Hej alla,
Jag håller på att ta upp ett hål i betongplattan för att installera rör för radonsug. Har nu kommit ner ca 8 cm (gick ganska smärtfritt)där jag stöter på isolering ca 2 cm tjock (se bild)... ? Sen verkar det återigen vara betong som jag ska vidare igenom (se bild)! Hur är min grund konstruerad tro? Är det vanligt att ha en tunn isolering mellan lager av betong? Är det första lagret (som jag tagit bort)mera av någon form av flytspackel? Verkar ju lite mysko. Huset är från 1948 och plattan är möjligvis gjuten på berg. Är det bara att borra vidare och kan jag förvänta mig att nå ner till makadam eller liknande och inte komma direkt på berget?
Mvh mikael
 
  • Uppbruten kakelplatta visar ett runt hål i betongplattan med isolering i botten. En rund bit betong med isolering isärbruten ligger bredvid hålet på kaklet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Majsen67 skrev:
Hej alla,
Jag håller på att ta upp ett hål i betongplattan för att installera rör för radonsug. Har nu kommit ner ca 8 cm (gick ganska smärtfritt)där jag stöter på isolering ca 2 cm tjock (se bild)... ? Sen verkar det återigen vara betong som jag ska vidare igenom (se bild)! Hur är min grund konstruerad tro? Är det vanligt att ha en tunn isolering mellan lager av betong? Är det första lagret (som jag tagit bort)mera av någon form av flytspackel? Verkar ju lite mysko. Huset är från 1948 och plattan är möjligvis gjuten på berg. Är det bara att borra vidare och kan jag förvänta mig att nå ner till makadam eller liknande och inte komma direkt på berget?
Mvh mikael
Finns bara ett sätt att ta reda på det - Borra 😂 hur grunden ser ut är så klart omöjligt att säga. Kan vara berg, jord, sand, makadam etc. Är det helt orimligt att man gjutit på en kaka till någon gång under årens lopp? Den kakan du borrade igen nu är nog inte från 1948
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Finns bara ett sätt att ta reda på det - Borra 😂 hur grunden ser ut är så klart omöjligt att säga. Kan vara berg, jord, sand, makadam etc. Är det helt orimligt att man gjutit på en kaka till någon gång under årens lopp? Den kakan du borrade igen nu är nog inte från 1948
Det känns märkligt att en ny kaka gjutits på den då gamla kakan men säkert lär det vara så. Kanske har det, i delar av huset, installerats golvvärme och då kanske man fått höja golvnivån... bara en tanke... tack för svar!
 
Kakan du borrat igenom nu är inte från, 1948. Xps-isolering användes inte då.
 
E Et1975 skrev:
Kakan du borrat igenom nu är inte från, 1948. Xps-isolering användes inte då.
Hehe, nä det har du rätt i. Alltså har man av någon anledning höjt golvet ca 8 cm. Jag borrar nu vidare genom den ursprungliga betongplattan. Spännande att se vad man stöter på i botten. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.