Hej! Vi funderar på att bygga ett modernt fritidshus (omkring 80 m2) på befintlig tomt. Vi har tittat på flera husmodeller och de verkar kosta omkring 800 000 - 1 miljon för ett modulhus. Husen vi har tittat på har inga takkupor eller komplicerande detaljer. De är inga särskilt exklusiva hus utan säljs som moderna fritidshus utan större lyx. Huset ska vara såpass välbyggt och isolerat att man skulle kunna vara där året om. Det ska vara möjligt att bo där i framtiden om man skulle vilja.

Har bara fått en offert på entreprenaden och det känns som att priset drar iväg lite väl mycket. Jag undrar om någon här har erfarenhet av liknande arbete eller kan värdera vilka priser som verkar acceptabla och vilka som bör förhandlas:


Markarbete och platta på mark: 500 000:-
Marken är lite knepig men inte extrem. Det är berg under, man behöver gräva bort en del jord (och stora stenar) samt fylla upp. Kan tänka mig att det går åt ganska mycket fyllnadsmaterial. Ungefär hälften av priset rör markarbetet och den andra halvan rör själva grunden.

Snickar-arbete:
Montering av stomme, takläggning, isolering, lister, gipsskivor på väggar och innertak, montering av kök, golvläggning: 420 000:-

Elektriker (inklusive material): 125 000:-
Inkluderar elcentral ute och inne, lamputtag tak (7 st) och vägguttag (12 st) samt el till badrum och vitvaror i kök.

Målare: 190 000:-
Målning utomhus och inomhus inklusive färg och spackling av gipsväggar.

VVS: 100 000:-
Rördragning i huset (ej anslutning mellan plattan och avloppsnätet) gällande ett kök och ett badrum.

Våtrumsarbete: 100 000:-
Kakel och klinker i badrum som är drygt 4 m2 (exkl materialet) samt installation av badrumsporslin.

Ventilationsdragning: 50 000:-

Värmepump från Nibe inklusive installation: 130 000:-
(samma pump kan köpas på nätet utan installation för omkring 60 000:)

Övriga kostnader: 170 000:-
Arbetsledning, mottagning av hus (med kran), byggställning, sophantering mm

Total entreprenadskostnad cirka 1,8 miljoner.

Lägger man till administrativa kostnader samt oförutsedda kostnader är man uppe i drygt 3 miljoner för ett 80 m2 fritidshus med standardutrustning.


Vad tycker ni om detta? Rimligt eller alldeles för dyrt? Vilka delar sticker ut? Kan man tjäna mycket på att koordinera entreprenaden själv (anlita egen elektriker, rörmokare, ventilationsfirma, målare osv)?
 
Har du funderat på ett Älvsbyhus eller kanske en Smålandsvilla?
 
F fribygg skrev:
Har du funderat på ett Älvsbyhus eller kanske en Smålandsvilla?
Tack, men tror inte att det är möjligt, även deras minsta husmodeller är för stora för vår tomt och detaljplan.
 
J jool08 skrev:
Tack, men tror inte att det är möjligt, även deras minsta husmodeller är för stora för vår tomt och detaljplan.
Älvsbyhus har väl 80m2 hus?

Tilläg: de verkar ha både 63 och 85 m2 att välja på.
 
F fribygg skrev:
Älvsbyhus har väl 80m2 hus?

Tilläg: de verkar ha både 63 och 85 m2 att välja på.
Tyvärr har 85 m2 för stor byggyta. De hus vi tittar på har snarare byggyta kring 80 m2 (det detaljplanen tillåter) och en något mindre boyta. Det hus som är 63 m2 är 1,5 plan, vilket inte är tillåtet enligt detaljplanen.
 
