Hej !

Finns det någon som har erfarenhet av Kvik-kök ? För resp. nackdelar.
Tycker att designen är clean och snygg samt att inbyggnadslösningarna verkar vettiga. Men hur är kvalitén ?
 
T
Har ett Kvik-kök, är i samma stuk som Ikeas kök fast lite snyggare och modernare. Du kan få platta paket eller få skåpen ihopbyggda för 100 spänn per skåp.

Kvik är ägt av Ballingslöv så det borde borga för lite kvalite, mitt Asti ek är i alla fall riktigt fint.
 
tank77 skrev:
Har ett Kvik-kök, är i samma stuk som Ikeas kök fast lite snyggare och modernare. Du kan få platta paket eller få skåpen ihopbyggda för 100 spänn per skåp.

Kvik är ägt av Ballingslöv så det borde borga för lite kvalite, mitt Asti ek är i alla fall riktigt fint.
Att KVIK är ägt av Ballingslöv innebär inte att de har något som helst med varandra att göra
De flesta köksleverantörer ägs idag av en enda koncern som heter NOBIA
De täcker hela Europa, men har ändå olika leverantörer beroende på vilken "nisch" de vill tillhöra
se: http://www.nobia.com/en/ (Företaget har inte längre någon svensk hemsida / Red. anm.)
 
Tessok skrev:
Att KVIK är ägt av Ballingslöv innebär inte att de har något som helst med varandra att göra
De flesta köksleverantörer ägs idag av en enda koncern som heter NOBIA
De täcker hela Europa, men har ändå olika leverantörer beroende på vilken "nisch" de vill tillhöra
se: [länk]
Möjligtvis, men däremot bör det borga för att man köpt ett kök av god kvalité. En koncern med "kvalitativa" märken vill knappast bli förknippade med en vara som inte håller måttet. Ren självbevarelsedrift.
 
Har läst det som står på forumet om Kvik-kök. Vissa har verkligen haft otur och dåliga erfarenheter medan andra inte har något att invända alls utan är allmänt nöjda.
Sanningen brukar väl oftast ligga någonstans mitt i mellan.

Men hur är kvalitén. Är det att jämföra med Ikea, eller högre/lägre ?
Läste att någon haft problem med porösa spånskivor. Detta om något är ett tecken på dålig kvalité och att man försöker spara in på materialet på ett fel sätt. Hur är det med Kvik ?
 
Kollade själv tre olika uställningskök hos Kvik och tre olika hos HTH och kunde konstatera att stommar och mekanik i lådorna var identiska. Skillnaden var att HTH:s breda lådor var mer rangliga vid fullt utdraget läge än motsvarande hos Kvik. Detta gäller dessa 6 uställningskök dock.

Har inte valt leverantör till 100% själv ännu, det är verkligen svårt.
 
Snailman
det påstås att de begär hanpenning, men sedan vill de ha slutbetaltning innan de levererat någonting, så bäst att de inte kursar just då, vet inte om man handlar från den franchistagare som driver butiken, eller med kvik direkt?
 
Vi har nyligen rivit ut vårt gamla kök och satt in ett Kvik-kök och det finns ingenting att anmärka på gällande kvalitén (och jag är mycket petig med det mesta). Skulle utan tvekan köpa det till nästa hus också om det vore aktuellt.

Vi valde att låta Kvik montera stommarna och sedan fick våra snickare sätta köket på plats.

Om det är någonting som jag har synpunkter på så är det deras val av bänkskiveleverantör som inte kan stava till ordet "kund" om jag så bokstaverar det för dem.
 
Håller på och bygger kvick nu... allt har gått bra.. De s.k lyxlådorna från blum är riktigt trevliga...

Förutom lite felleveranser så är jag väldigt nöjd..

Platsbenen är riktigt robusta...
 
