Hej!
Vi köpte ett hus byggt 2022 med ett trädäck/altan på bottenvåningen intill entrédörren. Ovanför finns ett ytterligare trädäck som fungerar som tak över bottenvåningen.

Idag har det regnat en hel del, och jag har upptäckt att det övre trädäcket verkar läcka vatten ner på det undre, så att det rinner precis framför entrédörren. Jag antar att det inte ska vara så, utan att vattnet borde rinna bort från huset, inte mot det.

Vi har en besiktning inom kort och jag skulle vilja fråga er experter om detta är normalt eller om det är något som behöver åtgärdas.

Bifogar några bilder som visar det läckande området och hur det ser ut på det övre trädäcket.

Tack!
 
  • Läckande vatten droppar från en svart metallbalk ovanför en vit vägg, troligen under ett övre trädäck som beskrivs i texten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande område på taket över en ytterdörr markerat med en blå cirkel, visar potentiellt problem med det övre trädäckets vattenavledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkongdörren på övervåningen visar spår av läckage med vatten droppande ner på det nedre trädäcket, fuktigt trä markerar läckaget längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ju en glipa mellan plåtarna... men vad ligger det under trallen?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är ju en glipa mellan plåtarna... men vad ligger det under trallen?
Det är någon slags svartpapper... takpapper ser det ut som. Man kan se bitar av det runt stuprännor.
Här är en bild.
 
  • Svart takpapper runt en nedföringsrör på en träyta med vattendroppar synligt på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om det läcker så behöver man ju skruva loss trallen vid dörren och kolla varför..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.