Hej, om man skall bygga nytt idag, vad är då att föredra att klä huset med under panel, jag tänker då att man bygger själva, slår upp stommen, sen klär in huset i något vädertätt material, så som Utegip, atlernativt västkustskiva.

Vad finns det för fördelar/respekitve nackdelar med de båda materialen emellan?

Jag tänker att man bygger själv så man reser stommen, sen klär in huset helt i detta material, och sen sågar upp för fönster/dörr när det är dags vid respektive ställe, så man kan bli så effektiv som möjligt att börja väderskydda huset.

Vad har ni för tankar, erfarenheter om detta?
 
Handlar väl till viss del om tycke och smak.

Jag gillar utegipsen, har ingen erfarenhet av västkustskivan
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Inte lätt å jämföra då dom har olika syften till stor del.
Isolering kontra skivverkan t ex.
Småhus byggs väl ofta med klimatskiva så man slipper så kraftig regelstomme.
Montering och efterföljande arbete är lättare med utegips.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Vill man ha ett lågt pris och ett klassiskt problemfritt mtrl anser jag Örnpapp överlägset. Önskar man nått ännu mer lätthanterat är Windy mycket smidigare än utegips.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi använde utegips när byggande pågick under vinter.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vill man ha ett lågt pris och ett klassiskt problemfritt mtrl anser jag Örnpapp överlägset. Önskar man nått ännu mer lätthanterat är Windy mycket smidigare än utegips.
Så kan jag tänka mig att det är, men då jag tänkte jag skall klara göra det mesta själv, så vill jag ju ha det så vädertätt som möjligt på en gång på och så sätt känns något skivmaterial som mindre moment. Men kanske tänker fel. Eller sätter man Windy direkt på stomme, sen isolerar innefrån som isoleringen då går emot?
 
N Nygge72 skrev:
Så kan jag tänka mig att det är, men då jag tänkte jag skall klara göra det mesta själv, så vill jag ju ha det så vädertätt som möjligt på en gång på och så sätt känns något skivmaterial som mindre moment. Men kanske tänker fel. Eller sätter man Windy direkt på stomme, sen isolerar innefrån som isoleringen då går emot?
Javisst, om du kan få hjälp att hålla rullen är våningshög Windy nog det snabbaste och enklaste sättet att få vädertätt.

GNU- utegips är tungt och bökigt att bära och hantera.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Eller sätter man Windy direkt på stomme, sen isolerar innefrån som isoleringen då går emot?
Ska du ha utvändig korsregling bör du isolera det skiktet utifrån oavsett om du använder Windy, Örnpapp, asfaboard eller GNU.
 
R
Som jag ser det så är det två olika skivor med deras olika funktioner..
GNU utegips ger ett vädertätt hus men som också stabiliserar stommen.
Västkustskivan används främst för sina köldbryggs brytande egenskaper men ger ingen stabilitet till stommen..
Oftast när vi har monterat västkustskivor så är det på någon typ av annan skiva som sitter på stommen tex. Vindskyddsskiva cemberit eller likvärdigt..
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Som jag ser det så är det två olika skivor med deras olika funktioner..
GNU utegips ger ett vädertätt hus men som också stabiliserar stommen.
Västkustskivan används främst för sina köldbryggs brytande egenskaper men ger ingen stabilitet till stommen..
Oftast när vi har monterat västkustskivor så är det på någon typ av annan skiva som sitter på stommen tex. Vindskyddsskiva cemberit eller likvärdigt..
Anser du @Rejäl att GNU är fördelaktigt istället för att sätta Windy utvändigt och ett inre korsreglat installationsskikt med skivmtrl?
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Anser du att GNU är fördelaktigt istället för att sätta Windy utvändigt och ett inre korsreglat installationsskikt med skivmtrl
Nej jag är ingen förespråkare av GNU. Men anser att man ska ha någon skiva som stabiliserar huset speciellt om man bygger en villa..
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej jag är ingen förespråkare av GNU. Men anser att man ska ha någon skiva som stabiliserar huset speciellt om man bygger en villa..
Javisst, de flesta sätter väl ett horisontellt installationsskikt invändigt och dubbla skivor på det.
 
F fribygg skrev:
Javisst, de flesta sätter väl ett horisontellt installationsskikt invändigt och dubbla skivor på det.
Ja bra g lär väl osb/gips stabilisera innefrån annars tänker jag
 
R
F fribygg skrev:
Javisst, de flesta sätter väl ett horisontellt installationsskikt invändigt och dubbla skivor på det.
Ja men det är sent in i bygget innan det sitter på plats, huset utsätts för stora krafter redan vid tex. råspontningen när ett par halvgoa och runda gubbar traskar på taket😊 samt väder och vind..
En skiva på yttersidan av stommen sätter vi upp innan vi monterar takstolarna och fungerar atom stomstabilisering och väderskydd..
Men visst som enklast möjligt så är en bra vindduk tillräcklig..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja men det är sent in i bygget innan det sitter på plats, huset utsätts för stora krafter redan vid tex. råspontningen när ett par halvgoa och runda gubbar traskar på taket😊 samt väder och vind..
En skiva på yttersidan av stommen sätter vi upp innan vi monterar takstolarna och fungerar atom stomstabilisering och väderskydd..
Men visst som enklast möjligt så är en bra vindduk tillräcklig..
För mej har det varit snabbare och billigare att ordna stabiliteten med välspända hålband innan Örnpappen eller Windy, GNU må ju vara hållbart om stommen ska stå utan fasad längre tid med det är tungt och tidskrävande och rätt mycket dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.