Har en köksrenvoering jag inte riktigt tagit i mål, har en sidopanel till kylskåpet som behöver figursågas efter en sido panel, ganska tjock sidopanel och av samma kvalitet som köksluckorna. se film nedan, eller ska man såga direkt i listen? vad är för och nackdelar? Vilket verktyg är att rekommendera?

Lägger upp bilder och film i inlägg 2 inom kort
 
Här kommer film och bilder

Bild 4 visar profilen på listen syns ej bra i andra bilderna
 
  • Närbild av en hand som pekar på profilisten på en metalldörr med ett konstverk synligt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Listens profil längs en vägg ovanför ett golv med golvlister och synliga elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit golvlist med profilerade detaljer i närbild, mot en vit vägg och mörkt trägolv. Profilen syns tydligt till skillnad från andra bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom listen normalt är mer långlivad än köket skulle jag helst såga täckskivan. Då behöver du en profilkam och en figursåg. Men beroende på husets/listens ålder skulle jag själv kanske inte orka det utan såga ut listen med Fein Multimaster eller liknande multiverktyg.
 
Profilkammen kan nog funka, jag har inte testat Biltemas men andra dyrare och billigare vissa har funkat andra inte… Rita av profilen på lite kartong först och klipp ut så kan du kolla hur bra det blev.
Beträffande sågen skulle jag ta en sån här istället:
https://www.biltema.se/verktyg/hand...LIYhmV0oeffpxykNK1ZtgxHbz94tbuAhoCkVUQAvD_BwE
Dvs ett handverktyg. Lättare att svänga med och går långsammare så att man hinner stoppa i tid. Se till att hålla rakt och dra korta lätta tag. Om du stressar pajar sågbladet. Köp några extra blad.
 
Instämmer om handverktyg. En rund rasp eller fil är också bra att ha till hands, själv använder jag sågen på en Leatherman som rasp när det är pilligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.