Hej!

Vi flyttade in i ett nybyggt hus för ett par år sedan, huset byggdes av en firma på "spekulation" vi var därmed inte inblandade i själva byggprocessen utan köpte bara färdigt hus. Det är ett trähus på gjuten platta.

Huset har egen brunn (borrad) för vattnet och ett minireningsverk för avloppsvattnet. Dagvatten leds från tak och dränering till en stenkista. Vi har två filter för vårat vatten, ett humusfilter med salttank (fanns när vi flyttade in) och numera också ett filter för att höja PH-värdet på vattnet som vi precis har satt in. Båda filtren har automatisk backspolning och det brukar gå ett par hundra liter vatten vid varje backspolning. När vi skulle koppla in PH-filtret såg vi att utgående vatten från backspolningen går ner i avloppet vilket inte är helt rätt. Det salta vattnet från backspolningen av humusfiltret kommer skada vårt minireningsverk på sikt, och de stora mängder vatten som kommer under en kort tid vid backspolningarna är inte heller de optimalt för reningsverkets prestanda.

Enligt de jag har pratat med ska utgående från backspolningen av våra filter istället kopplas till dagvattnet. Så frågan är hur man gör detta på bästa sätt, tänkte rådfråga forumet lite. :) Jag har hört med ett par rörmokare i trakten om de vill göra jobbet men de har inte varit intresserade/inte haft tid. För litet jobb för att det ska vara värt kanske...

Närmaste dagvattenledningar finns på andra sidan ytterväggen sett från tvättstugan där våra filter står, så jag tänker att jag ska koppla in mig på den ledningen. Så här tänker jag, men tar gärna emot tips.

1. En spilltratt monteras på väggen som matas från slangarna från våra filter.
2. Från spilltratten drar jag 40 mm PEM slang med en 90° koppling ut genom ett borrat hål i ytterväggen
3. På andra sidan sätter jag sedan en till 90° koppling och ansluter slangen till en Y-koppling på dagvattenledningen med någon typ av övergång/genomföring från slang till dagvattenröret

Gjorde en bild där jag försöker illustrera hur jag tänker.
Schematisk illustration av avloppsanslutning för backspolat vatten från vattenfilter genom yttre vägg till dagvattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om detta? Finns det någon rörmokare här och hur hade du gjort? Känns det som ett bra sätt? En fundering är hur det blir på vintern, slangen kommer ju vara helt exponerad för kyla mellan väggen och markröret. Bör man bygga in den i någon form av isolerad låda eller kanske lägga i en värmekabel för att undvika att den fryser igen? Är det bättre med någon typ av rör istället för PEM? Rummet som våra filter står i är kaklat och det finns en golvbrunn, så det bör inte bli några skador om det skulle frysa igen men det är ju inte roligt om det sprutar ut vatten på hela golvet.

Mvh
Martin
 
Inga åsikter? :)
 
Dokumenterar lite, kanske är interessant för någon annan. Nu vet jag inte om det här är det bästa sättet att göra det på men såhär gjorde jag på utsidan. Saknas isolering runt röret och sen kommer jag nog droppa ner en värmekabel även om det känns tveksamt att det behövs. Det blir ju aldrig stående vatten och vattnet som kommer är dessutom ganska salt. Men det blir nog en värmekabel ändå. Kommer nog även bygga nån låda runt rören för att de inte ska sticka lika mycket i ögonen... Återkommer med hur jag gjorde på insidan...

Installation av avloppsrör utomhus med gråa rörkopplingar och röda rör som förläggs i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Så här blev det på insidan. Testkört med ett par bacskpolningar och det funkade fint, mycket prydligare lösning jämfört med hur vi hade det innan. Slangarna går ner i en 75 mm stos och sen vidare till 50 mm rör.

Installation av rörsystem med bacskpolningar som ansluter till en 75 mm stos och vidare till ett 50 mm rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
W Wallborg skrev:
Dokumenterar lite, kanske är interessant för någon annan. Nu vet jag inte om det här är det bästa sättet att göra det på men såhär gjorde jag på utsidan. Saknas isolering runt röret och sen kommer jag nog droppa ner en värmekabel även om det känns tveksamt att det behövs. Det blir ju aldrig stående vatten och vattnet som kommer är dessutom ganska salt. Men det blir nog en värmekabel ändå. Kommer nog även bygga nån låda runt rören för att de inte ska sticka lika mycket i ögonen... Återkommer med hur jag gjorde på insidan...

[bild]
Hej, hur gick det under vintern? Fungerar det bra när det är minusgrader?
 
M moskog skrev:
Hej, hur gick det under vintern? Fungerar det bra när det är minusgrader?
Hej. Inga problem under vintern vid minusgrader. Jag la dock i en värmekabel i röret som automatiskt slås på om det är kallare än 0 i röret. Mycket tveksamt om det behövs dock pga salt vatten från backspolning och brant fall i röret.
 
Hej
Har själv backspolning ut i avlopp och inte vetat att det inte ska vara ok.

Så det ska alltså ledas bort i dagvattenledning? Jag har ingen sådan idag så jag förmodar att det blir att gräva ner en stenkista och anlägga något.

Men hur viktigt är det egentligen? Har haft backspolningen kopplad till brunnen i ca 2 år nu
 
P pennybridge skrev:
Hej
Har själv backspolning ut i avlopp och inte vetat att det inte ska vara ok.

Så det ska alltså ledas bort i dagvattenledning? Jag har ingen sådan idag så jag förmodar att det blir att gräva ner en stenkista och anlägga något.

