.

Men bygger man ett nytt bra värmeisolerat hus och man har bergvärmepump(luftvattenvärmepump mindre lämplig i kalla Jämtland) för husvärme och beredning av varmvatten, då nog lämpligare att ha solceller som producerar väldigt användbar ström, och avstå från ytterligare ett system(solartermi). För att förenkla helt enkelt.
Har ett referensprojekt (passivhus) som en bekant var med och tog fram och byggde för cirkus 10-12 år sedan med både solpaneler och solfångare. Ett väl tätat hus och relativt stort, beläget vid storsjön Östersund. De huset fick ner sin ”inköpta förbrukning” till i princip inget. Ska intervjua byggaren och kanske försöka få tag i byggherren för att återkoppla här! Det som gjort mig intresserad av det konceptet litegranna. Men inget hugget i sten som sagt☺️
Minns inte värdet från provtryckning av huset men har för mig att de var nere på 0.15-0.17 l/s m2.
 
Din bekants passivhus har väl gjuten betongplatta(tjocklek 15 cm) med ca 300 mm styropor under betongplattan? Vattenburen golvvärme, som bekant, kan utnyttja väldigt lågtemperat vatten, 27 à 28 oC i framledningstemperatur kan räcka. Den kan fås från solfångare senhöst och tidig vår, på sommaren klart bra mycket hetare från solfångare.
 
  • Gilla
Blueztar
  • Laddar…
L Lösvirkeshuset skrev:
Har ett referensprojekt (passivhus) som en bekant var med och tog fram och byggde för cirkus 10-12 år sedan med både solpaneler och solfångare. Ett väl tätat hus och relativt stort, beläget vid storsjön Östersund. De huset fick ner sin ”inköpta förbrukning” till i princip inget. Ska intervjua byggaren och kanske försöka få tag i byggherren för att återkoppla här! Det som gjort mig intresserad av det konceptet litegranna. Men inget hugget i sten som sagt☺️
Minns inte värdet från provtryckning av huset men har för mig att de var nere på 0.15-0.17 l/s m2.
Vad är det som lockar med självförsörjning? Handlar det om miljöfrågan, att vara oberoende, eller bara ekonomi.
 
Alltid intressant att bolla tankar och koncept. :)
För mig är det primära att få ner värmeförluster i huset, dvs att det ska behöva så litet tillförd energi som möjligt för uppvärmning och kylning. Det leder då tankarna till typ passivhus.

Många nyare hus tycks ha problem med värmen på sommaren. Ett otroligt onödigt problem här i Sverige, men det blir resultatet när husen är välisolerade, särskilt mot marken. Marken är en termisk buffert som ger värme på vintern och kyla på sommaren. Tycker att konceptet med en lång jordledning för tilluft är klart intressant. Det är lowtech, dvs inget tekniskt system som kostar pengar att köpa, pengar att driva, skötsel som ett spädbarn, och har kort livslängd. Det är en viss investeringskostnad, men sedan håller det i hur många hundra år som helst (nästan). Det ger förvärmd luft på vintern och sval och gratis kyla på sommaren.

Det finns inte mkt ekonomi i att hålla på att jiddra med en massa olika system. Det är bara dyrt och krångligt, iaf för ett normalstort nybyggt (=välisolerat) bostadshus som inte har ngt stort värmebehov.

Det billigaste och enklaste bör vara ett välisolerat hus med bergvärme. Inte ett dugg spännande eller roligt, men förhållandevis billigt och funktionabelt med väl beprövad teknik.

Som alternativ till BVP är vedpanna en bra lösning som inte bryr sig om strömavbrott då det räcker med en UPS för att hantera det. Det kräver dock att man tycker det är acceptabelt med vedhantering. Av bekvämlighetsskäl bra att kombinera med solvärme så man slipper elda på sommaren.

