Hej alla.
Har fått för mig att ta bort mitt klinkersgolv i köket. Alltså klinkers, fix, flytspackel, elburen golvvärme, golvgips, skruv!
Finns det ngt bra sätt att göra det på? Tyvärr så bygger det för mkt för att bara lägga nytt ovanpå så det gamla måste bort. Det är skruvat med ca 10 cm mellanrum, stora långa skruvar så klart ner i golvspån skivor.

Vad kan tänkas vara bästa och lättaste sättet att få bort allt på???
 
Om golvgipset bara är skruvat (och inte limmat) i spånskivan så tror jag inte det blir så svårt. Jag har "bänt" upp ett sånt golv en gång. Började med att få upp ett hörn ända ner till spånskivan genom att såga med diamantklinga ifogen och sen hugga försiktigt bort plattan och spacklet. Sedan kunde jag få under en kofot undergipset och bryta upp bit för bit. Men det berör ju på hur tjockt och hårt spacklet, fixet och klinkersen är... Sen är det ju bra om om du bruter strömmen till golvvärmen innan du börjar..
 
proppen är urskruvad :)

Visst går det att bryta cm för cm men helst vill jag slippa det och hitt angn genväg som går fortare:)
Men det kanske det inte finns??
 
Det beror väl på hur rädd du är om underlaget (spånskivan). Ett snabbare sätt skulle väl kanske vara att köra flera parallella spår med diamantkapklinga på ett djup så du kommer ner till gränsen mellan gips och spån. Då skulle du få "remsor" att ta bort. I mitt fall gick det bort pga att det dammade extremt av att köra med diamantklingan... Jag bröt upp ca 10 kvm på nån timme med min metod. Det kändes som det inte var på detta moment som det fanns så mycket tid att spara... Smart med proppen förresten!
 
En kompis har nu hållt på i ca 6 timmar, han kom två kvm!!! Att få loss klinkersen är jätte lätt (sitter bara i fogen, men gips mm är hopplöst)
Vilket företag kan tänkas syssla med detta?? (vilken inriktning alltså)
 
Onm golvgipsen är limmad så förstår jag att det är lite jobbigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.