Menar du att huset 'Lasse' med 34graders taklutning inte är tillåtet enl detaljplan? Ganska synd då det är ett komplett hus för bara 1.7mille
 
Vem har råd slänga upp sådana pengar på ett fritidshus idag?
Inte verkar då svensken fattig som det sägs.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
För ett par år sen byggde jag (själv i egen regi) ett fritidshus som stämmer ganska bra in på det du beskriver. Ca 80+20 m2 (loft) och normal bostadsstandard.
Mina totala kostnader för bygget landade runt 900.000 + tomt. Min erfarenhet är att jag brukar kunna bygga för 1/3 - 1/2 av vad det skulle kosta att få samma sak byggt av hantverkare, så 2-2,5 mille är nog rimligt att anta.
Mitt bygge: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-fritidshus-i-fjaellen-i-egen-regi.441725/
I första inlägget ser du en översikt över huset och budget.
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Det låter som ett jättebra pris! I Stockholm snittar ett badrum modell litet på 350kkr. Så 800kkr till 1 miljoner låter nästan orimligt billigt i mina ögon.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Det låter som ett jättebra pris! I Stockholm snittar ett badrum modell litet på 350kkr. Så 800kkr till 1 miljoner låter nästan orimligt billigt i mina ögon.
Vet inte om vi jämför samma saker här, 800 kkr - 1 miljon är ju bara för stommen i byggsats, sen tillkommer allt jobb som dessvärre blir ganska dyrt.

Med all respekt för att man ska betala för arbetet som hantverkare gör, men hur kan ett badrum kosta 350 kkr om man inte använder väldigt dyr inredning? Om man betalar 1000:-/h så motsvarar det ju många veckors arbetstid (standardutrustning har väl ingen jättehög materialkostnad). Hur lång tid tar det för en skicklig hantverkare att fixa ett 2x2 m badrum med dusch, toalett och handfat?
 
J jool08 skrev:
Vet inte om vi jämför samma saker här, 800 kkr - 1 miljon är ju bara för stommen i byggsats, sen tillkommer allt jobb som dessvärre blir ganska dyrt.

Med all respekt för att man ska betala för arbetet som hantverkare gör, men hur kan ett badrum kosta 350 kkr om man inte använder väldigt dyr inredning? Om man betalar 1000:-/h så motsvarar det ju många veckors arbetstid (standardutrustning har väl ingen jättehög materialkostnad). Hur lång tid tar det för en skicklig hantverkare att fixa ett 2x2 m badrum med dusch, toalett och handfat?
Aaaa…ja, det lät ju rimligare 😂
 
G Gabbe1 skrev:
För ett par år sen byggde jag (själv i egen regi) ett fritidshus som stämmer ganska bra in på det du beskriver. Ca 80+20 m2 (loft) och normal bostadsstandard.
Mina totala kostnader för bygget landade runt 900.000 + tomt. Min erfarenhet är att jag brukar kunna bygga för 1/3 - 1/2 av vad det skulle kosta att få samma sak byggt av hantverkare, så 2-2,5 mille är nog rimligt att anta.
Mitt bygge: [länk]
I första inlägget ser du en översikt över huset och budget.
Wow, vilket fint jobb! Det blir dock en orättvis jämförelse då din arbetstid såklart också har ett värde. Självklart kan jag inte matcha din budget då vi varken har tid eller kunskap att bygga ett så fint hus helt själva (men det hade varit väldigt kul att kunna).
Dock så undrar jag hur väl tilltagen offerten är. En arbetskostnad som med god marginal överstiger en miljon borde motsvara väldigt många arbetstimmar och jag vill tro att proffs monterar den här typen av hus ganska snabbt och effektivt. Gjorde du någon uppskattning av arbetstiden som ni la på detta?

Jag vill dock säga att jag inte är direkt kritisk mot offerten ovan. Det är snarare så att jag är relativt okunnig och vill ha stöd i att bedöma vad som är prisvärt och vad som inte är det. Känslan är att närmare 3 miljoner (exkl. tomt) är orimligt mycket pengar för ett ganska litet och enkelt fritidshus, vet dock inte var vi ska skära på kostnaderna för att komma ner i en rimligare nivå.
 