Det som är avgörande för vilken typ av uppvärmningssystem som är lämpligt är hur stort värmebehov huset kommer att ha. Såvida man nu inte tycker det är kul att hålla på med uppvärmningsteknik för då sätts allt sunt förnuft och ekonomi ur spel. 😉
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad är det som lockar med självförsörjning? Handlar det om miljöfrågan, att vara oberoende, eller bara ekonomi.
Mesta dels obereonde och ekonomiskt (på lång sikt, 10-20 år). Samt att det är lite kul att pilla på med sådant ;)

@Oldboy Jordvärme med kyla är det en här på byn jag bor i nu som ska gräva för i sommar. Ser fram emot att få återkoppling på det.
Har tillgång till en mellanstor grävare och arbetar inom anläggning själv idag så det känns spontant som det ”billigaste” alternativet. Så det är absolut med i tankarna.

Kruxet är väl att man är intresserad av det mesta och lite kluven vad man ska välja☺️
 
L Lösvirkeshuset skrev:
Mesta dels obereonde och ekonomiskt (på lång sikt, 10-20 år). Samt att det är lite kul att pilla på med sådant ;)

@Oldboy Jordvärme med kyla är det en här på byn jag bor i nu som ska gräva för i sommar. Ser fram emot att få återkoppling på det.
Har tillgång till en mellanstor grävare och arbetar inom anläggning själv idag så det känns spontant som det ”billigaste” alternativet. Så det är absolut med i tankarna.

Kruxet är väl att man är intresserad av det mesta och lite kluven vad man ska välja☺️
Ja, om du tycker det är skojigt och intressant så är du ursäktad😄.
Nej, det jag menar är det som du redan tycks införstådd med. Alltså att solpaneler och annat sådant inte är den bästa lösningen om man vill bo billigt. Då finns det betydligt bättre sätt. Men ser man det som en hobby, och ett intresse som får lov att kosta lite pengar är det ju okej. Samt att det kommer en avkastning såsmåningom. Kanske 10-20år som du säger. Men sen är det ju lite en fråga hur man räknar också.
 
A AG A skrev:
Ja, om du tycker det är skojigt och intressant så är du ursäktad😄.
Nej, det jag menar är det som du redan tycks införstådd med. Alltså att solpaneler och annat sådant inte är den bästa lösningen om man vill bo billigt. Då finns det betydligt bättre sätt. Men ser man det som en hobby, och ett intresse som får lov att kosta lite pengar är det ju okej. Samt att det kommer en avkastning såsmåningom. Kanske 10-20år som du säger. Men sen är det ju lite en fråga hur man räknar också.
Lite som en bilaffär😉
Hade det funnits ett komplett, relativt ekonomiskt och effektivt system skulle nog rätt många klyftiga redan applicerat detta. Nu finns det såklart sådana system (i princip). Men vore kul att jobba fram ett ”självförsörjande” system, med lite valmöjligheter.

Som tidigare nämnt är jag lite skeptisk till framtidens stabilitet på elnätet samt kostnaden generellt. Känns som att det är såpass svajigt bland de som styr detta för stunden. Men det är en helt annan disskusion som tillhör ett annat forum.
 
  • Gilla
Joelj0 och 1 till
  • Laddar…
Problemen som alltid finns både i hem men framförallt i hela elnätet är att det är dyrt att lagra energi. Så det bästa sättet för att vara självförsörjande är att producera lika mycket el som man förbrukar. Du kan däremot inte producera elen när du använder den utan man får se på ett helt kalenderår.
Då tror jag det blir bäst med bergvärme, FTX och solceller. Tror däremot inte att det är detta du söker.
Men som sagt man brukar alltid landa i hur man ska lagra energin billigt, och då menar jag inte över dygnet för det kan batterier sköta. Utan hur ska du få nytta av solelen från april till september när du behöver den oktober till mars?

Man kan exempelvis lagra värme i stenmjöl under huset men hur mycket det är värt egentligen när det inte går åt så mycket för att värma ett typ passivhus med en bergvärmepump är ju frågan.
 
G
Passivhus, självförsörjande, plusenergihus osv...

Du blandar termer i din text.

Förslaget är att fundera på vad du vill uppnå först och sedan hur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.