Hej,


Försökt läsa mig till en lösning på vårt problem men kommer ingen vart så kallar nu på all hjälp jag kan få.

Vi har ett enplanshus 116 m2 med krypgrund som står på en oisolerad betongplatta. Vintertid blir golvet riktigt kallt så vi tänker sätta in vattenburen golvvärme.

Vi önskar hitta en lösning som bygger så lite takhöjd som möjligt och som i bästa fall ger oss en betong finish på hela golvet. Vi gillar hur microcement golven ser ut och försöker bygga en lösning som fungerar för detta.

Verkar nästan omöjligt att få tag i någon som kan hela processen, så ber er om hjälp!

En potentiell lösning vad jag läst mig till är följande:

1. betonggolv
2. fuktspärr
3. Limm
4. cellplast spårad för golvvärme (20 mm)
5. lumppapp
6. golvspånskivor flytande (limmas ihop) (12 mm)
7. primer
8. microcement

Kom gärna med input här eller bekräfta om jag tänker rätt.
Det känns konstigt att ha ett flytande golvspånskive golv med microcement på, eller vad tror ni?
 
BirgitS
https://designbycement.com/information-och-guider/#hur skriver att alla träkonstruktioner på golv behöver förstärkas med flytspackel.

Ditt förslag innebär att mycket av uppvärmningen kommer att gå till att värma upp krypgrunden, som dessutom kyls ner hela tiden. Går det att isolera "taket" i krypgrunden?
 
simde88 simde88 skrev:
Hej,


Försökt läsa mig till en lösning på vårt problem men kommer ingen vart så kallar nu på all hjälp jag kan få.

Vi har ett enplanshus 116 m2 med krypgrund som står på en oisolerad betongplatta. Vintertid blir golvet riktigt kallt så vi tänker sätta in vattenburen golvvärme.

Vi önskar hitta en lösning som bygger så lite takhöjd som möjligt och som i bästa fall ger oss en betong finish på hela golvet. Vi gillar hur microcement golven ser ut och försöker bygga en lösning som fungerar för detta.

Verkar nästan omöjligt att få tag i någon som kan hela processen, så ber er om hjälp!

En potentiell lösning vad jag läst mig till är följande:

1. betonggolv
2. fuktspärr
3. Limm
4. cellplast spårad för golvvärme (20 mm)
5. lumppapp
6. golvspånskivor flytande (limmas ihop) (12 mm)
7. primer
8. microcement

Kom gärna med input här eller bekräfta om jag tänker rätt.
Det känns konstigt att ha ett flytande golvspånskive golv med microcement på, eller vad tror ni?
Jag kan inte svara på hur du gör smartast för att få ett varmare golv i sig. Men microcement är generellt ett bra alternativ och upplevs varmt om man jämför med klinkers, parkett eller liknande.

Det är inte heller möjligt att lägga på spånskiva men om du flytspacklar så går det bra att lägga på.

Jag skulle råda dig till att kontakta combimix eller Ardex för att få svar på om eller hur du ska flytspackla med tanke på isoleringen.
 
Platonmatta, 35mm hård rockwoll , fiberduk, armering , vattenrör, golvspackel 35mm , microcement
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.