B Byggsnyggen skrev:
Mina erfarenheter:
Glöm inte anslutningsavgifter för el och vatten/avlopp om inte detta redan är fixat.
Sedan är det en del återställningsarbete av tomt mm. om du inte har med det i markarbete.
I övriga kostnader får du inte glömma hyra av manskapsbod, redskapsbod, transportkostnader mm.
Sedan ska du ha en kontrollansvarig.

Lycka till!
Tack, ser att du hade en egen tråd med liknande funderingar 2021. Hur gick det? I den tråden spekuleras det om priser runt 20 000:-/m2, vilket skulle kännas fullt rimligt. Vår offert ligger snarare runt 40 000:-/m2, vilket känns dyrt även om priserna generellt ökat sedan 2021.
 
J jool08 skrev:
Tack, ser att du hade en egen tråd med liknande funderingar 2021. Hur gick det? I den tråden spekuleras det om priser runt 20 000:-/m2, vilket skulle kännas fullt rimligt. Vår offert ligger snarare runt 40 000:-/m2, vilket känns dyrt även om priserna generellt ökat sedan 2021.
Jag hamnade nog på runt 30 tkr/kvm om jag räknar med loftet. Tyvärr påverkades priserna av både Covid, Ukrainakrig och en sjuk prisökning på bl.a. OSB-skivor och tryckat virke.
Sedan valde jag att koppla på mig på kommunalt vatten o avlopp vilket innebar en rejäl kostnadsökning då deras överlämningspunkt var långt bort.
El o data blev nog också dyrare då jag har ett antal fasta datauttag samt har tagit höjd för elbilsladdning, kommande friggebodar/attefallshus m.m.

Tror att jag har någon sammanställning som jag kan skicka direkt till dig. Återkommer i helgen.
 
Jag förstår att det är många som har lyckats bygga billigare fritidshus än detta med hjälp av egna kunskaper, tid och goda vänner. Då vi inte riktigt har dessa resurser förstår jag också att vi aldrig kommer få ett jättebilligt bygge. Men slutsumman känns ändå orimligt hög och ligger en bit utanför en realistisk budget.

Det som egentligen är min fråga är om priserna i trådens första inlägg är skäliga i förhållande till den arbetstid som krävs, dvs motsvarar de ett rimligt timarvode för hantverkarna eller har de så goda marginaler att vi i praktiken skulle betala skyhögt för varje timme?

Nu är detta ett exempel på en offert där en entreprenör står för hela jobbet och samordnar olika kompetenser. Någon som har erfarenhet av sköta samordningen själv, alltså att man anlitar egen elektriker, vvs-firma, mark-firma, snickare osv? Blir det stor skillnad jämfört med att låta entreprenören anlita underleverantörerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.