Hej,

Jag flyttade in i en nyproducerad lägenhet för cirka 2 månader sedan. I köket sitter en dubbelho från Blanco. I måndags när jag skulle städa ur diskhon upptäckte jag en del rost i skarven nere vid bottenventilen. Jag såg även en del rost på "silen" (den ligger ju ovanpå bottenventilen och lär ha kontakt med rosten i skarven), på plastpluggen samt skruv osv. nere i bottenventilen. Bifogar lite bilder, lite svårt att få bra fokus men förhoppningsvis går det se ändå.

Är det här normalt? Det där är ju förvisso ett område som i princip alltid är blött, och det kan fastna allsköns skit där som trots regelbunden rengöring kanske orsakar ytrost? Det är ju inte direkt lätt att komma åt och rengöra där, förutom om man skruvar isär bottenventilen, men det är ju inget man gör särskilt ofta.

Det jag är mest rädd för är att rosten fortsätter och att det till slut blir något hål någonstans, vilket leder till läckage. Hon är underlimmad i en kompositskiva, och har förstått att det inte är särskilt lätt att få bort hon utan att jag ev. kan behöva byta skiva och hela köret i så fall...

Jag kontaktade Blanco (eller Skanco som är distributör i Sverige om jag förstod rätt), och de sa att det inte är något att oroa sig för då det bara är på ytan. Men kan det verkligen stämma?
 
  • Närbild av en diskho i rostfritt stål med synlig rost i skarven vid bottenventilen, tillsammans med vattenrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på diskho från Blanco med rost i skarven vid bottenventilen, synliga vattendroppar och ytrost runt bottenventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en diskho i rostfritt stål med synlig rost runt bottenventilen och silen, samt en svart plastplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en diskhos bottenventil som visar rost runt skarven mellan bottenventilen och diskhon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en diskhon från Blanco som visar rostfläckar i skarven vid bottenventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillverkaren har rätt, du behöver inte oroa dig. Finns många delar i ditt vatten system som kommer ge upp innan det rostar igenom i en rostfri diskbänk.
 
  • Älska
AFMIH
  • Laddar…
T topmount skrev:
Tillverkaren har rätt, du behöver inte oroa dig. Finns många delar i ditt vatten system som kommer ge upp innan det rostar igenom i en rostfri diskbänk.
Tack för svar! Så jag kan med gott samvete bara låta det där vara? Eller bör jag i alla fall plocka isär det nu när jag ser rosten, och lägga delarna i ättiksbad eller liknande för att sedan skrubba bort det som går?
 
AXS
Inget att oroa sig för, möjligen att det är lite tråkigt estetiskt.

Men det kan lika gärna vara något annat som gett avlagringar som sen rostar. Tex om du använt stålull eller diskat ur en gjutjärnspanna.

Plocka inte isär något eller häll på massa syror. Diskborste borde ta bort det så det ser okej ut.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Jag är bara rädd för att det ska bli värre med tiden då det kan finnas rost på ställen som inte går att komma åt.

Ni kanske redan har koll på det här, men diskhon är konstruerad så att "skarven" man ser inte bara är en kant (och att det bildats lite rost runt den), utan den består av två delar (se bifogad bild där det röda strecket ska symbolisera var själva hon ligger). Så det är alltså en "korg" (som jag satt som nummer 5) som ligger i hon och sedan skruvas fast i röret undertill. Det är alltså i utrymmet mellan "korgen" och diskhon det verkar ha bildats rost (försökte illustrera området med pilen), men även lite kring del 2, 3 och 4 (silen, plastplugg, samt skruven som går ner genom "korgen" och fäster i röret).

Jag tänker alltså att det kanske inte bara är rosten som är synlig som finns, utan att det kan finnas mer under kanten mellan del 5 och hon. Sen om den är allvarlig/bör åtgärdas eller inte, vet jag inte - därav den här tråden.

Jag kan absolut prova att köra runt lite med diskborsten och ev. lite diskmedel, men finns det inte en risk att jag "petar ner" rostpartiklar ännu längre in i utrymmet där?

Min tanke var annars att skruva upp skruven som håller ihop allting och sedan ta korgen, skruven och alla andra delar med rost och försöka få bort det antingen med bikarbonat och en mjuk svamp (lätt slipande verkan), eller ättiksprit ifall det sitter lite hårdare (och sedan skölja av allting).

Eller övertänker jag det här? Jag kan inte minnas att jag sett det här i mina tidigare bostäder, men det kan ju så klart ha funnits där utan att jag har lagt märke till det.
Jag vill bara inte behöva byta ut hon om några år pga. att jag inte tog hand om ett ev. problem redan i tidigt stadie.
 
  • Illustration av diskhons delar med röda markeringar och etiketter för komponenterna. En pil visar mellanrum där rost potentiellt har bildats bakom del 5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Du övertänker 😊
 
  • Gilla
TheSwoopis och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.