Anna_H Anna_H skrev:
Om man köper en bostadsrätt själv som inte är tänkt för gemensamt boende, dvs de flyttar inte ihop i den, så gäller inte sambolagen. Det har vi ju redan gått igenom, den tråden är väl avslutad för länge sedan?
Du har åter igen fel, då om du läser tråden står att han redan är sambo och förmodligen behöver fortsätta att vara det en period till (då partner inte har eget boende), men han vill betala och äga den nya bostaden själv.
Ja med dig är tråden avslutad, vänligen tryck avfölj.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Du har åter igen fel, då om du läser tråden står att han redan är sambo och förmodligen behöver fortsätta att vara det en period till (då partner inte har eget boende), men han vill betala och äga den nya bostaden själv.
Ja med dig är tråden avslutad, vänligen tryck avfölj.
Din kompis kan väl köpa precis vilken bostad som helst så länge den inte är avsedd för gemensamt boende, den blir ju då inte samboegendom.

Detta till skillnad från om kompisen var gift, då blir alla grejer kompisen köper typ
bilar,båtar, hus, lägenheter, brödrostar, toapappersrullar m.m.m. giftorättsgods.

Vill man skydda sin pengar är sambo med avtal om enskild egendom mycket enklare än äktenskap med förord..förordet måste vara betydligt mer specifikt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Din kompis kan väl köpa precis vilken bostad som helst så länge den inte är avsedd för gemensamt boende, den blir ju då inte samboegendom.

Detta till skillnad från om kompisen var gift, då blir alla grejer kompisen köper typ
bilar,båtar, hus, lägenheter, brödrostar, toapappersrullar m.m.m. giftorättsgods.
Ja, men eftersom dom är sambos nu och den nya lägenheten kommer att fortsätta användas för gemensamt bruk på okänd tid, så kommer den falla in som samboegendom, det var ju just för att ta reda på detta jag startade tråden.
Hur kan det då komma sig att det fortfarande är oklart för vissa vad som gäller? :D
 
P patriklarsson skrev:
Ja, men eftersom dom är sambos nu och den nya lägenheten kommer att fortsätta användas för gemensamt bruk på okänd tid, så kommer den falla in som samboegendom, det var ju just för att ta reda på detta jag startade tråden.
Hur kan det då komma sig att det fortfarande är oklart för vissa vad som gäller? :D
Den är ju då inte avsedd för gemensamt bruk (även om det i praktiken blir så en stund) och dessutom är det ju enkelt att skriva ett avtal som säger just det, att f.d sambon är inneboende i nya lägenheten och inte sambo.

Att din kompis kanske inte är man nog att våga göra det är en annan sak.

Det här är en halmgubbe, ett problem som egentligen inte finns men man väljer att måla upp det som om det vore så.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det här är en halmgubbe, ett problem som egentligen inte finns men man väljer att måla upp det som om det vore så.
👏
 
D Dilato skrev:
Den är ju då inte avsedd för gemensamt bruk (även om det i praktiken blir så en stund) och dessutom är det ju enkelt att skriva ett avtal som säger just det, att f.d sambon är inneboende i nya lägenheten och inte sambo.

Att din kompis kanske inte är man nog att våga göra det är en annan sak.

Det här är en halmgubbe, ett problem som egentligen inte finns men man väljer att måla upp det som om det vore så.
Som jag skrev är den avsedd för gemensamt bruk då de är sambos nu och ev behöver fortsätta att vara det i den nya bostaden på obestämd tid.
Sen om de bestämmer sig för att flytta isär en vecka innan eller efter bostaden köps är nog ganska svårt att planera nu när det inte ens finns någon aktuell bostadsrätt tilltänkt i dagsläget.

Att jag är av åsikt att sambolagen är onödig är ingenting vi måste diskutera mer.

För polaren blir det mer jobb med att skriva ett samboavtal än om det hade räckt med att han står som ägare till 100% som det hade gjort i många andra länder vilket jag också tycker borde räcka.

