Jag har en grävd brunn 30 m från huset 25mm slang. Har haft en liten biltema hydropresspump i huset tills nu. Gjorde vattenanalys som gav lågt pH samt humus och järn. Jag tänkte byta ut mot en ejektorpump och hydrfor med filter. Hittade denna pump och har tidigare en rostfri 150l hydrofor samt filter som har asyrningsmassa ca 100l med ett gammalt återspolning mekanism. Pexplaströren som var vita från början är nu röda och gråblå dom måste jag väl byta ut? Jag undrar ska jag montera ejektorn på motorkuddar eller bara skruva fast i en pall och sedan montera avstägningkran, barklocka, tryckbrytare, hydrofor, avsyrningsfilter. På hydrofor finns tryckbrytare jag hittar inget motorskydd eller luftnippel på toppen. Jag monterade en jetpump tillfälligt till ett litet kolfiber men den började skrika direkt så jag stängde av fyllde på med vatten men den kanske är slut i lagrerna. Motorskyddet ska den sitta mellan ejektorpump och hydrofor isåfall före allt annat?
 
  • Närbild på en skylt med teknisk data för en Grundfos pumpmodell 90L2-24F115, inkluderar effekt (2.2 kW), varvtal (2855 min^-1), och tillverkningsland (Danmark).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stålhydrofor med manometer och kopplad vattenpump. Flera hinkar med granulat står på marken bredvid en röd plastlåda fylld med granulat i en påse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå hydrofor med etiketten "Callidus Vattenrening" i ett garage med staplade bildäck och annan utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med ejektorpump så brukar man ha ejektor ned i brunn och 2 slangar när man har situation med mer än 7 meters sughöjd.
Det går säkert att plugga på ejektoruttaget och bara ta vattnet på en av uttagen högst upp på stapeln - men känns lite onödigt då sughöjden verkar vara klart under 7 meter till brunsvattenytan om det har fungerat bra innan. - finns det anledning att inte fortsätta med biltema-pumpen ?? - det går att koppla mot hydrofor även med en sådan.

Men eftersom det fungerar med biltemas jet-pump så borde den klassiska vattenringpumpen på bilden med hydrofor fungera - ja om den inte har korroderat ihop och axeln inte går att rotera med ens lite övertalning. dessa kan mycket väl ge samma och tom högre tryck än Jet-pumpen - motorn behöver dock 3-fas med stor sannolikhet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har detta nu jetpumpen skriker så jag tänkte ta ejektorpumpen istället. Mellan pumpen och hydrofor ska det vara motorskyddet först sen avstängning sen tryckklocka eller ?
 
  • Ejektorpump installerad i ett rum, gult och grått med orangea och blå remmar virade runt. Bakgrunden visar en vägg med sliten vit färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hydrofor, pumpar, tryckmätare och rör i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X xxargs skrev:
Med ejektorpump så brukar man ha ejektor ned i brunn och 2 slangar när man har situation med mer än 7 meters sughöjd.
Det går säkert att plugga på ejektoruttaget och bara ta vattnet på en av uttagen högst upp på stapeln - men känns lite onödigt då sughöjden verkar vara klart under 7 meter till brunsvattenytan om det har fungerat bra innan. - finns det anledning att inte fortsätta med biltema-pumpen ?? - det går att koppla mot hydrofor även med en sådan.

Men eftersom det fungerar med biltemas jet-pump så borde den klassiska vattenringpumpen på bilden med hydrofor fungera - ja om den inte har korroderat ihop och axeln inte går att rotera med ens lite övertalning. dessa kan mycket väl ge samma och tom högre tryck än Jet-pumpen - motorn behöver dock 3-fas med stor sannolikhet.
Jag får inte upp trycket i biltemapumpen så jag tänker att ejektorpumpen ger mer tryck.
 
R richard11 skrev:
Jag får inte upp trycket i biltemapumpen så jag tänker att ejektorpumpen ger mer tryck.
Har du testat denna, den ser ju fin ut?
Vattenpump monterad på rörsystem, omgiven av föremål i en källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej jag har inte testat
 
Jag undrar varför man behöver motorskyddsbrytare när man har tryckbrytare?
 
Tryckbrytare bryter inte strömmen om motorn går tungt eller bara startar på 2 faser (vilket ganska snabbt får motorn att brinna) - därför har man motorskyddsbrytare där motorströmmen är korrekt satt.

de har helt olika roller och kan inte ersätta varandra.
 
R richard11 skrev:
Nej jag har inte testat
prova vrid runt axeln för hand, kanske lite varsam hjälp med rörtång så att det släpper om de har stått länge - är den möjlig att snurra så kommer den troligen att fungera.

det brukar vara rödmetall i dessa så dessa rostar inte ihop så gärna - de där är kvalitetsringpumpar från 60 och 70-talet och tveksamt om det går att hitta sådana nya idag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Har du testat denna, den ser ju fin ut?
[bild]
Var ska man placera motorskyddet
 
Vad är det för motor du har, hur många faser (jag tycker den ser ut som enfas precis som min)?
 
230/400
 
I serie med matningen till tryckströmbrytaren, lämpligen skruvas upp på en vägg innan det går vidare till tryckbrytaren.
 
X xxargs skrev:
I serie med matningen till tryckströmbrytaren, lämpligen skruvas upp på en vägg innan det går vidare till tryckbrytaren.
Ok men både pump och trycktank har tryckbrytare. Var ska den kopplas till. Pump eller tank eller mitt i mellan?
 
Ringpump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.