Det är dags att bila bort golvet i källare, gräva ur, isolera och lägga golvvärme.
Så då måste bergvärmepumpen få semester någon månad. Jag stoppar dit en elvan. Men vad ska jag tänka på när jag tar bort bergvärmepumpen?
Behöver brinerören pluggas, det sitter en dosa vid expansionskärlet..
Ska jag tömma pumpen eller ska den ha vätska kvar i sig för inte rosta?
 
Du ska stänga alla ventiler/kranar som finns, som siter i anslutning till VP.Så att så lite av vätska går ur, annars kan du få prblem med en massa luft i rör och slangar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är helt sant, men kommer behöva tömma för att byta flera radiatorer så det kommer bli stor-luftning sen 😇
Inget speciellt med själva pumpen som behöver göras?
 
A Ahlbom skrev:
Det är helt sant, men kommer behöva tömma för att byta flera radiatorer så det kommer bli stor-luftning sen 😇
Inget speciellt med själva pumpen som behöver göras?
Ska den flyttas i sin helt, till annan plats så blir det att koppla loss allt som har med EL att göra, annars inget märkvärdigt. Bara fota hur det är kopplat nu. I övrigt inget annat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Toppen! Ja då är det bara o köra 😅
 
Kan rapportera att tyvärr visade sig pumpen vara från 2004, så det får bli en ny. Vågar inte sätta tillbaka den fast den fungerar…

Kan tillägga till listan av vad man ska göra är att leta upp tappkranen för tömma inbyggd cistern på varmvatten och även tömma brinneslingan innan man flyttar den. Fick ut många tiotals liter brinne ut den urkopplade pumpen när vi tippade omkull den 😅😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.