Vi behöver gjuta betongfundament till benen på våran befintliga gungställning för att åtgärda en besiktningsarnmärkning, betongfundamenten ska vara 40 cm under marknivå.

Runt benen så finns det i dagsläget en ganska grund bentongkaka och benen står i sin tur sedan på stenar som finns nergrävda i marken.

Tanken är att ta ett ben i taget och gräva bort en grop under det benet och gjuta fast stolparna direkt i betongen men det finns säkert någon här med erfarenhet som kan ge oss råd hur vi kan göra för att lösa detta på enklaste/bästa sätt.

Vad är enklaste/bästa sättet för oss att gå till väga för att lyckas med våran gjutning av betongfundamenten?
 
  • Trägungställning med tre säten, varav två är gamla bildäck, på en sandig lekplats omgiven av gräs och bostadshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1: Gräv ett hål
2: slå i betong till önskad höjd
3: ??
4: färdigt
 
1. Luta ner gungställningen
2. Borra hål med en jordborr
3. Gjut cement och tryck ner något som du vill fästa gungställningen i, typ en sån där skruvad metall med hål för infästning.
4. Res upp och fäst.
 
J Jontha skrev:
1. Luta ner gungställningen
2. Borra hål med en jordborr
3. Gjut cement och tryck ner något som du vill fästa gungställningen i, typ en sån där skruvad metall med hål för infästning.
4. Res upp och fäst.
Jag hade funderat på något liknande men jag tror inte jordborr fungerar.

Under benen finns det stenar av olika storlek, det är dem som benen står på idag. Den befintliga betongen som är gjuten runt benen är nog mest där för att hålla benen på plats över stenarna.

Vi grävde upp med traktor under gungorna för att fylla sand under dem, då såg vi stenarna som benen står på.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Men är stenarna
H Hepps skrev:
Jag hade funderat på något liknande men jag tror inte jordborr fungerar.

Under benen finns det stenar av olika storlek, det är dem som benen står på idag. Den befintliga betongen som är gjuten runt benen är nog mest där för att hålla benen på plats över stenarna.

Vi grävde upp med traktor under gungorna för att fylla sand under dem, då såg vi stenarna som benen står på.
Men om du rör dig ca 40-50cm åt något håll, blir det mindre stenigt? Då kan man ju fästa benen i färdiggjutna plintar och pilla ner i ett hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.