Hej!

jag har en Fujitsu waterstage 14 kW från 2013 och där jag misstänker att jag behöver en ny fläktmotor. Båda motorerna går som de ska men en av dem låter som ett tröskvärk. Folk jag pratat med säger att det låter som att det är lagret men jag har inte lyckats hitta någon auktoriserad Fujitsu reparatör som kommit med utlåtande.

Någon expert på området här på forumet som kan fälla ett avgörande. Har nämligen hittat reservdel att beställa och byta själv men vill inte göra något förhastat om det är något annat fel.
 
Borde vara fläkten. Det brukar gå att byta lagren i fläktar om man är väldigt händig själv. Standardlager som är lätta att beställa.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
J Josth skrev:
Borde vara fläkten. Det brukar gå att byta lagren i fläktar om man är väldigt händig själv. Standardlager som är lätta att beställa.
Ah, smart! Kollade på en video om det nu och den motorn såg ju relativt lättmekad ut. Min motor hade däremot en gummitätning längst upp som jag funderar på ifall jag aldrig får tät om jag väl tar bort den?
 
  • Bild på en Fujitsu utomhusenhet fläktmotor MFE-54VVT med gummitätning längst ner, visad i produktbeskrivning från en online återförsäljare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag har en Waterstage Duo, där nöddriften slagit till sedan ca en vecka tillbaks. Har nu äntligen hittat felet, och det verkar vara den ena fläkten som gett upp, så det blir kortis när den ska köra igång. Jag behöver därför en helt ny fläktmotor/fläkt. Vart hade du hittat en ny motor, och har du köpt och installerat den?
 
M Maria Sandström1 skrev:
Hej!
Jag har en Waterstage Duo, där nöddriften slagit till sedan ca en vecka tillbaks. Har nu äntligen hittat felet, och det verkar vara den ena fläkten som gett upp, så det blir kortis när den ska köra igång. Jag behöver därför en helt ny fläktmotor/fläkt. Vart hade du hittat en ny motor, och har du köpt och installerat den?
Installera gjorde jag själv och det var en väldigt enkel sak att göra. Lossa fyra skruvar för infästningen av fläktmotorn. Använd en insexnyckel för att lossa fläkten. Sen klippa bort ”buntbanden” som håller kabeln på plats. Kabeln är ansluten med en kontakt du knäpper loss.

Tidsåtgång Max 20-30 minuter
 
Låter toppen! Blev dock precis osäker om det kan vara något annat fel, då jag nu ser att nöddriften är på trots att jag kopplat från den andra (förmodade trasiga) fläkten. Hade dock inte ”startat om” pannan efter det, så nu går pumpen igen som vanligt, dock med en fläkt. Håller tummarna att inne nöddriften går in igen, för då är det något annat fel än fläktmotorn. Har ni stött på felkod 370 ”termodynamisk källa”?
 
H
M Maria Sandström1 skrev:
Låter toppen! Blev dock precis osäker om det kan vara något annat fel, då jag nu ser att nöddriften är på trots att jag kopplat från den andra (förmodade trasiga) fläkten. Hade dock inte ”startat om” pannan efter det, så nu går pumpen igen som vanligt, dock med en fläkt. Håller tummarna att inne nöddriften går in igen, för då är det något annat fel än fläktmotorn. Har ni stött på felkod 370 ”termodynamisk källa”?
Många fel på dessa maskiner tyvärr.
Skulle gissa på kretskortfel i utedel för din del. Alternativ 2 är att det är hål i förångaren ute så att den är tom på gas. Det kan även vara hål i växlaren mellan radiatorkretsen och gasen på inne delen.

Fläktmotorerna håller ca 4 år innan dom börjar låta illa.
 
M Maria Sandström1 skrev:
Låter toppen! Blev dock precis osäker om det kan vara något annat fel, då jag nu ser att nöddriften är på trots att jag kopplat från den andra (förmodade trasiga) fläkten. Hade dock inte ”startat om” pannan efter det, så nu går pumpen igen som vanligt, dock med en fläkt. Håller tummarna att inne nöddriften går in igen, för då är det något annat fel än fläktmotorn. Har ni stött på felkod 370 ”termodynamisk källa”?
En eller två gånger: men då ha jag löst det genom att stänga av strömmen för pannan och utedelen och startat om men det utgår jag från att du redan testat.
 
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
En eller två gånger: men då ha jag löst det genom att stänga av strömmen för pannan och utedelen och startat om men det utgår jag från att du redan testat.
Ja precis. Jag har stängt av både huvudströmmen till hela huset, och även stängt av endast pannan. Inget av alternativen fungerar. Men det kan ju bara båda fläktmotorerna som är trasiga, men det är ju lite svårt att veta. Tänker att om jag kopplar ur även den andra fläktmotorn, så drar de ju aldrig igång vid omstart eftersom de är urkopplade. 😆 Åker nog på att köpa ett helt nytt system.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.