Vi satte in ett Kvik-kök för ca två år sedan i vår nuvarande lägenhet och är verkligen jättenöjda! Många här i forumet har anmärkt på dåliga leveranser etc. men för vår del fanns det inga sådana problem så vi hade kanske tur. Gällande kvalitén så anser i alla fall jag att den är väldigt bra, inte minst med tanke på det relativt låga pris man betalar (satte in ett IKEA-kök i förra lägenheten och den kvalitén går inte ens att jämföra..) Kviks luckor, lådor etc. känns väldigt rejäla och dämpningsmekaismerna i skåp och lådor gör att det är ett väldigt behagligt kök att jobba i (jämfört med IKEAs dämpningsprylar som liksom sitter löst och väldigt lätt ramlar ur..) Det är helt enkelt ett billigt kök som känns dyrt..

Nu har vi köpt ett nytt renoveringsprojekt och efter att under de senaste tre åren ha satt in ett IKEA kök (Vit abstrakt) och ett Kvik (Mano), så kommer vi välja att sätta in ett kvik-kök även i denna lägenhet. Så av mig får kvik bra betyg! Till stor del beror det på den kökskonsulent vi använde oss av. han heter Fredrik och jobbar i butiken i Kungens kurva.: http://www.kvik.com/se-SE/shops/shops/Stor_Stockholm/Kvik+Stockholm+Kungens+Kurva.htm
Han var otroligt duktig och kom med många smarta lösningar (t ex så ville vi ha ett högre överskåp än det som fanns i sortimentet. Då vände han på ett bänkskåp som hade ett bra mått och använde det som överskåp - det blev perfekt!). Han kommer även att få rita vårt nästa kök.
 
Jag skulle ha skrivit ut denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kvik-felproduktion-av-diskbaenk-diskho.84103/
Tagit med mig till Kvik och sagt att jag är intresserad av att köpa ett kök, Dock vill jag först höra hur de har tänkt att tackla en liknande situation som den i tråden. Om det är bättre än vad stackarn ovan har råkat ut för så skulle jag be om att få det på papper med signatur av ansvarig chef i den Kvikbutiken. Då först skulle jag slå till på ett Kvik kök.

IKEA är förvisso inte värdens bästa men när det går fel är det väldigt smidigt att rätta upp felet.
 
Vi har precis satt in ett kvik-kök och är hittills jättenöjda med både service och kvalité. Dessutom är det en bra prisnivå jämfört med många andra köksleverantörer.
Valde att låta våra snickare både sätta ihop skåpen och montera hela köket. Det som var restnoterat levererades av kvik efter några dagar.
 
Fick köket uppmätt av Kvik, inte mindre än 4 projekteringsfel har uppdagats, dessa kostar mig extra i hantverksarvode, som Kvik inte har för avsikt att ersätta. De anser att de gottgjort mig genom att byta ut de delar som inte passat pga av deras skiss, och gett mig en ny billigare vask, då den jag betalt för inte fick plats, och till sist levereades en bänkskiva med fel framkant, den togs tillbaka och de anser saken vara ur världen, med att jag får rätt skiva 12 dagar senare!

Kvik-kök= köket från helvetet, köp det ALDRIG!!!!
 
  • Gilla
Barolo99
  • Laddar…
Har just börjat montera ihop skåpen, instruktionerna är åt skogen, men om man tänker till före är allt ganska logiskt. Men om det bara kostar 100:-/skåp att få det monterat skulle jag givetvis tagit det, trodde det var mkt dyrare så det var inte ens på tal om att få det monterat.

Det har varit lite si och så med leverans, men vi har ingen brådska så det gör inget, hoppas att vi får allt till slut. Några delar var lite skadade och där skadorna syntes ville jag byta delar och det var så inga problem. Väldigt trevlig och tillmötesgående personal i butiken.

Vi betalade 50% handpenning och resten när köket levererades, dock fick vi inte bänkskivorna då för de ville vi ha senare pga platsbrist.

Hittills verkar det vara ett väldigt reält kök, jag är impad av kvaliteten på luckorna, de är senhårda och blir inte ens märken när jag slinter med prylen. (Nackdelen med att sätta ihop själv är att man måste pryla och borra lite här och där, de är tydligen inte gjorda för att sätta ihop själv egentligen). Ska bli kul att sätta upp det, sker om några veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.