Unikt namn
Fritidshus för tankarna till ett enklare hus med risig isolering. Ni bygger ett vanligt vinterbonat hus, om än ett lite mindre. Det drar iväg.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
J jool08 skrev:
Med all respekt för att man ska betala för arbetet som hantverkare gör, men hur kan ett badrum kosta 350 kkr om man inte använder väldigt dyr inredning? Om man betalar 1000:-/h så motsvarar
Ja…Hahaha. Nej så är det såklart inte. Vi har byggt flera. Oftast tar det ca 4-5 veckor och arbete o material exklusive yta brukar landa på ca 140kkr efter ROT (variation i våra offerter plus minus 20kkr).
 
J jool08 skrev:
Hej! Vi funderar på att bygga ett modernt fritidshus (omkring 80 m2) på befintlig tomt. Vi har tittat på flera husmodeller och de verkar kosta omkring 800 000 - 1 miljon för ett modulhus. Husen vi har tittat på har inga takkupor eller komplicerande detaljer. De är inga särskilt exklusiva hus utan säljs som moderna fritidshus utan större lyx. Huset ska vara såpass välbyggt och isolerat att man skulle kunna vara där året om. Det ska vara möjligt att bo där i framtiden om man skulle vilja.

Har bara fått en offert på entreprenaden och det känns som att priset drar iväg lite väl mycket. Jag undrar om någon här har erfarenhet av liknande arbete eller kan värdera vilka priser som verkar acceptabla och vilka som bör förhandlas:


Markarbete och platta på mark: 500 000:-
Marken är lite knepig men inte extrem. Det är berg under, man behöver gräva bort en del jord (och stora stenar) samt fylla upp. Kan tänka mig att det går åt ganska mycket fyllnadsmaterial. Ungefär hälften av priset rör markarbetet och den andra halvan rör själva grunden.

Snickar-arbete:
Montering av stomme, takläggning, isolering, lister, gipsskivor på väggar och innertak, montering av kök, golvläggning: 420 000:-

Elektriker (inklusive material): 125 000:-
Inkluderar elcentral ute och inne, lamputtag tak (7 st) och vägguttag (12 st) samt el till badrum och vitvaror i kök.

Målare: 190 000:-
Målning utomhus och inomhus inklusive färg och spackling av gipsväggar.

VVS: 100 000:-
Rördragning i huset (ej anslutning mellan plattan och avloppsnätet) gällande ett kök och ett badrum.

Våtrumsarbete: 100 000:-
Kakel och klinker i badrum som är drygt 4 m2 (exkl materialet) samt installation av badrumsporslin.

Ventilationsdragning: 50 000:-

Värmepump från Nibe inklusive installation: 130 000:-
(samma pump kan köpas på nätet utan installation för omkring 60 000:)

Övriga kostnader: 170 000:-
Arbetsledning, mottagning av hus (med kran), byggställning, sophantering mm

Total entreprenadskostnad cirka 1,8 miljoner.

Lägger man till administrativa kostnader samt oförutsedda kostnader är man uppe i drygt 3 miljoner för ett 80 m2 fritidshus med standardutrustning.


Vad tycker ni om detta? Rimligt eller alldeles för dyrt? Vilka delar sticker ut? Kan man tjäna mycket på att koordinera entreprenaden själv (anlita egen elektriker, rörmokare, ventilationsfirma, målare osv)?
Mina erfarenheter:
Glöm inte anslutningsavgifter för el och vatten/avlopp om inte detta redan är fixat.
Sedan är det en del återställningsarbete av tomt mm. om du inte har med det i markarbete.
I övriga kostnader får du inte glömma hyra av manskapsbod, redskapsbod, transportkostnader mm.
Sedan ska du ha en kontrollansvarig.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.