Men hur viktigt är det egentligen? Har haft backspolningen kopplad till brunnen i ca 2 år nu
Hej,

Kanske är olika i olika kommuner men i bygglovet för vårt hus står det tydligt att backspolning från vattenfilter inte får ledas direkt till minireningsverket utan ska ledas ut i dagvattnet. Jag antar att reningsverket inte är dimensionerat för den mängd vatten på kort tid som det blir vid backspolningen. Dessutom är delar av vattnet från humusfiltret väldigt salt vilket kanske inte är så bra för komponenterna i reningsverket.
 
W Wallborg skrev:
Hej,

Kanske är olika i olika kommuner men i bygglovet för vårt hus står det tydligt att backspolning från vattenfilter inte får ledas direkt till minireningsverket utan ska ledas ut i dagvattnet. Jag antar att reningsverket inte är dimensionerat för den mängd vatten på kort tid som det blir vid backspolningen. Dessutom är delar av vattnet från humusfiltret väldigt salt vilket kanske inte är så bra för komponenterna i reningsverket.
Okej
Jag har en gammal 3 kammarbrunn från 1981. Kanske mindre känslig?
 
P pennybridge skrev:
Okej
Jag har en gammal 3 kammarbrunn från 1981. Kanske mindre känslig?
Mycket möjligt, det vågar jag inte svara på. :)
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
W Wallborg skrev:
Dokumenterar lite, kanske är interessant för någon annan. Nu vet jag inte om det här är det bästa sättet att göra det på men såhär gjorde jag på utsidan. Saknas isolering runt röret och sen kommer jag nog droppa ner en värmekabel även om det känns tveksamt att det behövs. Det blir ju aldrig stående vatten och vattnet som kommer är dessutom ganska salt. Men det blir nog en värmekabel ändå. Kommer nog även bygga nån låda runt rören för att de inte ska sticka lika mycket i ögonen... Återkommer med hur jag gjorde på insidan...

[bild]
Bra lösning! Kommer göra nåt liknande.
Hur tätade du röret mot fasaden? Nån typ av fogmassa för trä och/eller utomhusbruk?
 
E elare skrev:
Bra lösning! Kommer göra nåt liknande.
Hur tätade du röret mot fasaden? Nån typ av fogmassa för trä och/eller utomhusbruk?
Precis, fogmassa för utomhusbruk. Tror det var silikon.
 
Hej tänkte bara ge en kommentar kring värmeslang i röret ut genom väggen. Det är lika bra att ha det!

Jag hade det inte och hade en liknande lösning som är beskrivet ovan. Jag har själv ett stort mangan/järnfilter då jag har mycket järn i vattnet. Ibland efter backspolningen om gummiklaffarna är lite slitna och och inte håller tätt i ventilhuset på ett filter kan det bli att läcka lite vatten hela tiden igenom backspolningröret ut genom väggen och ut i dagvattenledningen även när filtret inte backspolar vilket det gjorde för mig.

Då behöver man manuellt "trycka till dem" för att de ska sluta tätt. Jag såg inte detta på ett par veckor och tillslut frös röret ihop under vintern, jag hade bra fall och samma dimension som i bilderna ovan. Tur i oturen stod jag i utrymmet när filtret backspolade första gången efter att det helt hade frysit igen och kunde stänga av backspolningen. Hade jag inte varit där hade jag haft 300 l vatten i mitt förråd duschat över väggarna!

Nu är det draget en värmekabel med frostvakt i röret genom ytterväggen.

kanske inget problem i fallet ovan men om fler läser hur de ska göra om de har järn eller manganfilter!
 
W Wallborg skrev:
Kanske är olika i olika kommuner men i bygglovet för vårt hus står det tydligt att backspolning från vattenfilter inte får ledas direkt till minireningsverket utan ska ledas ut i dagvattnet. Jag antar att reningsverket inte är dimensionerat för den mängd vatten på kort tid som det blir vid backspolningen. Dessutom är delar av vattnet från humusfiltret väldigt salt vilket kanske inte är så bra för komponenterna i reningsverket.
Hög salinitet (salthalt) kan ha påverkan för den biologiska processen + mängderna kanske blir för stora, och sistnämda är nog är den viktigaste orsaken då den skall klara kapaciteten även när verket är fullbelastat.

Nu vet jag inte hur mycket vatten som skickas ut per dygn från en vattenbehandlingsanläggning men en minireningsverk på 6 personers kapacitet brukar ha 800-900 liter/dygn som max.


P pennybridge skrev:
Okej
Jag har en gammal 3 kammarbrunn från 1981. Kanske mindre känslig?
Där har man inga utsläppskrav i avseende tex. mängden fosfor att hålla utan det är slamsedimentering (och anaeoroba jäsning del av kväveinnehållet och viss reducering av energiinnehållet i avloppet) för att inte korka igen infiltreringen i förtid och en luftad infiltreringsdel där resterande kvävenedbrytningen till luftkväve sker med tiden, men om det är ont om 'mat' för denitriferingsbakterierna och det inte fins syrefria zoner där de kan arbeta för processen, kan det rinna vidare ut i marken på samma sätt som fosforn

fosforn går sakta vidare ut i marken och beroende på marktyp kan den fastläggas om det tex. är kalkrikt medans mer genomsläpplig mark går vidare med avrinningen så småningom och kan vara eutrofierande (övergödande) när det till slut når ut i vattendrag och sjöar. - fosfor är en grundämne och kan inte 'försvinna' och är livsnödvändigt för allt liv. Dock är naturen anpassad att det är väldigt ont om tillgänglig fosfor och när det kommer lite mer av det än förväntat så boostar tillväxten och man får lätt övertillväxt av tex. alger på fel ställe.

Har man tvingats till lösning med minireningsverk så beror det ofta på att man vistas i områden med förhöjda krav och inte sällan också en fosforfällnings-steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.