Vi funderar på att bygga ett uterum som kommer att vara någonstans kring 70kvm, kanske något större. Det kommer att byggas på en uppvärmd bottenplatta och det ska vara helt i glas.

Problemet är att vi inte hittar några bra referensobjekt. Tar tacksamt emot tips på liknande byggen, antingen om det finns några trådar eller någon blogg. Vi har letat och letat men hittar ingenting klockrent.
 
Vad menar ni med helt i glas? Skall även taket vara glasat? 70 kvm är ganska biffigt, så det kan kanske förklara att ni inte hittat något. Vad är det ni vill se? Design i stort eller tekniska lösningar?
 
Bifogar exempelbild. Enda skillnaden är att vi vill ha det fristående.

Hus med stort glasväxthus i anslutning, svart tak, omgivet av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elias Westerlind
  • Laddar…
Nu vet jag inte var i Skåne du bor men det finns ett hus i Bara med ett sådant uterum. Det är dock vidbyggt precis som på bilden.

Hade jag haft cashen men framförallt utrymmet till ett sådant "orangeri" så hade jag helt klart byggt det, har bara sett deras och det verkar sjukt najs med balkong inne i. :D
 
  • Gilla
1881
  • Laddar…
Snoffsigt! Bilden visar att för att få det snyggt behöver taket ha lite resning, dvs ordentlig lutning. Däremot behöver kanske inte fasadernas långsidor vara lika höga. Ett problem när man vill ha det fristående och helglasat är att man behöver ta till lite tricks för att få det stabilt. En stomme i limträ som kläs med glas är inte så värst komplicerat. Mycket är standardkomponenter. Men projektet kräver en arkitekt. Några färdiga byggsatser av den storleken tror jag inte finns.
 
J justusandersson skrev:
Snoffsigt! Bilden visar att för att få det snyggt behöver taket ha lite resning, dvs ordentlig lutning. Däremot behöver kanske inte fasadernas långsidor vara lika höga. Ett problem när man vill ha det fristående och helglasat är att man behöver ta till lite tricks för att få det stabilt. En stomme i limträ som kläs med glas är inte så värst komplicerat. Mycket är standardkomponenter. Men projektet kräver en arkitekt. Några färdiga byggsatser av den storleken tror jag inte finns.
Precis, vi har nog förstått att det är arkitekt som gäller. Det vore dock kul att få några exempel på färdigbyggda projekt innan man börjar skissa på hur det skulle kunna se ut.
 
Jag tror det blir svårt att hitta färdiga exempel. Men de grova dragen är inte så svåra att föreställa sig. Taklutningen på er bild är nog runt 45 grader, vilket är optimalt av flera skäl. En lösning med ett enkelt sadeltak är absolut att föredra i det här fallet. En limträstomme kan göras väldigt enkel. Alla plan måste stabiliseras med hjälp av stålvajrar eller liknande. Exemplet på bilden verkar ha stålstomme. Enda fördelen med det är smäckrare stolpar och balkar. Men det blir betydligt dyrare. Det ni behöver fundera över är planmått och detaljer som takfot och eventuellt gavelutstick. Samt naturligtvis klimatkrav och liknande.
 
Hej!

Nyfiken på om ni gick vidare med detta spännande projekt?
Går nämligen i samma tankar. 😀
 
  • Gilla
Esmaneo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.