Hej !

Vi borrade en brunn för ett och ett halvt år sedan. Och sedan i maj har vi haft stora problem med att vattnet tar slut i brunnen. och det känns som att det har blvit värre och värre med vattenmängden, här om dagen så hade vi varit borta hela dagen och på kvällen skulle vi duscha då tog vattnet slut efter 3-5 minuter, trycket bara försvinner.

Jag har varit i kontakt med dom som borrade hålet och dom är inte speciellt hjällpsamma och säger bara att dom garanterar vatten i ett år så dom vill trycka hålet för att det ska bli mer sprickor i berget och detta ska dom ta 10 000 plus moms att göra.

Jag har läst att det är ovanligt att vattnet tar slut i en djupborrad brunn, jag har kollat upp och det är inga låga nivåer på grundvattnet i området heller.

Är det någon som har varit med om något liknande? eller är insatt i ämnet?

Känns så tråkigt när vi nästan lagt 100 000:- på brunnen och nu kommer det knappt något vatten.

När dom borrade brunnen kom det först inget vatten så dom fick trycka brunnen.

Det tog även väldigt lång tid innan vattnet blev bra efter borrningen, vattnet var grumligt av borr kax i ca:5 månader innan det blev bra.

Brunnen är 88M djup, pumpen sitter på 80m djup dom ville inte borra djupare för att det var saltvatten risk i området.

Jättetacksam för svar !! Hälsningar Niklas
 
  • Formulär från företaget Geotec, med brunnsuppgifter, vattenmängd och geologiska uppgifter. Innehåller anteckningar och underskrift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behövs sprickor i berget för att grundvattnet skall komma dit så de e bara å trycka igen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det är som vanligt med den typ av borrning dom gör i dag , ""Avantiborrning som det kallas "" Det tar inte lång tid att borra ett hål och dom trycker på häftigt med borr och tryckluft. det gör att det finaste kaxet pressas in i alla sprickor och blir som cement i dom. Då är det bara några större sprickor i berget som fungerar. Har dom tryckt en gång så har det säkert gått baklänges i dom större och dom mindre har inte fått något tryck. Så det är svårt att få till det med att trycka igen. Det måste till minst 15 kg i tryck på det djup ni har på hålet. Sen är allt beroende på vilket gjup som manshetten sätts. Sätts den högt upp så åker trycket ut på en hög nivå. Manshetten måste ner på minst 50 meter för att rensa ur. Hur man gör kan jag inte svara på, men det ska borrarn kunna säga något om. Nu finns det borrare och borrare, så en viss skillnad är det på dom. Kolla in med andra borrare för att höra om pris.

PS Fråga dom om på vilket djup manshetten sattas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
jag kommer ihåg på slutet av 1970-talet så sprängde man borrhålet i botten med dynamit och den vägen skapade massor av sprickor som ökade på tillrinningen - gissar att man inte gör sådant längre idag...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är som vanligt med den typ av borrning dom gör i dag , ""Avantiborrning som det kallas "" Det tar inte lång tid att borra ett hål och dom trycker på häftigt med borr och tryckluft. det gör att det finaste kaxet pressas in i alla sprickor och blir som cement i dom. Då är det bara några större sprickor i berget som fungerar. Har dom tryckt en gång så har det säkert gått baklänges i dom större och dom mindre har inte fått något tryck. Så det är svårt att få till det med att trycka igen. Det måste till minst 15 kg i tryck på det djup ni har på hålet. Sen är allt beroende på vilket gjup som manshetten sätts. Sätts den högt upp så åker trycket ut på en hög nivå. Manshetten måste ner på minst 50 meter för att rensa ur. Hur man gör kan jag inte svara på, men det ska borrarn kunna säga något om. Nu finns det borrare och borrare, så en viss skillnad är det på dom. Kolla in med andra borrare för att höra om pris.

PS Fråga dom om på vilket djup manshetten sattas.
Okej tack för svar. Han prata bara om att dom skulle trycka på tre nivåer denna gång och det var inget dom normalt brukar göra. Jag vet inte riktigt vad som menas med det 😅 men tycker du att man borde bara acceptera att betala för detta eller borde det åtgärdas på deras bekostnad eftersom hålet ändå är så pass nytt?
 
