Vad är rimlig arbetskostnad för att byta vindskivor på ena gaveln på huset. Vindskivorna är dubbla d v s 4× 6 m. Inga hindet finns för att komma åt vindskivorna
 
B Bo Lindgren3 skrev:
Vad är rimlig arbetskostnad för att byta vindskivor på ena gaveln på huset. Vindskivorna är dubbla d v s 4× 6 m. Inga hindet finns för att komma åt vindskivorna
Om fasaden är borta så gjorde vi liknande nyligen. De satte även dit spikläkt till panelen, för oss gick en gavel på 13 kkr efter ROT. Då fanns ställning redan.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Om fasaden är borta så gjorde vi liknande nyligen. De satte även dit spikläkt till panelen, för oss gick en gavel på 13 kkr efter ROT. Då fanns ställning redan.
Alltså, gav ni 13 tkr efter ROT för spikläkt, fasadbrädor, lock och vindskydd (ställning fanns redan) inkl. material, eller hur menar du?
 
N Nic_G skrev:
Alltså, gav ni 13 tkr efter ROT för spikläkt, fasadbrädor, lock och vindskydd (ställning fanns redan) inkl. material, eller hur menar du?
Nja…allt material utöver vindskivorna var i en pågående fasadrenovering de höll på med. Vi betalade 26kkr (men båda sidorna) för enb vindskivor…

Vi hade inte någon möjlighet att ta in fler offerter då detta blev ett ÄTA. Så, om jag vide du ta in en 3-5 offerter så vet du.

Du frågar dock om arbetskostnad…jag skulle uppskatta det var 2 killar under en dag per sida. Vi betalade 750kr/tim så 12 kkr cirkus för arbetet bara. Kanske något lägre.
 
…fast nej. Fel av mig. I tiden räknades även målning in. Men vi köpte färg själva. Och jag tror inte vår firma tog betalt för pendlar eftersom de målade fasaden och annat…
 
Men... Om vi bortser från arbetet med att sätta upp byggnadsställning (som kan vara rätt mycket, beror på tomten). Så själva arbetet med att riva och sätta upp nya brädor går ju på någon timme per sida. Antingen två snickare, eller en snickare och du själv som hantlangare. Det är en fördel om en kan hålla i plankan medan den andre spikar. Att sätta upp ställningen tar också kanske 1 - 2 h för två gubbar. Men mycket beror på hur svår terrängen under är, och hur nära man kan lasta av ställningsmaterialet, kan ta åtskilliga timmar på en svårarbetad tomt. Och så lika lång tid för att riva ställningen.

OM det är lätt med ställningen, så borde två man klara båda sidorna på en dag.

Plankorna kan målas före uppsättningen (enklast om du gör det själv, så inte proffs behöver komma dit för 3 strykningar, grundfärg och två strykningar, en halvtimme åt gången, blir dyrt).
 
Betalade 15´ förra året för byte av vindskivor på båda sidor (efter ROT). Inkl. allt, även målning av skivorna och en liten reparation på en trasig bräda i takfoten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.