Vet inte vad det är som är så svårt att förstå med att om man inte betalar någonting för en gemensam bostad borde man heller inte få ut något vid en ev separation. Men har ingen större lust att diskutera det mycket vidare än redan gjort.
 
P patriklarsson skrev:
Som jag skrev är den avsedd för gemensamt bruk då de är sambos nu och ev behöver fortsätta att vara det i den nya bostaden på obestämd tid.
Ingen behöver vara sambo mot sin vilja.

Att någon köper ett nytt boende medans man är sambos i ett annat innebär inte per definition att det är avsett för gemensamt boende, särskilt inte om man uttryckligen sagt så.

Ny halmstråar du igen.

Att kompisen är dum i huvet och fortsätter samboendet ändå är inget problem med lagen, det är kompisen som är en idiot som vet vad lagen säger men ignorerar den och bryr sig inte.

Vill han inte bo ihop så flyttar han till nya boendet han köpt och säger hejdå, du kan stanna här.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ingen behöver vara sambo mot sin vilja.

Att någon köper ett nytt boende medans man är sambos i ett annat innebär inte per definition att det är avsett för gemensamt boende, särskilt inte om man uttryckligen sagt så.

Ny halmstråar du igen.

Att kompisen är dum i huvet och fortsätter samboendet ändå är inget problem med lagen, det är kompisen som är en idiot som vet vad lagen säger men ignorerar den och bryr sig inte.

Vill han inte bo ihop så flyttar han till nya boendet han köpt och säger hejdå, du kan stanna här.
Han har inget emot att vara tillsammans med sin partner. Att vara så kallad, enligt svenskt ordspråk sambo, är dock inget krav för honom. Något du behöver avtala dig bort ifrån att vara i, i stort sett, bara detta land.

Åter igen har du fel, så fort de flyttar in i den nya bostaden som befintliga sambos utan samboavtal, är även den en samboegendom.

Jag vet inte vad ditt problem är?
Min polare är varken dum i huvet eller en idiot.
Något du uppenbarligen är däremot!
 
P patriklarsson skrev:
Något du behöver avtala dig bort ifrån att vara i, i stort sett, bara detta land.
Du kan inte avtala dig bort från att vara sambo. Om du är sambo eller ej styrs av hur du agerar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan inte avtala dig bort från att vara sambo. Om du är sambo eller ej styrs av hur du agerar.
Vad dillar du om
 
P patriklarsson skrev:
Vad dillar du om
Exakt vad jag skriver. Huruvida ett par betraktas som sambos kan aldrig påverkas av något avtal utan bedöms utifrån parets faktiska agerande.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Exakt vad jag skriver. Huruvida ett par betraktas som sambos kan aldrig påverkas av något avtal utan bedöms utifrån parets faktiska agerande.
Om man skriver ett samboavtal där fastigheten skall tillhöra den ena personen och övrig samboegendom fördelas efter vem som bekostat dem vid inköp, så motsvarar det en icke samborelation. Sen om man ändå kallas sambor för att man bor ihop under äktenskapliga förhållanden eller inte, det skiter jag i..
 
P patriklarsson skrev:
Sen om man ändå kallas sambor för att man bor ihop under äktenskapliga förhållanden eller inte, det skiter jag i..
Det är upp till dig. Jag föredrar ett korrekt språkbruk då det blir betydligt lättare att förstå varandra.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vad är det som är enkelt med sambolagen, jämfört med ex i Tyskland där ägandeandel styr?
Inget skulle jag säga.

Du kan vara sambo med någon utan att gemensam bostad omfattas av sambolagen med eller utan ett samboavtal.
Du kan också vara det där bostaden omfattas, också i olika omfattningar med, eller utan ett samboavtal.
Ev finns det till och med olika åsikter om vad som gäller mellan partners.
En onödig källa till förvirring.
 
P patriklarsson skrev:
Vad är det som är enkelt med sambolagen, jämfört med ex i Tyskland där ägandeandel styr?
Äganderätten styr i Sverige också, det är bara presumtionen om vem som äger något som skiljer.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.