Hej.
Har ett ikea kök där det rinner dåligt genom avloppet. Sugpropp och kaustiksoda funkar bara tillfälligt så hade velat öppna upp och se om det går att rensa den första delen åtminstone. Jag har inget i vattenlåset så tror det är strax nedanför där den lite grövre flexröret får ner under diskbänken. Men jag undrar, går den övre delen märkt 1 att lossa från själva vattenlåset? Och delen märkt 2 går ner i ett grövre rör vid golvet, hur är den tätad och vågar man lossa den? Se bild... Bild av ett avloppssystem för kök från IKEA med två delar märkta med siffrorna 1 och 2 för att fråga om hur de kan lossas och täta avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Ikeas vattenlås brukar kätta igen i slangen till bräddavloppet och då slutar dom ta undan vatten som dom ska (det är den vita nere till höger)
1an kan sitta fast men är inte säker, 2an har en av gummiringarna som syns i bilden som tätning så den kan du ta loss.

Mitt råd är ändå att du byter till ett bättre vattenlås. I princip alla köksvattenlås som ser ut som rör är bättre än Ikeas pungvattenlås enligt min erfarenhet.
 
Claes Sörmland
Normalt sitter denna del i slutet av ledningen, vid 2 och är nedstucken i en gummimuff i avloppsröret. Bara att dra upp:

Grå avloppsdel med flera steg, monterad i slutet av avloppsledningen.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ikeas vattenlås brukar kätta igen i slangen till bräddavloppet och då slutar dom ta undan vatten som dom ska (det är den vita nere till höger)
1an kan sitta fast men är inte säker, 2an har en av gummiringarna som syns i bilden som tätning så den kan du ta loss.

Mitt råd är ändå att du byter till ett bättre vattenlås. I princip alla köksvattenlås som ser ut som rör är bättre än Ikeas pungvattenlås enligt min erfarenhet.
Aha! Den har jag inte ens funderat på. Har kollat vattenlås och de mindre rören som går från hoarna, men misstänkte inte alls den vita... Nä men kan ju vara värt att byta alltihop om det är simpelt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Normalt sitter denna del i slutet av ledningen, vid 2 och är nedstucken i en gummimuff i avloppsröret. Bara att dra upp:

[bild]
Perfekt! Blir enkel att lossa då och se om det är igensatt....
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ikeas vattenlås brukar kätta igen i slangen till bräddavloppet och då slutar dom ta undan vatten som dom ska (det är den vita nere till höger)
1an kan sitta fast men är inte säker, 2an har en av gummiringarna som syns i bilden som tätning så den kan du ta loss.

Mitt råd är ändå att du byter till ett bättre vattenlås. I princip alla köksvattenlås som ser ut som rör är bättre än Ikeas pungvattenlås enligt min erfarenhet.
Nu när jag funderar lite så stämmer symptomen på den vita delen för bräddavlopp. Vattnet stannar ofta när man har vatten i bägge hoarna eller när man spolar mycket vatten så kommer det upp i andra hon och stannar till. Tyder ju på att ingen luft kommer ner till vattenlåset? Dessutom är det aldrig några problem när jag kör diskmaskin, men då använder man sällan hoarna så då kommer ju luft via dem istället...
Tror du en sån här hade passat in och är den bättre än den nuvarande: https://www.prevex.com/sv/produkter/kok/smartloc/
 
Rickard.
Det år väl bara testa plocka lös den slangen och kolla, den är bara att dra bort. För mig blev stoppet alltid i övergången mellan vattenlås och slangen och som du säger blir det inget riktigt stopp utan bara ett luftstopp som förstör flödet.

Länken funkar inte men JAG tycker det är ett mycket bättre vattenlås. Har av en slump bytt till just ett prevex från en ikeapung.
 
Rensade svärmors avlopp igår. Rotade ur röret i pungen som går till slangen (blå), fett, kaffesump, mm
Bild på en demonterad avloppsanordning med olika delar. Två delar är markerade med röd cirkel och siffrorna 1 och 2, där det står "slangen (blå)".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prevexlåset som länken går till har, enligt min erfarenhet, samma problem med slangen till bräddavloppet. Jag brukar få plocka isär hela vattenlåset ungefär var tredje år och det är oftast ganska rent förutom i just överfyllnadsslangen.
Vill man ändå prova att byta till Prevex så kan jag tipsa om att det billigaste stället att köpa det är IKEA 😮 Enda skillnaden är att IKEA har gula detaljer istället för gröna 😉

https://www.ikea.com/se/sv/p/lillviken-vattenlas-bottenventil-2-hoar-90311540/
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Rickard.
The Dankster The Dankster skrev:
Prevexlåset som länken går till har, enligt min erfarenhet, samma problem med slangen till bräddavloppet. Jag brukar få plocka isär hela vattenlåset ungefär var tredje år och det är oftast ganska rent förutom i just överfyllnadsslangen.
Vill man ändå prova att byta till Prevex så kan jag tipsa om att det billigaste stället att köpa det är IKEA 😮 Enda skillnaden är att IKEA har gula detaljer istället för gröna 😉

[länk]
Bra tips!

Prevex har ju ingen slang utan ett rör som går direkt till "koppen" under diskhon. Jag har inte så lång testtid men jag har inte haft några som helst problem med bra fall på lilla röret. Om det nu skulle bli stopp så tror mycket på att man kan spola bort det bara genom att hälla vatten via bräddavloppet.

Behöver man bara rensa vattenlåset var tredje år i kök så är det ett ganska bra betyg enligt mig ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
The Dankster
  • Laddar…
Jo, det stämmer att det är ett rör och ingen slang. I mitt fall har jag en stor ho så jag kan inte få till ett så bra fall på det och kanske är det därför det sätter igen, men det är så sällan jag rensar att det inte är något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.