Motorskyddet till vår pum slår ifrån när vi backspolar vattenfiltret. Detta gör att jag alltid backspolar manuellt och står bredvid filtret.
Nu när vi ska sälja huset så måste detta fungera.
Vart ska man börja felsöka.
Vattenpumpen är på 400 volt, 0,75 kw och 2 amp. Filtret backspolar ganska länge och med stort flöde.
Visar övrigt i bilder (om det är hjälpsam information).
 
  • Svart Telemecanique XMP motorskydd med växelknapp för inställning mellan av (OFF) och auto (AUTO). Enhetens specifikationer inklusive spänning och effekt synliga på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motorskydd från Schneider Electric med en blå knapp märkt "R" och en omkopplare med lägena "0" och "1".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är motorskyddet inställt på för ström?
 
A Avemo skrev:
Vad är motorskyddet inställt på för ström?
Ingen aning, hur ser man det?
 
L lillefar skrev:
Ingen aning, hur ser man det?
Är det i Schneider-lådan som motorskyddet sitter? Om du öppnar den borde det gå att se inställningen. Har felet uppstått eller har det alltid varit problem?
 
A Avemo skrev:
Är det i Schneider-lådan som motorskyddet sitter? Om du öppnar den borde det gå att se inställningen. Har felet uppstått eller har det alltid varit problem?
Japp, det är den som slår ifrån. Har varit så sen den byttes för sisådär ganska många år sen. 🙂

Jag går ut och öppnar upp.
 
Så här ser det ut.
 
  • Närbild av elektrisk krets med komponenter från Schneider Electric, inklusive ett relä, ledningar och en reset-knapp märkt "LRD07".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skrev att pumpens märkström är 2 A. Motorskyddet har ett vred på sig där du kan ställa utlösningsströmmen mellan 1,6 A och 2,5 A. Den är inställd på 1,6 A. Om du skruvar upp det till 2 A borde det fungera bättre.
 
A Avemo skrev:
Du skrev att pumpens märkström är 2 A. Motorskyddet har ett vred på sig där du kan ställa utlösningsströmmen mellan 1,6 A och 2,5 A. Den är inställd på 1,6 A. Om du skruvar upp det till 2 A borde det fungera bättre.
Jag gissade på detta när jag öppnade och kollade efter.
Det installerades av en hjälpsam granne som inte brukar missa en sån sak. Nu ska jag ändra och kolla.
Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.