Hej,

Vår spis sedan 18 år tillbaka har börjat lägga av, 1 platta funkar ej, dagen då den gick sönder så gick även huvudsäkringen i huset. Vi var tvuggna att byta 3 äldre skruvproppar i skåpet!
Vi kikar därför på en ny spis nu men osäker på om vi väljer rätt.


Det vi letar efter är en spis på 400v utan nolla (3 stift + 1 i mitten).
Tillverkarna själva skriver ju inte ut all information och när man pratar med dem så får man inga tydliga svar.. i modellen nedan så säger säljaren att en Nolla krävs, men kontakten som levereras verkar inte ha Nolla om man tittar på en av recensionerna skriva (Björn Åke)?


En modell vi kikat på är följande:
https://www.elgiganten.se/product/v...64400sw-60cm-400-volt/329730#reviews-headline

Vårt uttag i huset är Perilex utan Nolla (troligtvis).
Närbild på ett Perilex-uttag, utan synlig nolla, med något slitage och märken längst ner i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår kontakt på vår nuvarande spis ser ut på följande sätt:

Grå Perilex-kontakt utan nolla, med tre runda stift och ett mittstift, ligger på en svart yta, foto taget för att visa spisens anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har ni några råd att ge?

Mvh Danne
 
Tjata på tillverkare och butiker att de är tydliga med hur deras spisar kan anslutas.

För den spis du länkar till så står det "400 V" i den tekniska specen, och det kan man tolka som det ni vill ha: 400 V 3~. Det står också att den ska anslutas med perilex, så kanske levereras spisen med en sådan sladd. Det vore för bra för att vara sant...

Elgiganten har annars en chattfunktion där man kan fråga om t.ex spänningen :) Jag tycker det vore enklare ifall de lade ut ett foto på inkopplingsanvisningen som finns på alla spisar.

Varför tror du att ni är utan nolla i uttaget? Så får det inte vara. Om du ser till att ni har en nolla där så ökar produktutbudet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tjata på tillverkare och butiker att de är tydliga med hur deras spisar kan anslutas.

För den spis du länkar till så står det "400 V" i den tekniska specen, och det kan man tolka som det ni vill ha: 400 V 3~. Det står också att den ska anslutas med perilex, så kanske levereras spisen med en sådan sladd. Det vore för bra för att vara sant...

Elgiganten har annars en chattfunktion där man kan fråga om t.ex spänningen :) Jag tycker det vore enklare ifall de lade ut ett foto på inkopplingsanvisningen som finns på alla spisar.

Varför tror du att ni är utan nolla i uttaget? Så får det inte vara. Om du ser till att ni har en nolla där så ökar produktutbudet.
Hej Bo,

Ja det finns ju 400v med olika kontakter / utan kontakt.
Det stämmer att vi är ute efter 400 v 3... något som vore bra om tillverkarna skrev ut eller iallafall hade en bild på kontakten.

Tillverkaren själva svarade såhär när jag frågade om ovan nämna spis:
--------------------------------
Hej, och välkommen till chatten. Det står att den kommer med en kontakt men ska dubbelkolla, dock behövs nollan

400v brukar alltid behöva en nolla. Annars får ni rådfråga en elektriker // Tillverkaren
---------------------------------

Den spisen vi kollar på verkar dock levereras med en Perilex-stckpropp som endast har 3 stift/pinnar iallafall om man ska lita på den bild som en tidigare köpare har postat. Detta stämmer ju inte mot vad tillverkaren själva säger....

Bild på ett Perilex-stickpropp med tre stift på en kabel (vänster) samt ett Perilex-uttag i en vägg (höger). Recension av verifierad köpare med rubriken "Lätt att installera".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Varför tror du att ni är utan nolla i uttaget?
Det kanske är fel men baseras på att vår nuvarande spis har en med Perilex-stckpropp och endast 3 stift/pinnar. Det stift som saknas är väl för Nollan? (Vänster top)
 
BirgitS
D Dragondude skrev:
Det kanske är fel men baseras på att vår nuvarande spis har en med Perilex-stckpropp och endast 3 stift/pinnar. Det stift som saknas är väl för Nollan? (Vänster top)
Proppen är anpassad till spisens behov och säger inget om vad som finns i väggen.

Kan du inte ta bort höljet till uttaget och räkna hur många ledare som är anslutna där (efter att ha brutit strömmen till uttaget)?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ja, jösses, jag "glömde" tala om att kundsupporten hos tillverkare oftast består av obildade personer vars främsta syfte till att trötta ut kunden.

Med övrig information du har så kan du med säkerhet välja denna spis, den passar i ert uttag.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Det brukar diskuteras ibland om det alls är ok att ha ett perilexuttag utan nolla. Jag kan inte svara på om det är direkt otillåtet. Men det är definitivt mycket olämpligt. Så min rekommendation skulle vara att oavsett val av spis kolla upp om nollan finns där eller inte. Och om nollan saknas så skulle jag dra fram en nolla eller möjligtvis plocka bort perilexuttaget och ansluta spisen fast.

På spisarnas märkplåt brukar det stå exempelvis 400V 3~N eller 400V 3~. Det förra innebär att nolla krävs. Det senare att det inte krävs. Det kan även stå angivet elementspänning som skall vara 400V om den inte behöver nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.