H Herr Okunnig skrev:
Avloppet är anlagt innan det att tillstånd krävdes, därav saknas det.. är det samma regelverk som gäller ändå?
Jag är inte expert på detta. Men det är min uppfattning att alla avlopp kräver tillstånd och måste uppfylla dagens regler. Det var förmodligen en mjuk övergång när dessa regler infördes. Men det hjälper ju inte så här 40 år senare eller vad det nu kan vara.
 
Första anmärkningen inkom 2018, va du fastighetsägare då? Avböjde du med att inkomma med kompletterande information under 2024 för att det inte finns någon eller för du inte vill? Tänker att nu har du till slutet av 2026 på dig att åtgärda, kommer du in med kompletterande information kanske man kan skjuta på sista datumet.
 
Claes Sörmland
H Herr Okunnig skrev:
Avloppet är anlagt innan det att tillstånd krävdes, därav saknas det.. är det samma regelverk som gäller ändå?
Enskilda avlopp har krävt tillstånd sen 60-70-talet någon gång. Sen har det nog inte funnits kunskap om det hos allmogen och kommunen har inte arbetat med aktiv tillsyn förrän på senare år.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Hej.
Kommunen var här förra sommaren och meddelade att vi behövde åtgärda filtreringen. Detta på grund av att det är 8 meter mellan brunn och slänt, och då röret pekar åt släntens riktning så menar man på att det är för kort avstånd. Man noterade även att slamavskiljaren i vår trekammarbrunn är av trä. Det var ok, eftersom att den fortfarande är hel, sa man då.

Nu har jag dock fått hem brev där det står att både filtrering och slamavskiljare måste åtgärdas, annars åläggs förbud på avloppet.
Tyvärr har jag ingenting skriftligt på att kommunanställd sagt att slamavskiljaren var ok, men ingenting i vår mailkonversation berör det. Allting handlar om filtreringen.

Angående filtreringen så har man inte heller gjort geologiska undersökningar så som mark och miljödomstolen har fastställt att så rekommenderas för varje individuellt fall. Vi har inga växter i slänten som skulle tyda på att det läcker ut något, så hela systemet tycks ju fungera, och vi har sandmark som filtrerar bra.


Nu blir det till att överklaga. Är det någon som har koll på vilka rättigheter man har?
Vad kan jag yrka på?

Jag bor i Sollefteå kommun, som tidigare fått mycket kritik kring hur de underkänt en stor andel avlopp.

Från tidigare dom i mark och miljödomstolen:
En artikel i TÅ från 4/7 om samma kommun och ämne.

Tidningsartikel med rubriken "Miljöchefen Maria slutar: 'Det har dödat min låga'" och en bild av en kvinna vid en flod med ett räcke i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Onkelborg och 2 till
  • Laddar…
Här finns en del beskrivet.
https://avloppsguiden.se/fragor-svar/

Under rubriken: "Gäller lagens krav på enskilda avlopp retroaktivt?" står lite om när det kan ställas krav. Det är inte helt tydligt skrivet. Men jag tolkar det som att det ställs högre krav på kommunen om de skall underkänna ett avlopp som byggts och dokumenterats under gällande lagstiftning än om det är byggt och dokumenterat under tidigare lagstiftning. I det senare fallet är det inte heller helt godtyckligt. Men om det finns ett avlopp som det inte finns några uppgifter om tillstånd för alls så är det inte så mycket att diskutera. Det kan inte godkännas om inte ägaren kan visa att det uppfyller reglerna.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En artikel i TÅ från 4/7 om samma kommun och ämne.

[bild]
Häpnadsväckande uttalande från en kommunalanställd mellanchef:

Tidningsurklipp som visar texten: "Maria backar bandet några år och berättar att hon som arbetsledare tillsammans med sina inspektörer fram till dess aldrig hade behövt tänka på politiken oavsett styre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Häpnadsväckande uttalande från en kommunalanställd mellanchef:

[bild]
I alltför många kommuner är det tjänstemän som styr över dåligt insatta politiker.
 
  • Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Första anmärkningen inkom 2018, va du fastighetsägare då? Avböjde du med att inkomma med kompletterande information under 2024 för att det inte finns någon eller för du inte vill? Tänker att nu har du till slutet av 2026 på dig att åtgärda, kommer du in med kompletterande information kanske man kan skjuta på sista datumet.
Nej, vi har köpt fastigheten förra sommaren. Inspektör var hit 2018 när tidigare ägare bodde här, men av någon konstig anledning fann de inte den väldigt synliga brunnen trots att den är utmärkt på fastighetskartan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En artikel i TÅ från 4/7 om samma kommun och ämne.

[bild]
Ja, här i Sollefteå kommun kostar ett byte av avloppssystem mer än själva värdet av gemene fastighet. Det var bland annat därför man i domstol slog fast att utdelade viten skulle dras tillbaka. Varenda avlopp i kommunen skulle underkännas på dessa grunder..

Samtidigt som man ger sig på gemene fastighetsägare så låter man storföretagen förorena skog, älv och mark. Nu ska man t.ex. avverka 600 hektar skog här intill för att bygga solcellsanläggning, något som kommer ha förödande effekt på naturen och älven intill. Där säger man ingenting. Men enskilda avlopp däremot, där går gränsen.
 
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja nu så r det klart som redan sagts i tidigare inlägg att det är att planera nytt. Utsläppspukten ligger 8m från en fjällälv så det gör saken komplicerad/dyrare om äns möjligt med konventionell teknik. Men kolla med miljöenheten vilka varianter som de kan tänkas godkänna. Sluten tank för wc brukar de kunna acceptera
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Intressant, vill du utveckla?
Röken tar sig lättare ut genom otätheter och blir lättare att se eftersom den stiger.
Så om de bara finns nån form av hål ut i luften på avloppet så kommer röken synas.
Vilket kan betyda att det börjar ryka i en dunge 150m bort där man absolut inte tror de ska finnas ett avlopp.

Vet man däremot var avloppen går men inte vad som är påkopplat till vad så funkar färgat vatten bra.


Kommer där ingen rök alls så är det inte ett bra tecken ( både dålig ventilation och antagligen ett ej godkänt avlopp)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Det är många enskilda avloppsanläggningar som besiktats de senaste åren och även fått åtgärdas utifrån idag gällande krav.
Vår från -84 fanns dokumenterad hos kommunen, jag fick hjälpa till att finna dokumenten utifrån att när den byggdes tillhörde stamfastigheten som sedan styckades av och idag hade ny fastighetsbeteckning.
Men den godkändes utifrån nu gällande krav efter en mindre åtgärd av mig, inget krav men en rekommendation,
Så utifrån hur du beskriver din anläggning skulle jag lägga tid och "kraft" på att ta reda på hur den ska åtgärdas för att bli godkänd, då din beskrivning ganska tydligt fastställer att den inte är godkänd om den saknar infiltration eller liknande.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Man kan ha åsikter om kommuners arbete med avlopp. Vi fick vårt underkänt på landet. Tror personligen att det inte var något problem med det utifrån hur huset används idag (kanske fem veckor om året), men om någon familj bestämt sig för att bo där permanent skulle det inte fungera (läcka ut näringsämnen).

Svårt att ta hänsyn till nyttjande grad vid tillstånd då det kan ändras fort och är svårt att kontrollera att det efterlevs.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T topmount skrev:
Man kan ha åsikter om kommuners arbete med avlopp. Vi fick vårt underkänt på landet. Tror personligen att det inte var något problem med det utifrån hur huset används idag (kanske fem veckor om året), men om någon familj bestämt sig för att bo där permanent skulle det inte fungera (läcka ut näringsämnen).

Svårt att ta hänsyn till nyttjande grad vid tillstånd då det kan ändras fort och är svårt att kontrollera att det efterlevs.
I dokumentet man fick fylla i före kontrollen av anläggningen som gjordes 2021 fick man ange hur fastigheten har använts och nyttjades, så någon påverkan kanske det har om anläggningen inte uppvisar några felaktigheter. Men det har prövats rättsligt att enbart ålder inte får vara avgörande för att kräva åtgärd av anläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.