E
Skulle ni renovera en lägenhet som har blivit försummad i många år inför försäljning? Vi snackar inte bara omodernt utan mer än så…

Plankgolv/trägolv (tidigare undergolv) i kök och sovrum i dåligt skick, plastgolv i övriga rum (fiskbensparkett under detta i hall/vardagsrum), äldre kök i dåligt skick, badrum har varit under renovering men ej färdiga golv eller väggar dvs. kan ej användas/duscha i. Gamla tapeter i några rum och dåligt tapetserat i ett rum förutom köket som helt saknar tapet.

Lägenheten ligger centralt och grannarna har sålt för över 2 miljoner. Då har de alla varit tvåor i bra skick/nyrenoverat och detta är en trea. Dock är det främst singlar och par som köper då det inte är ett barnvänligt område (centralt med bilvägar).

Planlösningen är omodern och skulle kanske bli bättre om den gjordes om till en stor och lyxig tvåa. - Enligt en mäklare som fick se planlösningen och bedömde priset till 1,5 miljon utifrån beskrivning men då osedd.

Ska man bjuda in mäklare för värdering och fråga om de anser det lönt med renovering? Vad tror ni? Att renovera kommer att ta både tid och pengar, så frågan är om det är värt det. Vad skulle en renovering ens kosta? En hel del känner jag för kök, badrum, golv osv.
 
Spontant nej. Kostnadsökningen är nog lägre än vad det kostar. Många har en naiv bild av vad det kostar att renovera saker. Enda undantaget är väl att du vet precis vad du gör och är säker på att det finns köpare som betalar för jobbet och lite till.

Däremot är det kanske klokt att fräscha till utan några större summor. Lägg upp lite bilder så kanske vi kan hjälpa dig värdera.

När jag läser inlägget en andra gång så framstår lägenheten som väldigt sunkig och under pågående renovering. Då skulle jag säga att det är omöjligt för någon på forumet att ge dig ett vettigt svar baserat på den lilla information du gett.
 
  • Gilla
Åsöberget och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Mäklare är nog ett bra nästa steg.
I dagens läge kan det ta tid att få en bostad i dåligt skick såld så det är viktigt att tala med mäklarna utifrån om det är viktigt att det går fort eller om det går bra att det tar många månader.
 
  • Gilla
Ekonomista och 1 till
  • Laddar…
Normalt så tror inte jag att en renovering lönar sig. Men det här är ett totalt renoveringsprojekt. Troligen kommer någon att köpa, renovera upp till synbarlig hög standard och sälja vidare med vinst. Det skulle kunna vara lönt att undersöka vad priset borde vara om lägenheten vore i toppklass.
 
Jag vet vad jag skulle göra iallafall... Om det lönar sig vet jag inte, men att lägga x antal timmar och < 20.000 skulle jag nog chansa på.

Är det äckligt men inte trasigt så tror jag målartvätt på alla lister, riva ut plastmattor och fräscha till golv, enklaste sätt måla om väggarna på egen hand - kanske tar 2-3 helger och 15.000 för nån som åtgärdar golven.

Rör inte badrum. Bara städa så mögel och skitiga kakelskarvar försvinner och styla med mattor, handdukar och badlakan...

Är köket gammalt men "helt" gör inget mer än att städa grundligt, annars överväg att bara måla om dörrar i typ grå färg, om det är ett 60-talskök med sliten eller udda färgsättning.

Om inte ens detta räcker för att få det drägligt skulle jag inte göra nåt alls.
 
  • Gilla
Ekonomista och 1 till
  • Laddar…
Var ligger lägenheten förresten? Större stad (låter det inte som på priset)?
 
E
J JohanLun skrev:
Var ligger lägenheten förresten? Större stad (låter det inte som på priset)?
Halmstad. Enligt SCB Sveriges 17:e största tätort.
 
Om badrummet är utrivet, gör inget.
Men börja inte ändra planlösning!
Lej inte in folk som renoverar kök, badrum etc. Det är bättre köparen får göra det.

Resten, städa, måla, fixa det som är enkelt. Resten kan ju få kännas fräscht.

Om lägenheter går för 2M och denna måste både kök och badrum göras om på, så är det tyvärr nog så att man måste dra av ett par hundra tusen.
 
  • Gilla
Ekonomista
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.