Det är ju så med brunnsborrning att det är mycket svårt att veta hur mycket vatten man får. Kan skilja mycket mellan olika platser man bygger sitt hus. Särskilt om man måste vara försiktig pga risk för inträngning av saltvatten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är ju så med brunnsborrning att det är mycket svårt att veta hur mycket vatten man får. Kan skilja mycket mellan olika platser man bygger sitt hus. Särskilt om man måste vara försiktig pga risk för inträngning av saltvatten.
Men det står avtalad mängd 2 kbm/ dygn i brunnsrapporten.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Ja där ser man! Missade att läsa det. Trodde inte de kunde ge sådana utfästelser. 2 m3/dygn låter mycket. Men det gällde alltså bara i 12 månader?
 
X xxargs skrev:
jag kommer ihåg på slutet av 1970-talet så sprängde man borrhålet i botten
Inget bra att spränga och stoppa ner en pump i hålet, kan nästan sätta en peng på att den går aldrig att få upp. Det beror på att vid sprängning så kommer det att lossna bitar av berget och lägga sig på pumpen som är konisk på topp. Om det inträffar så kilar pumpen fast på någon nivå och har man tur så är det i botten det händer. Och då går det att få ner en pump till. Fastnar den på kanske 20 meter så är det kört och bara borra ett nytt hål. Då ska det vara en ejektorpump som är smal med ejektorn längst ner och ev stenflisor går på sidan om.
 
J jonaserik skrev:
Det är som vanligt med den typ av borrning dom gör i dag , ""Avantiborrning som det kallas "" Det tar inte lång tid att borra ett hål och dom trycker på häftigt med borr och tryckluft. det gör att det finaste kaxet pressas in i alla sprickor och blir som cement i dom. Då är det bara några större sprickor i berget som fungerar. Har dom tryckt en gång så har det säkert gått baklänges i dom större och dom mindre har inte fått något tryck. Så det är svårt att få till det med att trycka igen. Det måste till minst 15 kg i tryck på det djup ni har på hålet. Sen är allt beroende på vilket gjup som manshetten sätts. Sätts den högt upp så åker trycket ut på en hög nivå. Manshetten måste ner på minst 50 meter för att rensa ur. Hur man gör kan jag inte svara på, men det ska borrarn kunna säga något om. Nu finns det borrare och borrare, så en viss skillnad är det på dom. Kolla in med andra borrare för att höra om pris.

PS Fråga dom om på vilket djup manshetten sattas.
Vore det i så fall inte bättre att sätta vacuum i brunnen i stället för att trycka?
Få ut allt kax från sprickorna, suga upp det med en pump och sedan trycka igen?

Kan inget om geologi eller brunnar men det känns rimligt.
Är det omöjligt att göra så och är jag helt ute å seglar som vanligt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vore det i så fall inte bättre att sätta vacuum i brunnen i stället för att trycka?
Få ut allt kax från sprickorna, suga upp det med en pump och sedan trycka igen?

Kan inget om geologi eller brunnar men det känns rimligt.
Är det omöjligt att göra så och är jag helt ute å seglar som vanligt?
Jag kan inte heller nåt om borrade brunnar men efter att ha läst vad ni skriver så borde borra, spräng, sug, borra upp allt bös vara en framkomlig väg?
 
I teorin är vakuum bättre men i praktiken så mycket svårare att få till, minsta läcka på fel ställe och det är kört. Dessutom svindyr och relativt skör utrustning.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
X xxargs skrev:
jag kommer ihåg på slutet av 1970-talet så sprängde man borrhålet i botten med dynamit och den vägen skapade massor av sprickor som ökade på tillrinningen - gissar att man inte gör sådant längre idag...
Jag har en sådan sprängning på super8 film.
12 kg dynamit på 70 m djup och så vatten på det, spektakulärt med en lokal gejser😁

Vatten blev det, men det smakade apa i mycket lång tid men idag försörjer brunnen flera hushåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.