Hallå.
Söker en 4g/5g router till stugan. Den kommer även komma med i husvagnen. Gärna med möjlighet till extern i/o av ngt slag för att kunna starta kyl remote.

Är det teltonika som gäller för billiga produkter eller finns det ngt annat man bör kolla på?

Ngn homebrew variant med en Raspberry pi kanske?
 
Kan rekommender TP-link Archer MR400, visserligen äldre modell.
Köpte sådan i våras och har även anslutning för extern antenn.
Fick den som rekommendation av de som jobbar med mobilnät och att man idag klarar sig bra med 4G när vi hamnar på lite mera "landsbygd".
Fick ersätta en 10 år gammal Huawei.
 
Redigerat:
Teltonika är ju inte direkt billiga dom är gjorda för industriellt bruk.
Det är nog vad du söker om du vill styra din kyl.
 
Blir det inte billigare/enklare med en trådlös/wifi brytare som separat lösning?
 
A A-Man_08 skrev:
Teltonika är ju inte direkt billiga dom är gjorda för industriellt bruk.
Det är nog vad du söker om du vill styra din kyl.
Allt är relativt. Men tänkte mig ett par tusingar. Beställer en teltonika.
 
A AndersS skrev:
Blir det inte billigare/enklare med en trådlös/wifi brytare som separat lösning?
Det kan det absolut bli!
 
Köp en router som stödjer 4g/5g cat.6. eller högre.
 
TP-links MR-routrar är robusta. Har haft MR-200 ute hos kunder som backup och de har bara funkat. Kombinera med TP-link:s Tapo-uttag så kan dessa styras i appen oavsett plats. P110 rekommenderas så får du energimätning också.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Du får mycket för pengarna med Teltonika. Har du begränsat antal användare och inte skall gamea klarar du dig säkert med RUT200. Den har I/O i strömkontakten. Steget upp till 5G är ett par tusenlappar sänkan du lägga det, satsa på en 5G router exvis RUTX50. Bara bra erfarenheter av Teltonika, sålt massvis till nästan uteslutande proffsanvändare
 
T Timmertorsten skrev:
Du får mycket för pengarna med Teltonika. Har du begränsat antal användare och inte skall gamea klarar du dig säkert med RUT200. Den har I/O i strömkontakten. Steget upp till 5G är ett par tusenlappar sänkan du lägga det, satsa på en 5G router exvis RUTX50. Bara bra erfarenheter av Teltonika, sålt massvis till nästan uteslutande proffsanvändare
Hum, du säljer de produkterna.
 
A AndersS skrev:
Hum, du säljer de produkterna.
Låt mig förtydliga resonemanget opartiskt: jag har erfarenheter av många olika fabrikat av 4G router, har haft förmånen via jobbet att testa och installera hel del. Här delar jag det jag vet om de olika lösningarna. Om TS vill ha en router som klarar oren spänningsmatning i ett fordon så är en industriell router ett lämpligare köp än en konsumentrouter. Litet åska i sommarstugan klarar industriroutern bättre. Om spänningsmatning och tålighet är prioriterat så är Teltonika ett bra val eller som alternativ Microtik. Är det ren surf/flixande osv köp en konsumentrouter enligt de andra förslagen i tråden. Teltonikan har IO för att styra saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.