Hej!

Jag har nyligen isolerat mitt lilla garage på ca 30kvm. Delat av så att ca 10kvm är en kontorsdel, och satt in en LVP.
Nu funderar jag på vilken typ av ventilation jag bör ha. Jobbar majoriteten hemifrån så sitter i kontorsdelen ~30h i veckan.
Har ett ventilationshål i garagedelen, och håller dörren från kontoret på glänt, för att hålla garaget uppvärmt.
Så, bör man dra ut luft eller trycka in, eller både och kanske?
Räcker det med en typ "pax fläkt"?
Var i förhållande till LVP är det fördelaktigt att sätta ventilation? (spelar det någon roll?)

Alla tips, idéer och erfarenheter välkomnas. Nedan finns en enkel skiss på hur garaget ser ut. Skiss över garage indelat i kontor och verkstad med markerat ventilationshål, fönster, innerdörr, ytterdörr, LVP och port.
(Garaget fungerar mer som snickarverkstad)
 
Tilluft i kontoret och frånluft I verkstaden.
Kan fungera med en "Pax"-fläkt, annars någon kanalfläkt eller liknande som varvtalsstyrs.
 
  • Gilla
simonware och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom det finns ett fönster i kontoret kan ju en spaltventil i det passa.

Trycka in luft brukar aldrig vara bra eftersom det kan göra att fukt trycks ut i väggarna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det finns ett fönster i kontoret kan ju en spaltventil i det passa.

Trycka in luft brukar aldrig vara bra eftersom det kan göra att fukt trycks ut i väggarna.
Vad är fördelen med att sätta en ventil (spalt) i fönstret? Där finns inget element eller liknande som skulle motverka kallras.
 
BirgitS
Kan vara enklare än ett hål genom ytterväggen.
LVP borde väl cirkulera runt luften så att det just inte blir något kalldrag. Men om du föredrar någon annan plats för ventilen så är det klart att du ska välja det :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.