Hej!
Häromdagen började sandfiltret läcka ut vatten från fel ventil. Tex det läcker ut vatten från ventilen som är avsed för backspolning medan läget är vid filtration eller closed.
Ett annat broblem är att vattnet strömmar ur cirkulationspumpen när jag öppnar locket för att rensa korgen.. trots att jag har vägsventil vid läget closed. Poolen är 1 år gammal och teknikrummet är under marken.
 
  • Värmepump eller vattenpump med elektrisk motor, kablar, rörkopplingar och inställningsratt för temperatur eller driftläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Stänger du av pumpen innan du ska välja läge/byta läge?
Det måste du göra, annars går toppventilen sönder.

Sen verkar inte din spak stå i rätt läge, du välja filterläget.
 
R RalleB skrev:
Stänger du av pumpen innan du ska välja läge/byta läge?
Det måste du göra, annars går toppventilen sönder.

Sen verkar inte din spak stå i rätt läge, du välja filterläget.
Hej! Jag stänger cirkulationspumpen innan jag vrider, självklart. Bilden visar bara att det läcker vatten när läget är på closed.
 
Det finns en packning i centralventilen som antagligen har hamnat lite snett eller gått sönder.......titta på någon sprängskiss för ditt filter så ser du nog hur du kan byta den.
 
Tar upp tråden igen med problem att det läcker lite från backspolning trots byte av packningen (5-tårtbitar) i väljarventilen.
Såg dock ett klipp på YT där en snubbe sa att man bara kunde sätta en proppventil där i stället som man bara får öppna vid backspolning. Finns det något problem med det, låter annars som en enkel lösning för att
täta systemet ?
 
Det går bra att göra så.
 
  • Gilla
Hampa2k
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.