MrJay MrJay skrev:
Använder bara ”vanlig” Tec7 som jag brukar köpa på Byggmax (se [länk]), har inte provat någon av de andra produkterna förutom Tec7 Cleaner.
tec7 cleaner använder du för att släta ut fogen? Tycker det kladder så in i helvete dessa polymer foger, var lite snål så har inte provat tec7 cleaner men har testat T röd, den var bättre än inget men inte jätte bra till uppgiften
 
MrJay
P preben89 skrev:
tec7 cleaner använder du för att släta ut fogen? Tycker det kladder så in i helvete dessa polymer foger, var lite snål så har inte provat tec7 cleaner men har testat T röd, den var bättre än inget men inte jätte bra till uppgiften
Japp, jag använder Tec7 Cleaner till att släta ut fogen enligt tillverkarens anvisning* - funkar hur bra som helst och ingen kladd.

* https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=358&M=News&PID=773&NewsID=85
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
A
Bumpar denna tråden p.g.a. Essves fog börjar bli svår att få tag i. Beställde sist från Tools/Swedol på postorder men då kostar frakten lika mycket som en tub fog. Fogar typiskt med Tec7 men nu vill jag ha något lite svagare p.g.a. ska foga kökets takanslutning som jag behöver kunna skära loss några gånger för att komma åt installationer ovan skåpen.

Så: önskas vit latex/akryl-fog som inte gulnar och som kan ta lite rörelse och som inte heter Essve Flex. :)
 
yoloboi skrev:
Bumpar denna tråden p.g.a. Essves fog börjar bli svår att få tag i. Beställde sist från Tools/Swedol på postorder men då kostar frakten lika mycket som en tub fog. Fogar typiskt med Tec7 men nu vill jag ha något lite svagare p.g.a. ska foga kökets takanslutning som jag behöver kunna skära loss några gånger för att komma åt installationer ovan skåpen.

Så: önskas vit latex/akryl-fog som inte gulnar och som kan ta lite rörelse och som inte heter Essve Flex. :)
Ja, inte helt självklart att hitta den. Kan det verkligen vara den enda som "inte gulnar", eller finns det andra fabrikat med samma egenskaper men som safe:ar och inte skriver ut det explicit?
 
Bumpar tråden lite, tec7 skiljer sig i pris rejält ser jag, ska foga springan mellan golvlister och vägg och vill ha det bästa. golvlisten är listvit och väggen är redan målad och klar. skulle helst vilja dra på en fog som inte gulnar så det kan vara klart sen utan att måla över. När man läser om tec7 verkar det mer vara ett montagelim än en akrylfog?
eller en multifunktionsmassa. är den det mest optimala att foga mellan list och vägg eller är det bättre att använda en vanlig fog typ essve pro som man hittar på bauhouse?

https://www.bauhaus.se/akrylfog-pro...-Pfsgly_QrUmcBoClf8QAvD_BwE#go-to-description
 
K Killen som behöver hjälp skrev:
det bättre att använda en vanlig fog typ essve pro som man hittar på bauhouse?
JA
 
Tec7 är fantastiskt som lim, men skulle inte använda som fog. Tekniskt kanske det går, men den är så kladdig att det troligen är närmast omöjligt att få en jämn yta.
 
D
G Genomklok skrev:
Tec7 är fantastiskt som lim, men skulle inte använda som fog. Tekniskt kanske det går, men den är så kladdig att det troligen är närmast omöjligt att få en jämn yta.
Det går! Dom har en sprayburk som heter typ tec7 cleaner som också används för glättning. Men vilken dröm det är med akryl/latex.

Essve har en svinbra fog som är svinsvår att hitta, flex 25 heter den och finns i olika färger inklusive listvit. Gulnar inte.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Tec7 är överlägsen när det kommer till lim/fog.
Vi kör med Schönox smp i takvinkeln, den ska säger dom hålla sig vit men av erfarenhet så ska alla vita fogar målas in. För att behålla sin kulör.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det går! Dom har en sprayburk som heter typ tec7 cleaner som också används för glättning. Men vilken dröm det är med akryl/latex.

Essve har en svinbra fog som är svinsvår att hitta, flex 25 heter den och finns i olika färger inklusive listvit. Gulnar inte.
Är det samma som jag länkade i min kommentar ovanför?

Essve pro listvit heter den
 
D
K Killen som behöver hjälp skrev:
Är det samma som jag länkade i min kommentar ovanför?

Essve pro listvit heter den
Nej, olika tillverkare och olika namn på produkten. Essve Flex 25 listvit på Google och du är hemma.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Nej, olika tillverkare och olika namn på produkten. Essve Flex 25 listvit på Google och du är hemma.
Märkligt att det är olika tillverkare fast det är samma branding med eesve som du säger.
Tack för det!
Jag beställde precis ett gäng tuber med essve flex 25 listvit från k rauta, kommer bli kanon

Kört med byggmax bosnik eller vad den heter men tycker att den missfärgar sig lite för mycket med tiden så ville testa något nytt 😊👍
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
K Killen som behöver hjälp skrev:
Märkligt att det är olika tillverkare fast det är samma branding med eesve som du säger.
Tack för det!
Jag beställde precis ett gäng tuber med essve flex 25 listvit från k rauta, kommer bli kanon

Kört med byggmax bosnik eller vad den heter men tycker att den missfärgar sig lite för mycket med tiden så ville testa något nytt 😊👍
Kanske kollade jag på fel länk, hittade bara illbruck ld714 pro listvit.

Det kommer bli kanon, den är svinbra, tål lite mer rörelser än dom flesta andra, gulnar inte, till och med korken är genomtänkt då den är röd och lätt att hitta när man glömt vart man lagt den.
 
För fog som inte får gulna finns det bara en sort som är bäst. Brandtätning! Firesafe eller Hiltis motsvarighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.