R RicTho skrev:
Kul!
Skriv gärna hur det funka med leverans och montering. 🙂
Håller med om att planlösningen är toppen.

Mvh Rickard
Det ska jag göra när det blir dags. Det är bara markarbetena som görs nu, kommer inte börja bygga atteffalaren förrän våren 2025 (så snart vi har slutbevis på bostadshuset). Anledningen att göra markarbetet redan nu är att de när garage och bostadshus är uppe så går det inte längre att få in en grävmaskin till platsen tänkt för Attefallaren.

Max Attefall kommer att lägga upp en video under hösten som visar hur man bygger sitt hus, ska bli intressant så man ser vad man ger sig in på.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Nu kör jag på Max Attefall, jag hittar inget i närheten av så bra planlösning. Beställde precis ritningspaketet, och kommer bygga det helt själv med hjälp av deras plockepinn-byggsats. Blir en spännande resa.
Hej. Vi beställde huspaketet igår och håller på med markarbete för gjutning av platta. Spännande..
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
S skogskojan skrev:
Hej. Vi beställde huspaketet igår och håller på med markarbete för gjutning av platta. Spännande..
Kul!
Uppdatera gärna vartefter. Bygger ni själva?
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Kul!
Uppdatera gärna vartefter. Bygger ni själva?B
Vispen74 Vispen74 skrev:
Kul!
Uppdatera gärna vartefter. Bygger ni själva?
Absolut. Vi gör markarbete inför gjutning, och senare blir det mycket arbete interiört samt utvändig målning, montering av hängrännor etc.
Mvh Henrik
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Ni som byggt Max Attefall, vad fick ni betala för eran grundplatta? För markarbete? Gjorde ni grunden själva?
 
Hej, vi gjorde ju INTE grundplatta, utan en s.k. hybridgrund: korta betongelement, fyllda med isolering. Elementen är 300 mm höga. Mellan elementen finns skarvar där vi fyllde betong. Resultatet blev en ram, som om man hade gjutit den. Ramen ligger på 200 mm höga sockel-element, som också är sammanfogade.
Om du undrar vad som finns under? Bärlager 200mm 11/16 (eller makadam 16/32) och singel 100 mm 8/16 - om jag kommer ihåg rätt.Socklarna ligger inbäddade i singel, alltså 200 mm tjockt. Ja och allra underst hade vi växthindrande väv.

Inom ramen pressades ned 300 mm isolering, som sålunda låg på singellagret. Allt toppades med ångtätande plastskikt.

Hybridgrundmaterialet (socklar, element och isolering, plastfolie, tejp) kostade cirka 35 000. Arbete tillkommer förstås. Betongelementen är ganska tunga, men inte värre än att man själv kan bära ett i taget till platsen för grunden.

Beställningen är skräddarsydd för exakt våra mått.

Vi tyckte att detta blev en godtagbar lösning, som var lättare att fixa än en gjuten platta och dessutom lite billigare (hoppas vi)
 
  • En hybridgrund med betongelement fyllda med grus och isolering, stödd av träpinnar och trådar, syns grävd i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med en hybridgrund av korta betongelement fyllda med isolering och täckta med blå plastfolie, omgiven av grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en hybridgrund under uppbyggnad, med korta betongelement fyllda med isolering och ett ångtätande plastskikt ovanpå. Träramar håller strukturen på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en hybridgrund i betong med isolerande element och skarvar fyllda med betong. Grunden består av cirka 300 mm höga betongelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruerad hybridgrund med betongelement fyllda med isolering och singel, och en noteringsbok visas i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med en grävmaskin i bakgrunden. Synlig hybridgrund med betongelement, fyllda skarvar och grus. Trästolpar runt grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Aja, ja det ser ju ut som en vettig lösning i mina ögon. Dessutom sparar den långt över 100 tkr jämfört med att ta in någon för platta och markarbete. Snyggt!
Hos mig håller de på med markarbetet inför gjutning precis:
Markarbete inför gjutning, uppgrävd och förberedd yta av grus med några färgade rör och slangar, omgiven av grönska och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
snyggt. Du har tur att det är plant just där. Vi hade en ganska liten lutning och det blev ett himla massa mätande med nivelleringen. Jag ser inte riktigt var burspråket sitter?
 
S Sven Berg skrev:
snyggt. Du har tur att det är plant just där. Vi hade en ganska liten lutning och det blev ett himla massa mätande med nivelleringen. Jag ser inte riktigt var burspråket sitter?
Ja, på så vis är det lättbyggt, platt och stabilt underlag. Det återspeglas dock inte i priset 😂
Burspråket blir bortåt, vilket är söder.
 
nu när vi har gjort allt klart är vi nöjda. vi har kastat alla sorger på en hög och haft mycket nöjda gäster,. Vi hade nog helst haft en egen byggsats och en av de bra snickarna här i trakten. Jag bifogar några bilder på stugan, innan vi har möblerat helt. Duschväggen har vi själva installerat och modifierat. Den fanns med redan från början, men tyvärr felaktigt inbyggd.
 
  • Grått fritidshus med stora fönster, trädäck och en trädgård med blommande lila rhododendronbuske. Bakgrund av träd och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20240516_183153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad stuga med vitt kök, trappa, bord med stol och fönster med blå gardiner. Bild tagen innan möblering, ljusinsläpp från stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyrenoverat badrum med handfat, spegel, duschvägg och öppen förvaring med hyllor fyllda med handdukar. Duschväggen är installerad och modifierad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad stuga med gråa väggar och furugolv, vita trädetaljer och tak, spegelgarderober, fåtöljer och bord, samt en vit trappa utan räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyrenoverad stuga med vitt kök, träbord och två stolar. Det finns en trappa till loftet och ett stort fönster som släpper in mycket ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Vispen74
  • Laddar…
Superfint!
 
Kanonfint! Härligt ljusinsläpp!
Får man fråga vad slutnotan hamna på?
 
Man kan vara efterklok och då borde det vara enkelt att svara på den frågan.
Attefallshuset 850750 kr
men så tillkommer utstakning, gräv, grund, dränering, elarbeten, vvsarbeten, färg, måleri, fogskum, verktyg, hyra av byggnadsställning, trä till altan, anslutningsavgifter som vi inte hade koll på, golvmaterial, pizza till kran och bygg, hyra 88tonskran (15000!) besiktning, kontrollansvarig, värmepump (26000) plus diverse efterabete med markåterställning och elarbeten som krävde korrekturer av konstiga interna anslutningar.

Jag slutade räkna när jag hade nått totalt 1,3 miljoner. Det är bara att bita ihop och inse att man bygger för sällan, så erfarenheterna hinner inte bli grundlagda.
 
  • Wow
Vispen74
  • Laddar…
Ojdå, jag får se om min kalkyl håller....
Kalkylblad som visar kostnader för ett byggprojekt, där utfall i sista kolumnen är högre än totalpris i kolumn D.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.