Hej, skulle montera diskmaskinavstängning knycklan från IKEA, se bild för monteringsanvisning.

Efter att ha i omgångar skruvat på "mer och mer" (det står tydligt i instruktionsboken att inte skruva för hårt för risk för läckage) men utan att det blivit bra så slutade det till sist med att jag skruvade ner den i botten (testade alltså mellan varje "varv"). Det läcker hela tiden en liten droppe från kopplingen.

Skruvade loss allt och tog ur den packningenen som finns i (med inbyggt filter) och ser att gummit blivit avskavt på två ställen nu. Inser att det inte kommer bli bra.

Frågan är om den på något vis hamnade skett från början vid montering.

Nu har jag några problem, dels undrar jag om det går få tag i en sådan packning till rimliga är pris? Eller om det går använda den ändå men läggs till en extra packning/o-ring eller liknande "ovanpå" eller om man ska försöka testa med lin och någon pasta (kan man det på dricksvatten-ledning?). Monteringsanvisning för diskmaskinavstängning med markerade anslutningar och komponenter i olika perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av diskmaskinavstängning med synlig läckage och skadad packning, kopplingsdetaljer närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sök på packningsatser.
 
  • Gilla
RicKul
  • Laddar…
Tack! Ska köpa imorgon på Jula, där hade ett set med (bland annat) rätte Storlek. Hornbach tyvärr allt för långt bort...
 
R RicKul skrev:
Tack! Ska köpa imorgon på Jula, där hade ett set med (bland annat) rätte Storlek. Hornbach tyvärr allt för långt bort...
Hornbach var bara en snabb Google exempel.
Om inte det funkar med dubbel packningar så hade jag skitit i filtret.
 
Luckades hitta en packning som passade, och tror det fick stopp på läckage (ska stå över natten nu och kolla i morgon). Det krävdes dock att ta bort IKEA filtet.

Varit i kontakt med deras kundservice och de ska skicka ett nytt filter, gratis som jag ska testa med. Men eftersom det kan ta tid för levereran får packningen fungera nu. Dock undrar jag om dessa packningar är så "nyttiga", luktar ganska starkt (iof gummi-aktigt men på ett lite plastigt vis) så vet inte om man vill ha det till dricksvattnet..
 
Har exakt samma problem som dig med filtret. Satte du in det nya till slut eller struntade du i det? Känns som att det är rätt dålig kvalitet på denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.